Šajā nedēļas nogalē Dienvidigaunijā risināsies tradicionālās apvidus auto sacensības īpaši smagā autokrosa trasē Nissan Klaperjaht 2012. Sacensības notiks Valgā, Tellistes pagastā, Janikeses motocentrā. Savā divpadsmitajā dzimšanas dienā Klaperjaht dalībnieku iegūtos punktus ieskaitīs Igaunijas 4x4 kausa izcīņas vērtējumā. Mēroties spēkiem šajā starptautiskā mēroga pasākumā, pulcēsies Igaunijas, Somijas, Latvijas, Lietuvas, Krievijas un citu valstu bezceļu braukšanas jeb off-road sportisti. Sākot ar šo gadu, Klaperjaht sacensības iekļautas jaunā Eiropas off-road sacensību sērijā Euro-Trophy, kas ietver trīs sacensību posmus. Horvātijā, Krievijā un Igaunijā rīkoto bezceļu sacensību seriāla mērķis ir apvienot dažādu valstu apvidus auto sacensību fanus.
Ideja aizgūta Latvijā
Klaperjaht vēsture sākusies mājupceļā no Latvijas, brīdī kad viens no igauņu sacensību organizatoriem Vaiko Pītseps ar uzvaru atgriezies no trofi reida sacīkstēm mūsu Apē. Toreiz dzima ideja ko līdzīgu izveidot Igaunijā, taču pieejamās trases un arī sponsoru prasības bija, lai sacensības nebūtu tradicionālā 4x4 formātā ar orientēšanos apvidū un laika kontroli - regularitāti kā rallijos, bet gan risinātos slēgtā 4,5 km trekā, kas būtu viegli sasniedzams un pārredzams publikai. Pirmie pieci Klaperjaht notika Rengu novadā, Lapetukmes ciemā. Vēlāk ikgadējās sacensības tika rīkotas Jegevestē jau īpaši veidotā trasē.
Septiņi tūkstoši skatītāju
Sacensības ir trofi reida un ātrumsacensību apvienojums, kas noris sarežģītā trasē, kur vietām dubļu dziļums sniedzas augstāk par padusēm. Izklausās netīri un grūti, taču cilvēki šajās sacensībās piedalās brīvprātīgi - tas ir dzīvesveids. Skatītājiem un arī sponsoriem būtiski, ka, nekur īpaši neskrienot, var pārskatīt līdz 60% trases, norāda Nissan Klaperjaht 2012 organizators Imre Heinsārs. Tas Klaperjaht atšķir no klasiskajām off-road sacensībām, kuras pamatā risinās bez plašas skatītāju līdzdalības. Klaperjaht savukārt pēdējos gados tradicionāli pulcē tūkstošiem skatītāju, kas ar interesi vēro, kā bariņš dullo trijās stundās mēģina «no akmens izspiest ūdeni», turklāt gan sev, gan automobilim. Pērn tika uzstādīts sacensību apmeklējuma rekords - 7000 skatītāju.
Dažādu spēju spēkrati startē vienkopus, taču vērtēti, protams, tiek atbilstoši spēkratu klasei. Šogad sacensības ilgs trīs dienas. Jau piektdien notiks kvalifikācijas braucieni, bet sestdien un svētdien paredzētas galvenās sacīkstes. Sesto gadu pēc kārtas sacensību ģenerālsponsors ir Nissan, kam šogad talkā nāk arī autopiekabju ražotājs Tiki Treiler. «Klaperjaht ir medības arī pēc balvas,» uzsver Nissan Klaperjaht 2012 organizators Imre Heinsārs.
Īstu vīru spēles
Paņemot rokās vārdnīcu, atrodam, ka ziemeļu kaimiņzemē populāro apvidus auto sacensību nosaukums Klaperjaht tiešām tulkojams kā medības ar dzinējiem. Varētu teikt arī, ka Klaperjaht ir medības ar pakaļdzīšanos, kurās tiek vajāts priekšā braucošais. Vesels bars apvidus automašīnu (šogad aptuveni 40 dalībnieku) dzenas pakaļ pirmajam, lai viņa vietu atkarotu sev.
Sportistu galvenais uzdevums ir pēc starta, kas visām klasēm ir kopīgs, veikt pēc iespējas vairāk apļu atvēlētajā laikā. Zināmā mērā ar nosaukumu trāpīts kā naglai uz galvas - lai tik sarežģītos bezceļa apstākļos noķertu un apsteigtu pretiniekus, bieži vien nepieciešams vienkārši savu bezceļu auto mocīt pāri visām tā iespēju robežām, līdz spēkratu atstāj pēdējās mobilitātes pazīmes.
Tiesa, šo sacensību dalībniekiem nepieciešams intensīvi domāt, lai pieņemtu pareizākus lēmumus nekā sāncenši un īpaši smagajā trasē līdz finišam nobrauktu vairāk apļu nekā citi sacensību dalībnieki.
Klaperjaht pēc būtības ir trofi reids, taču tas tiek veidots pēc izturības sacensību principa, kur trasi veido bumbu bedres un purva akači, tos vislabāk forsēt ar speciālo militāro tehniku kā, piemēram, zviedru armijas kāpurķēžu visurgājējs Hᅢᄂgglunds BV206, ar kādu Preses dienā vizināja Baltijas valstu plašsaziņas līdzekļu pārstāvjus.
Trīs stundās mēs varam mēģināt nokļūt no sacensību vietas līdz Rīgai, taču sacensību dalībnieki šajās 180 minūtēs spēs veikt vien aptuveni sešus apļus. To, ka Klaperjaht nav nekādas bērnu spēlītes un sacensības tiešām ir sarežģītas, apliecina fakts - vidēji šajās trijās stundās veiktie seši apļi ir apmēram 25 kilometri. Labākie sportisti gan pamanoties nobraukt astoņus un pat 10 apļus, taču kilometrāža tāpat ir niecīga, ja salīdzina ar attālumu, ko trijās stundās var nobraukt pa šoseju.