«Sākums ir visai grūts. Es negribētu ļoti optimistiski stāstīt, ka mēs esam iekarojuši tirgu, bet pēc plāna virzāmies. Tas ir bizness, un melotu, ja teiktu, ka iet viegli, ka mēs tagad iesoļojam un kāds mūsu vietā visu ir sakārtojis,» viņa norāda.
Cena virs vidējā
Sākotnējās bažas, ka uzņēmums varētu graut veselīgu konkurenci ar cenām, apstiprinājušās nav. Kā Dienai norāda lielveikalos, Aqua Riga ūdens maksājot virs vidējā. To atzīst arī I. Zalāne: «Cena ir tādā pašā līmenī kā Zaķumuižai un Mangaļiem, bet tam ir atbilstoša kvalitāte.» Uzņēmuma vadītāja teic, ka pirmais pusgads ir nepieciešams, lai saprastu, ar kādām reklāmas kampaņām veicināt patērētāju uzmanību. Televīzijas reklāmām Aqua Riga naudu netērēšot, jo tas neatpelnoties.
I. Zalāne cerības liek uz augusta beigām, kad Maxima savos tradicionālajos televīzijas reklāmas rullīšos iekļaušot Aqua Riga ūdeni. Pagaidām pašvaldības uzņēmuma produkts ir nopērkams 11 Maxima veikalos, plānots paplašināties līdz 38 veikaliem. Maxima pārstāvis Jānis Beseris Dienai atklāj, ka tīkla veikalos ir pieejams gan gāzēts, gan negāzēts ūdens divu tipu tilpumos - pusotra un puslitra. «Produkts ir jauns, tāpēc pārdošanas apjomi pašlaik ir samērā nelieli, attiecīgi par pieprasījumu izmaiņām pašlaik spriest ir mazliet pāragri - to varēsim vērtēt, kad būs pagājis mazliet vairāk laika. Skatīsimies, kā būs tālāk, vai tiks organizētas akcijas, kampaņas. Augusta beigās esam ieplānojuši to likt televīzijas reklāmas akcijā, tad arī redzēsim, cik ļoti tas cilvēkus ieinteresēs.»
Aqua Riga ir nopērkams arī visos Cenu klubs veikalos. Uzņēmuma pārstāve Līva Baumane gan neatklāj, cik lielos apjomos tas tiek pārdots un kāds ir pieprasījums. «Ar pieprasījumu viss ir kārtībā. Jautājums jau, ar ko salīdzina. Nu, nav jau pats ejošākais ūdens šobrīd. Klienti tomēr vairāk izvēlas pasaules līmeņa ūdeņus Borjomi un Evian. Arī uz vietējo ražotāju fona tas pagaidām īpaši neizceļas, cilvēki to nepazīst. Iespējams, nosaukuma dēļ kaut kādu vietu tirgū tas sev ir izcīnījis.»
Pārmetumiem nepiekrīt
Aqua Riga pieder Rīgas pašvaldības uzņēmumam Rīgas ūdens. Jau no tā dibināšanas sākuma 2012. gadā kritiku pret pašvaldības ieceri iejaukties privātajā biznesā izteica teju visas kompetentās iestādes un atbildīgās ministrijas. Konkurences padome (KP) izplatīja paziņojumu, norādot, ka šāda pašvaldības rīcība nav vērsta uz uzņēmējdarbības vides sakārtošanu, bet gan negodīgu tirgus pārdali. Piemēram, nupat notikušajā Pasaules koru olimpiādē to dalībniekiem piegādāti 110 000 litru Aqua Riga ūdens. KP jau pirms svētkiem pauda bažas, vai uzņēmums ir izvēlēts brīvā konkurencē ar citiem iespējamiem piegādātājiem. Olimpiādes rīkotāji gan uzsver, ka ūdens piegādāts bez maksas.
KP pārstāve Inita Kabanova Dienai norāda - konkurences kropļošanas risks saistīts ar to, ka uzņēmuma rīcībā ir milzīgais Rīgas domes administratīvais resurss: «Šeit ir runa par iepirkumiem, kuriem Aqua Riga varētu tikt dota priekšroka. Pat tik vienkāršu lietu kā publicitāti viņi var gūt caur pašvaldības komunikāciju. Tāpat jautājums ir, cik ļoti Aqua Riga ir nodalīts no sava mātes uzņēmuma Rīgas ūdens, vai viņi pilnībā nodala visus uzņēmuma izdevumus.»
KP iebildumus kritizē I. Zalāne. Viņa tos dēvē par retoriku, kas vairāk vērsta uz masu medijiem: «KP mums oficiāli nav atsūtījuši nevienu iebildumu, kas būtu pamatots ar normatīvajiem aktiem. Neviena lēmuma, ka pret mums būtu ierosināta lieta par konkurences normu neievērošanu, nav.» I. Kabanova to nenoliedz un atzīst, ka padomes uzdevums ir sniegt atzinumus, taču tās rīcībā nav instrumentu, lai aizliegtu pašvaldībai rīkoties, kā tā iecerējusi: «Mūsu funkcija ir sniegt atzinumus, un tā nav vēlme paspīdēt medijos. Problēma ir tā, ka mums nav tiesību izdot saistošus rīkojumus.»