Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Bez konfrontācijas

par vēstures «kutelīgajām tēmām» un sabiedriski politiskām aktualitātēm šķietami paģēr kādu formālu, bet ideoloģiski nepārprotami krāsotu niansi - striktas autoru pozīcijas ievērošanu, lai skatītājiem būtu skaidrs, kurā frontes pusē atrodas kinematogrāfiskā stāsta veidotāji. Bieži vien tieši uzbāzīga šādas «pozīcijas» ievērošana pārvērta dokumentālās filmas par īstu propagandu.

Ja vēl pieskaitām obligāto «patriotisma dozu», kuru gan ar nekādiem formāliem mērītājiem noteikt nevar, sanāks tas nepatīkamais žurnālistisko atraugu atsitošais filmas-apsūdzības tips, kas spriestspējīgam skatītājam ja ne gluži līdz ūkai, tad tuvu tai. Cits jautājums - cik mums ir to «spriestspējīgo», kas skatās latviešu dokumentālo kino? Tad nu, kā saka pazīstamais Čehova varonis, - _tut i verķis_/te nu ar' grozies…

Nemākslota emocionālā iesaiste

Režisores Ināras Kolmanes un vēsturnieka Ulda Neiburga kopīgi veidotā stundu ilgā dokumentālā filma Pretrunīgā vēsture aizskar veselu gūzmu regulāri aktuālo Latvijas XX gadsimta vēstures «pikantēriju» - neērtos datumus - 16. martu, 9. maiju un (daļēji) 4. jūliju, turklāt pretenciozi cenšoties vienā maisā iebāzt gan politisku žurnālistiku (reportāžfilmējumi pie Brīvības un Uzvaras pieminekļiem patiešām rada to apdraudētības izjūtu, ka t.s. «krievi» un «patrioti» dzīvo divās dažādās ne tikai kopienās, bet valstīs, kuras, ir bažas, nekad nesatiksies, neraugoties uz jelkādu pilsoniskās integrācijas plānu), gan patlaban pasaulē hipermodīgo personīgo stāstu stāstīšanas manieri, kurā neuzbāzīgi tiek konfrontētas šīs tik dažādās «Latvijas vēstures» (un te, pat par spīti dažviet neērtajiem tīšā inscenējuma recidīviem no repertuāra «kā es kopā ar filmēšanas grupu apmeklēju savas bērnības vietas», filmas autoriem ar dzīvu, konkrētu cilvēku - latvieša Kurta Grīnupa, ebreja Edvarda Andersa un krieva Vitālija Ļeonova - privātajām liecībām izdodas filmā sasniegt nemākslotas emocionālas iesaistes un cilvēciskā apjomīguma patiesās virsotnes), gan pa druskai no kinematogrāfiskā simbolisma/poētisma, kura uzdevums būtu piešķirt konkrētajam vēstījumam pārpasaulīgas līdzības dimensiju. Kadri gan ir vizuāli izteiksmīgi, tomēr uzsvērtais motīvs ar ābolu/cilvēku ripošanu vienā bedrē/vēstures maltuvē, nešķirojot pēc tautībām un uzskatiem, tāpat kā kinematogrāfā daudzreiz izmantotais panorāmējums pa nacisma/staļinisma upuru uzvārdu tūkstošu stabiņu rindām rādās drusku tā kā par banālu, sevišķi, ja turpat blakus ir tik jaudīgas triju filmas varoņu privāto stāstu epizodes - Grīnups par Amatu ielas NKVD mocīšanas pagrabiem, kur raudāt sāk nevis Kurta kungs, bet gan šo baismo stāstu klausītājs, Anderss lietū pie Liepājas meklē nošauto ebreju grāvjus ar piebildi «vismaz pēdējais skats, ko viņi savā mūžā redzēja, bija skaists - Baltijas jūra» un Ļeonovs, kurš, apmeklējot Salaspili, pastāsta, kādēļ viņam viena kāja mazāka un kā te pats redzējis trīsgadīgās māsiņas līķi, atpazīstot pēc apakšbiksiņām. Varbūt esmu pārlieku emocionāls, bet mani līdz raudām uzrunā tieši šādas «vēsturiskās detaļas», un tādu filmā ir daudz.

Ko tas krievs te dara?

Filmas autoriem daudzējādā ziņā izdevies bez patosa nodemonstrēt vismaz vienu neērtu patiesību - to, ka ar šīm pretišķajām pieredzēm, ar tik neiespējami dažādajām Latvijas vēsturēm jāsadzīvo ne tikai Latvijai piederīgajiem karalaika bērniem - žiperīgajam Kurtam, gudrajam Edvardam un jaukajam Vitālijam, kuru «latviešu mamma», pēc Salaspils pieņemot ganos, spītīgi sauca par Viktoru, bet arī mums. Un ir grūti nošķirt, kur beidzas franču eksistenciālistu populārā teiciena «elle - tie ir citi» robeža un sākas «elle - tie esam mēs paši» teritorija. Baidos, ka atdalīt šīs maksimas attiecībā uz Latvijas XX gadsimta vēsturi neizdosies nekad. Citādi pēc filmas beigām turpat uz ielas neatskanētu pieklājīgas latviešu pusmūža skatītājas piktais «nesaprotu, ko tas krievs te vispār dara?» Mīļā, viņš te dzīvo un, jo ātrāk to sapratīsi, jo ātrāk beigsies karš. Pretrunīgā vēsture neļauj dzīvot ilūzijās, ka elle ir - citi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?