- Tas ir Naidžels. Viņš nekad agrāk nav braucis pa sniegu.
Simt tūkstošus vērts Range Rover Vogue, apņēmīgi rūkdams, ar visiem astoņiem dīzeļa cilindriem drāžas augšup pa nogāzi, bet pašā augšā mundri ieslīd grāvī un vēl atspiežas pret akmens sienu. Mēs esam Land Rover Experience programmas ziemas sesijā Somijā. Pagaidām rādās, ka tā vairāk domāta sniega sajūtas radīšanai klientos, kas nav raduši braukt pa balti nosnigušiem ceļiem. Visu rītu mēs cītīgi iepazināmies ar automašīnām. Karalienes mēlē šis process aristokrātiski dēvējas familiarisation with the cars, un tā laikā vismaz divi Range Rover nokļuva visai familiārās attiecībās ar meža stigu apmalēm. Taču iecietīgie un izpalīdzīgie instruktori visur ir klāt kā naglas ar saviem vinčotajiem un palīglīdzekļiem piekrautajiem Discovery. Naidželam pat nav jārāpjas laukā mīnus piecpadsmit grādos slapināt dārgās kurpes. Tomēr savs cirka elements tajā visā ir, un somu žurnālisti trešajā «familiarizācijas» aplī izprasās palikt mežā, lai uzņemtu pāris īpašu bilžu. Kad pārējie zosu gājienā veikuši pēdējo apli, un grāvju magnētisms šķiet pārvarēts, sastopam arī rātnos ziemeļu brāļus. Abi nevainīgi raugās kaut kur gaisā, Range Rover Sport diski un radiators pilns ar sniegu, bet mežā rēgojas iedzīta vaga, it kā tur būtu nogāzies vikingu sašauts pūķis. «Meiking pikcers...,» tikpat mīlīgu ģīmi novelk Anti no somu automoto biedrības žurnāla Moottori.
Nevis skola, bet klubiņš
«Land Rover Experience nav braukšanas skola, tas ir piedzīvojums,» skaidro instruktors Robs. Daudzi šajos piedzīvojumos piedalās gadiem un kopā pabijuši krietni eksotiskākās vietās par Somijas vidieni, tāpēc apkārt valda tāda kā klubiņa gaisotne. Nordic Escape, kā nokristīta ziemas sesija, atšķiras no citām ne tikai ar mīnusiem, sniegu un ledu, bet arī automašīnu komplektu. Tie ir visi Range Rover no stilīgā Evoque līdz jaudīgajam Sport un elitārajam Vogue - vai Autobiography, nekad neesmu īsti aptvēris atšķirību. BMW M3 un pāris Porsche īpašniekam Naidželam un viņa turīgajiem draugiem eksotika ir jau radzes automašīnu riepās. Tomēr viņi nav nekādi iesācēji 4x4 padarīšanās. Džons rāda bildes no Katalonijas, kur Discovery nostājies akmeņos tādā leņķī, ka šķiet izmests uz deguna no lidmašīnas. Un tad vēl esot Kolorādo Amerikā, Botsvāna Āfrikā, Jordānija Tuvajos Austrumos un tā tālāk un tamlīdzīgi. Cilvēkam, kas var nopirkt jaunu Range Rover, tas viss droši vien ir pa kabatai, turklāt daudz interesantāk, nekā nedēļu blenzt uz zebrām kopā ar pamuļķu tūristu grupu.
Visi mani «reindži»
Ziemeļu izlaušanās kulminācija tomēr ir bezlimita dzenāšanās pa aizsalušu ezeru ar ekstrēmas braukšanas elementiem. Tomēr instruktori izgudrēm pieved pie tā pamazām - pa «nejauši» atrastu aizsnigušu stigu un nomierinošiem pārbraucieniem, kuru laikā vietējais mācībspēks Tommi iepazīstina ar Somijas vēstures īso kursu no akmens laikmeta līdz Ziemas karam (krievu grupās šī daļa tiekot izlaista). Un tā mazpamazām ar spējiem izrāvieniem un negarām pauzēm automašīnu mainīšanai, izrādās, divarpus dienās mēs tiešām esam izdarījuši visu ar visiem modeļiem. Range Rover Sport nešaubīgi ir automašīna ar vislielāko potenciālu, kas, jācer, tiks saglabāts arī nākamās paaudzes modelī. «Reindža» cienīgums tajā savienots ar Jaguar spēku, bet sēdpozīcija un transmisijas tvēriens tā vien mudina iedzīt vagu mežā pēc somu kolēģu parauga. Lielais Range Rover joprojām ir klasika - liels, augsts un eleganti kluss. Var tikai apbrīnot, cik viegli tāda pils uz riteņiem klausa stūrei un cik tālredzīgi ieprogrammētas Terrain Response programmas. Tas nav Land Cruiser, kurš pīkst un rājas par tavu vieglprātību. Range Rover tehnika stāv ēnā kā augstākās klases sulaiņi filmā Gosford Park un neuzkrītoši piebīda dakšiņu vai pabalsta ar elkoni tieši īstajā brīdī.
Evoque dzirksts
Range Rover Evoque, kā jau mazāks, lētāks un nebēdnīgāks, ir pavisam cits automobilis. Tajā skaidri jaušamas pilsētas džipa pazīmes, un par parketnieku to neļauj saukt vienkāršots Terrain Response ar kādiem 3-4 režīmiem un neatkārtojamais zvaigžņu kuģa siluets ar riteņiem, milzīgiem kā rallijreidu mašīnai. Evoque nekādi nav visurgājējs, un sportiskos braukšanas režīmos tas vairāk atgādina priekšpiedziņas auto, kam otra ass pieslēdzas tikai kritiskās situācijās. Un vairākumā gadījumu tā arī, citādi degvielas patēriņš aizskrietu debesīs pat ar salīdzinoši nelielu 2,2 litru dīzeli. Līdzās lielajiem modeļiem Evoque izskatās sīks, tā vēl vairāk pastiprinot iespaidu, ka Range Rover uzbūvējis vieglo auto ar lieliem riteņiem un coupe kabīni, bet viltīgi mēģina to uzdot par kārtīgu SUV. Bet kuram gan tas rūp, ja visi to grib. Turklāt sniega trasē, kuras vietā viegli iztēloties pavisam reālu Ērgļu ceļu, Evoque nav līdzīgu mazākas masas, platas «špūres» un prātīga izsvarojuma dēļ. Vēl tikai mazliet precīzāku stūri, un smilkstēdams atkāptos pat snaiperis BMW X1.
«Defs» ar lielajām ķepām
Kad visi punkti uz i salikti un vienprātīgi nolemts, ka Evoque ir gan kas vairāk par Freelander ar zemāku jumtu, var pamāt Somijai sveikas. Taču atslēgas vārds ir «experience»! Piedzīvot nozīmē arī baudīt, un Nordic Escape saldajā ēdienā tiek pasniegts deserts no divām radikāli atšķirīgām virtuvēm. Es, protams, dotu priekšroku 550 zirgspēku piedzīvojumam uz sausa asfalta un patālāk no lielām pilsētām, taču Jaguar XKR-S sānslīdē uz ledus arī ir kaut kas. Žēl, ka visjaudīgākais «kaķis» ir tik plānprātīgi dārgs pat pēc Jaguar standartiem. Neko lēts nav arī tā antipods. Tā riepas ir desmitreiz augstākas nekā Jaguar, virsbūvi apjož trubu rāmis un bagāžniekā ierīkots būris nez kādu nezvēru vai varbūt haskiju ieslodzīšanai. Viens no Land Rover Defender lielākajiem trūkumiem ir finiera apšuvumam pilnīgi neatbilstoša cena, bet oriģinālo Land Rover aksesuāru cenu lapa vispār spēj radīt trombus asinsvados. Taču nevar noliegt, ka Defender Bigfoot versijā ir vēl mežonīgāks braucamrīks par Toyota Arctic Truck. Pirmatnējā kabīne, lēkājošie kloķi, kravas mašīnas dīzelis un katram gadījumam piekabināts Fiskar cirvis pat rūdītā pilsētniekā uzjundī instinktīvu vēlmi pārbraukt pāri upei blakus tiltam vai izšaut uz kaut ko pa logu. No sirds gribētos, lai vecā parauga Defender atrastos vieta arī pēc 2015. gada, kad klajā nāks jaunais modelis, un, kas zina, varbūt «defs» beidzot kļūs lētāks. Ziemeļu izlaušanās pieejama līdz pat marta beigām, bet izvēle starp zebrām un ziemeļbriežiem izdarāma, ieskatoties www.worldbydesign.co.uk. 5