Grūti atbildēt, kādēļ Skolas ielas T veida krustojumā ar Elizabetes ielu veloceliņa projektētāji 2007. gadā ieplānoja luksofora uzstādīšanu, bet par gājējiem, riteņbraucējiem un autovadītājiem bīstamo Dzirnavu un Skolas ielas krustojumu aizmirsa. Precīzāk gan, par luksoforu atcerējās, bet pārcēla tā uzstādīšanu uz nenosakāmi vēlāku, aptuveni - trīs līdz piecu gadu posmu. Tikmēr šajā krustojumā ir visi apstākļi, lai tur valdītu drošai satiksmei nelabvēlīgi apstākļi. Pirmkārt, gājēju pārpilnība uz visiem četriem ielu stūriem, bet nedz apzīmētā gājēju pārejas «zebra», nedz ceļa zīmes Gājēju pāreja tur nav. Otrkārt, krustojumu no pa Skolas ielu braucošu autovadītāju acīm veiksmīgi slēpj gan ēku vienādais krāsojuma tonis, gan to ciešais novietojums ielu brauktuvēm. Treškārt, braucot pa platu asfaltētu ielu, daudziem jaunākās paaudzes autovadītājiem rodas kļūdains pieņēmums, ka viņiem ir priekšroka attiecībā pret tiem, kas virzās pa bruģētu ielu.
Nepajautāsi, būsi muļķis!
Pārfrāzējot ķīniešu gudrību, tomēr riskēšu uzdot muļķīgu jautājumu visiem satiksmes organizācijas ekspertiem! Kādēļ minētajā krustojumā izņēmuma kārtā līdzās zīmei Neapstājoties tālāk braukt aizliegts kā dublējošu nevar novietot arī zīmi Dodiet ceļu? Kā zināms, minētajā krustojumā abas ielas - gan Dzirnavu, gan Skolas - ir vienvirziena. Šobrīd zīme Dodiet ceļu Skolas ielā uzstādīta vienīgi no pretējā jeb aizliegtā virziena puses - līdzās zīmei Iebraukt aizliegts jeb ķieģelim! Tiesa, šo gadu laikā esmu vairākkārt redzējis, ka puiši un meitenes, lieki laiku netērējot, braukuši arī pa vienvirziena ielu zem ķieģeļa pretējā virzienā. Vai nav dīvaini, ka: lai uzzinātu nepārprotamu krustojuma šķērsošanas prioritāti, uz šķērsojumu jālūkojas no pretējā - aizliegtā kustības virziena puses, jo pareizajā ir tikai brīdinājums par krustojumu ar vienvirziena brauktuvi? Varbūt vērts, luksoforu gaidot, šo krustojumu nokarināt ar ceļa zīmēm raibu jo raibu līdzīgi kā Polijā?
Kā ir šobrīd?
Dzirnavu un Skolas ielas krustojumā šobrīd gan uzstādītas ceļa zīmes Neapstājoties tālāk braukt aizliegts ar kontrastu veidojošo citrondzelteno apmali, kā arī Dzirnavu ielā pirms Skolas ielas ir uzstādīta ceļazīme, kas nosaka maksimālo braukšanas ātrumu - 40 kilometru stundā. Lai pievērstu autovadītāju uzmanību ceļa zīmei Neapstājoties tālāk braukt aizliegts, RDSD 2009. gadā Skolas ielas kreisajā pusē uzstādīja vēl vienu šādu zīmi un uzklāja papildu stop līniju ar apzīmējumu STOP.
Līdz šim it kā sperti visi soļi, lai krustojumu padarītu drošāku, taču acīmredzot bez luksofora uzstādīšanas krustojumu drošāku padarīt vairs nav iespējams! Norādot, ka abu ielu sadure ir nepārredzama un autovadītāji - neuzmanīgi, vairāki satiksmes eksperti ierosinājuši krustojumā ierīkot «guļošo policistu» uz Dzirnavu ielas pirms Skolas ielas. Ātrumu ierobežojošais valnis ir populārs un pierādīts risinājums šāda tipa satiksmes problēmām daudzās lielās pilsētās visā pasaulē. Izskanējuši arī radikālāki ierosinājumi, piemēram, novietot policista manekenu. 2009. gadā te bija paredzēts uzstādīt satiksmes spoguli krustojumā, lai šoferi labāk pārredzētu situāciju blakus ielā. Diemžēl šis darbs tā arī palika ieceres līmenī un, par spīti pēdējo trīs gadu laikā veiktajiem labiekārtošanas darbiem, bīstamā šķērsojuma slava tikai nedaudz uzspodrināta.
Nedod ceļu
Analizējot ceļu satiksmes negadījumus krustojumā, redzams, ka tos izraisa autovadītāji, kas brauc pa Skolas ielu un neievēro pirms krustojuma ar Dzirnavu ielu uzstādīto zīmi STOP. Un statistika liecina, ka katru gadu negadījumu skaits šeit pieaug. Dzirnavu un Skolas ielas krustojums ir to objektu sarakstā, kuriem nepieciešams izbūvēt luksoforus, taču rekonstrukciju būs iespējams veikt, kad budžetā būs piešķirta nauda. Vispirms vēl jāveic projektēšana. Vai līdzekļi atradīsies nākamgad, neviena RDSD amatpersona pateikt nevar, jo prioritāros krustojumus noteiks gada beigās pēc negadījumu statistikas apkopošanas. RDSD vien brīdina, ka Dzirnavu un Skolas ielas krustojuma pārbūvei par regulējamu ar luksoforiem vispirms nepieciešami aptuveni 4000 latu luksoforu objekta būvprojekta izstrādei! Pēc tam būs iespējams noteikt aptuvenās būvniecības izmaksas, jo kļūs zināms, cik lielā attālumā iespējams izveidot elektropieslēgumu luksoforiem. Līdzīga apjoma luksoforu objektu izbūve izmaksā vairākus desmitus tūkstošus latu!