Neskatoties uz Saeimā gatavotajiem grozījumiem Sabiedriskā transporta pārvadājumu likumā, kas varētu liegt piešķirt atlaides tikai uz deklarētās dzīvesvietas pamata, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iebildēm, Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) žurnālistiem vairākkārt uzsvēra, ka jaunie tarifi ar atlaidēm stāsies spēkā 1. janvārī. Savukārt opozīcija joprojām norāda uz neskaidrībām un pretrunām aprēķinos un prasa sasaukt vēl vienu ārkārtas sēdi, kurā tiktu atcelts agrāk pieņemtais lēmums par tarifa paaugstināšanu līdz 1,20 eiro par braucienu.
Braucēju būs mazāk
Saistošajos noteikumos, kas vakar tika apstiprināti, vēlreiz uzskaitītas jau spēkā esošās atlaides dažādām personu grupām, tās papildinot ar 50% atlaidi Rīgas administratīvajā teritorijā deklarētajiem iedzīvotājiem līdz 75 gadu vecumam, kā arī personām, kurām pieder nekustamais īpašums pilsētā un kuras ir nekustamā īpašuma nodokļa maksātājas. Noteikumi stāsies spēkā ar nākamā gada 1. janvāri, bet norma par nekustamā īpašuma nodokļu maksātājiem - no 2014. gada 1. februāra.
Viena no galvenajām opozīcijas iebildēm ir paskaidrojuma rakstā minētā summa - 109,55 miljoni eiro, kas saskaņā ar SIA Rīgas satiksme (RS) prognozi pēc jauno tarifu stāšanās spēkā būs nesaņemtie ieņēmumi. Opozīcijas deputāti brīnījās, kāpēc tad uzņēmums nākamgad prasījis mazāku dotāciju - 85 miljonus eiro. Tāpat opozīcijas kritiku izpelnījās uzņēmuma prognoze, ka, par spīti lielajām atlaidēm, braucēju skaits sabiedriskajā transportā samazināsies par 6,9%. Opozīcija iebilst pret 50% atlaidi visiem rīdziniekiem, arī turīgiem iedzīvotājiem. «Būsim godīgi - arī mēs, šai zālē sēdošie, varētu bez šīs atlaides iztikt,» norādīja Vienotības frakcijas vadītāja Sarmīte Ēlerte.
Lai arī diskusijas par šo jautājumu bijušas vairākkārt, opozīcija joprojām apšauba augstā pamattarifa - 1,20 eiro - pamatotību, norādot uz tā aprēķināšanas neskaidrību. «Pamattarifa noteikšanā mēs esam diezgan lielā tumsā,» izteicās Pēteris Viņķelis (Vienotība). Viņaprāt, to nedrīkst aprēķināt, kamēr nav neatkarīgas institūcijas atzinuma par RS darbību. Opozīcija vairākkārt kritizējusi uzņēmumu arī par arodbiedrības LABA dāsnu finansēšanu, gan ļoti dārgu transportlīdzekļu iegādi.
Agresīva pieeja
Vēlmei likt par sabiedrisko transportu nerīdziniekiem maksāt divas reizes vairāk nekā rīdziniekiem interesantu skaidrojumu atradis Rīgas brīvostas valdes loceklis, deputāts Mihails Kameņeckis (SC) - tā esot cīņa starp veco un jauno pieeju. Vecā pieeja esot pagastvečiem, kas sēž un gaida, ka viņa partijas ministri kaut ko atmetīs. Rīgas pieeja savukārt esot «agresīvi aizstāvēt savus iedzīvotājus». Deputāts aicināja opozīciju «netaisīt sev politisko harakiri un vismaz nebalsot pret». Rīgas mērs N. Ušakovs pat aizrunājās tiktāl, ka norādīja - pēc balsojuma pret atlaidēm opozīcijai būtu jānoliek mandāti vai jāiet uz valdību un jāatrod iespēja nerīdziniekiem kompensēt biļešu cenu. Savukārt Andris Pārups (NA) pārmeta domes vadībai, ka pirms lēmuma pieņemšanas nav veikta rūpīgāka analīze. «Šādam strīdam ar valsti nevajag būt, un to varēja un vajadzēja paredzēt,» uzskata deputāts.