Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredz, ka no nākamā gada, konstatējot līguma noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu, patērētājs vispirms būs tiesīgs prasīt preces neatbilstības novēršanu vai maiņu. Likums paredz arī samērību. Proti, defekta novēršana nebūs obligāta, ja komersantiem tas radīs nesamērojamas izmaksas salīdzinājumā ar citu līdzekli, ņemot vērā preces vērtību. Tāpat tiks vērtēts, cik nozīmīga ir neatbilstība un vai alternatīva līdzekļa izmantošana nerada patērētājam būtiskas neērtības.
PTAC direktore Baiba Vītoliņa stāsta, ka neatbilstību gadījumā preces maiņa un remonts būs veicams bez atlīdzības 30 dienu laikā. Ja pārdevējs nespēs novērst neatbilstību un problēmu neatrisinās konkrētajā termiņā, patērētājs drīkstēs pieprasīt samazināt cenu vai atcelt līgumu.
«Ja ir pārāk stingrs regulējums, tad mēs sākam strīdēties par detaļām, kuras īstenībā nav svarīgas. Nereti sūdzībās redzu, ka cilvēki bieži pievērš uzmanību ne tam būtiskākajam. Ir jāsaprot, ka svarīgākais ir, vai tā prece ir atbilstoša vai nav,» secina B. Vītoliņa, piebilstot, ka daudzi komersanti bez liekām atrunām veic nepieciešamo remontu.
Klibo apsaimniekošana
Sūdzību skaits gadā sasniedz apmēram 3000, liela daļa no tiem ir saistīta tieši ar līgumu noteikumiem. Vislielākā neapmierinātība ir par apsaimniekošanas pakalpojumiem. Latvijā tā ir liela problēma, kurai risinājums nav rasts gadiem. Attiecības starp apsaimniekotāju un dzīvokļa īpašnieku joprojām nav skaidri noregulētas. «Protams, lielākās problēmas rodas no tā, ka cilvēkiem nav naudas. Ir bijis, ka cilvēki sūdzas, jo viņiem tiek prasīts veidot uzkrājumus. Patiesībā uzkrājumu veidošana nav pārkāpums, un tāda prasība ir pilnīgi normāla. Bet, no otras puses, ir saprotami pārmetumi, jo cilvēkam nav naudas šo uzkrājumu veidošanai,» skaidro B. Vītoliņa.
Vienīgais, ko PTAC var darīt, ir uzklausīt patērētāju. Strīdus, kas saistīti ar apsaimniekošanu, PTAC nekad nav bijis pienākums risināt, centrs to nedarīs arī nākamgad. Tomēr tas nemaina cilvēku bezpalīdzību, un daudzi joprojām vēršas PTAC.
«Mēs nekad neesam to risinājuši. Teorētiski mūsu kompetencē ir pārbaudīt, vai cilvēkam ir sniegta likumā paredzētā informācija. Tomēr problēmas šeit nekad nav saistītas ar informācijas pieejamību, visvairāk sūdzas par ūdens patēriņa uzrēķināšanu brīžos, kad cilvēks nenodod ūdens skaitītāja rādītājus. Nupat bija gadījums, kad kādam iedzīvotājam mēnesī tika uzrēķināti 600 eiro,» atklāj B. Vītoliņa. Cilvēkam šādos gadījumos ir tiesības vērsties tiesā vai pie paša apsaimniekotāja. Tajā pašā laikā PTAC vadītāja uzsver, ka šādi uzrēķini ir likumīgi. «Problēma nav kādā pārkāpumā, bet gan tajā, ka normatīvie akti to paredz. Ir daudz tādu lietu, kas likumā nav atrisinātas,» secina B. Vītoliņa.