Galvenais ir būt atbildīgam, pieņemt pareizos lēmumus saspringtās situācijās un būt drošam cilvēkos, tās ir galvenās apsarga īpašības. Ja sargs ir pozā - parāda, ka objektā ir saimnieks, - tad būs kārtība, teic Didzis.
Kas visbiežāk zog?
Apsargam ir jāatbild gan par kārtību un drošību objektā, gan par īpašumu un tam piederošajām mantām. Tāpēc ikdiena it nemaz nav garlaicīga, teic apsardzes vadītājs. Pats galvenais esot atrast rozīnīti darbā - interesi -, tad šādu darbu darīt nemaz nav grūti un arī no malas nevienam nešķitīs, ka esi sagumis un nelaimīgs. Viss atkarīgs no katra cilvēka vēlmes strādāt un uzdotajiem uzdevumiem. Arī katras apsardzes kompānijas darbinieku atlases kritērijiem, domā Didzis. Viņš teic - lai celtu šīs profesijas prestižu, darbinieki tiek atlasīti rūpīgāk nekā agrāk un neviens pēc alkohola dvakojošu personu šajā amatā neturēs.
Kāda ir apsardzes darbinieka ikdiena? D. Lazdiņš stāsta, ka tā atkarīga no konkrētajiem uzdevumiem. Ir cilvēki, kas strādā zālē, citi veic novērošanu ar kamerām. Apsargam jāpievērš uzmanība cilvēkiem - vai veikalā neienāk aizdomīgas personas, arī tādas, kuras ņēmušas par daudz uz krūts, jo arī iekšējās kārtības noteikumu ievērošana ir sarga uzdevums. Darbinieks tiek apmācīts, kam pievērst uzmanību un ko vērot. Svarīgākais nav notvert zagli, bet veikt preventīvus pasākumus, lai noziegums netiktu nodarīts. «Likt par sevi manīt, izrādīties, krist acīs, lai garnadzis nedomā sākt neko pretlikumīgu.»
Lazdiņš stāsta, ka garnadžus var iedalīt trijās grupās. Ir tādi, kuri nāk, lai zagtu, tāpēc apsargs tiek apmācīts atpazīt potenciālo likumpārkāpēju, un viņam ir zināšanas par jaunākajām zagļu tendencēm. Otrie ir zagļi adrenalīna meklētāji, kas pēc izskata neatšķiras no ikdienas pircēja. Šāds likumpārkāpējs ir ārēji kopts, un viņam ir nauda. Līdzko garnadzis tiek pieķerts, viņš ir ar mieru maksāt. Trešā grupa ir jaunieši. Apsargs stāsta, ka sešpadsmitgadniekiem šī aizraušanās - paņemt bez maksas - kļuvusi ļoti populāra. «Viņiem skolā ir «panesusies tēma», ka var nozagt un izsprukt cauri sveikā nepamanītam. Tāpēc uz lielveikalu nāk bariņos un zog.» Ja bērns kabatā ielicis preci, par kuru negrasās maksāt, tad likums aizliedzot šādu aizturētu blēņdari atbrīvot vienu, apsargi sazinās ar vecākiem. Gadās, ka mazākie bērni paņem kādu kārumu, kamēr vecāki nemana, arī šādos gadījumos iejaucas apsargs un vēršas pie vecākiem, norādot, ka mazulis, vecākiem nemanot, kaut ko ielicis kabatā. «Vēršamies arī pie pieaugušajiem, ja aizmirsies par kaut ko samaksāt.»
Stereotipi, kas jālauž
Cilvēki neizprot apsardzes darbu, secinājis nozares eksperts. «Ja iepērkoties pie viņiem pienāk darbinieks formā, bieži vien pircējs to uztver kā apvainojumu - es esmu zaglis!? Viņam šķiet, ka par viņu slikti padomās apkārtējie. Viņš izjūt kaunu un dažkārt asi reaģē. Tomēr apsardze un pircēji ir aicināti uz sadarbību. Cilvēks, kurš gādā par drošību, nekad nebūs rupjš. Bieži vien pircēji negrib uzrādīt somu saturu, un viņam ir tiesības to darīt. Bet tik un tā tiks izsaukta policija un tās saturs tiks pārmeklēts,» par ikdienas niansēm stāsta Didzis. «Jālauž stereotips - ja jūs uzrunā apsardzes darbinieks, tad tas nenozīmē, ka ir izdarīts kaut kas slikts. Un šajā darbā ir daudz gadījumu, kad pircējam jāsaka paldies par sadarbību, jauku iepirkšanos!»
Karjeras izaugsme
Didzis apsardzes sfērā nonāca nejauši, kolēģis, kurš jau šajā nozarē strādājis, aicinājis piepelnīties. Sākotnēji šķitis, ka darbs būs tikai vasaras laikā, tomēr Didzis apsardzē ir jau septiņus gadus. Šajā nozarē zemākais līmenis ir apsardzes darbinieks, kurš pārvietojas pa zāli un vēro. Nākamais līmenis ir maiņas vai objekta vecākais. Lauku reģionos var kļūt par pilsētas vai reģiona vecāko, jo tur bieži vien jāpārrauga darbs vairākos objektos. Cilvēks, kurš sācis kā apsargs, vēlāk var kļūt arī par biroja darbinieku. Šāds cilvēks birojā vairāk strādā ar klientiem.
Šajā profesijā nepieciešamas labas komunikācijas spējas. Didzis novērojis, ka tie darbinieki, kuriem sākumā ir grūti sākt sarunu ar svešiniekiem, vēlāk kļūst drošāki, atvērtāki un runātīgāki. Viņaprāt, tas ir viens no šī darba plusiem - iemācīties komunicēt. Otrs, cilvēks iemācās disciplīnu. Jautāts par mīnusiem, eksperts teic, ka darbs apsardzē ir aktīvs process, jāmāk tikt galā ar nestandarta konfliktsituācijām un ir gadījumi, kad jāaiztur arī agresīvas personas.