Tagad Iļja cītīgi strādā, lai tēva (un nu jau arī savu) biznesu papildinātu ar pilnīgi jaunu darbības virzienu. Karjeras Dienas iknedēļas rubrikai _Es - uzņēmējs_ jaunais uzņēmējs atklāj, ka ar to viņa intereses nebūt neaprobežojas.
Aicina kosmosā
Vēl mācoties skolā, Iļja skaidri zināja, ka viņa karjera būs saistīta ar uzņēmējdarbību. Taču tas nav tikai tēva nopelns. «Pēc būtības esmu ļoti radošs cilvēks, un bizness ir viena no radošākajām sfērām, kas vienmēr prasa jaunas idejas,» skaidro Iļja, kurš arī studiju virzienu ir izvēlējies atbilstošu - uzņēmējdarbība un vadība.
Kompānija Reids, ko dibinājis Iļjas tēvs, vairākus gadus ir nodarbojusies ar jūras sakaru līdzekļu, navigācijas iekārtu, glābšanas līdzekļu un citu ar jūrniecību saistītu lietu pārdošanu, bet Iļja patlaban ir apņēmības pilns šo «sortimentu» papildināt arī ar izklaides pakalpojumiem. Viņš aizrautīgi stāsta, ka jau vairākās pilsētās, piemēram, Maskavā, Sanktpēterburgā, Kijevā un citur, darbojas restorāni, kur var ne tikai nobaudīt ēdienu, bet arī ceļojumu uz Venēciju, kosmosu vai pat pagātnē. «Iedomājieties, jūs sēžat it kā lielā «šatla» kajītē, jums apkārt ir lieli ekrāni, uz kuriem tiek projicētas filmas, kas rada ilūziju, ka esat kādā svešā pilsētā,» koncepciju apraksta Iļja. Viņš zina teikt, ka nevienā citā ES valstī šāda veida restorānu vēl nav, un viņš cer būt pirmais, kas tādus atvērs Rīgā. Pagaidām gan ar idejas īstenošanu dzīvē pārāk labi nesokas: aprīkojums maksā ap 400 tūkstošiem eiro, un saspringtās finanšu situācijas dēļ potenciālie biznesa partneri šādu piedāvājumu uztver piesardzīgi. «Esmu sarēķinājis, ka atpelnīt šo naudu būtu iespējams 3-5 gadu laikā, taču vismaz pagaidām neviens šajā projektā nav gatavs investēt,» teic Iļja. Taču padoties viņš negrasās.
Sapņo par turnīriem
Cits Iļjas darbības virziens, kurā viņš arī saredz labas perspektīvas, ir saistīts ar sportu. «Vēl būdams mazs puika, sāku nodarboties ar kikboksu. Tad pārtraucu, bet 2006.gadā atkal atsāku. Dabūju melno jostu un arī trenera sertifikātu un sāku mācīt citus,» par pirmsākumiem stāsta Iļja. Tas viss ir attīstījies tik tālu, ka kikboksa kluba īpašnieks, kur Iļja strādāja par treneri, nolēma biznesa lietas nodot viņam. «Sāku veidot jaunu klubu uz vecā bāzes. Tagad manos plānos ir ne tikai trenēt, bet arī sākt rīkot profesionālus turnīrus,» atklāj Iļja.
Latvijā šādi turnīri notikuši iepriekšējos gados, taču šogad sacensību rīkošanu pārņēmusi Igaunija. «Es šajā lietā saredzu labas biznesa iespējas. Ja izdosies atrast sponsorus un organizēt turnīru pietiekami augstā līmenī, tas var nest peļņu,» ir pārliecināts jaunais uzņēmējs. Viņa aprēķini liecina, ka šāda pasākuma rīkošana izmaksātu ap 7000 eiro. Iļja vēlas, lai tās būtu nevis parastas sacensības, kas ir interesantas tikai pašiem sporta mīļotājiem, bet gan īsts šovs, ko varētu rīkot naktsklubos. «Lai būtu mūzika, gaismas šovs. Lai cilvēki vēlētos atgriezties. Problēma ir tā, ka Latvijā ir labi sportisti, ir pat pasaules un Eiropas čempioni, taču ārpus Latvijas par viņiem maz kas zina. Ja mums būtu profesionālas sacensības, viņiem būtu, kur sevi parādīt,» savās pārdomās dalās Iļja.
Vienmēr smaidīt!
Iļja atzīst - viņš vēl ir pašā ceļa sākumā. Jautāts par to, ko uzskata par saviem sasniegumiem, viņš paškritiski atbild, ka tādu vēl nav. Pats grūtākais, viņš saka, ir atrast tos cilvēkus, kuri būtu gatavi ar tevi runāt. Savukārt, lai potenciālo biznesa partneri ieinteresētu, maksimāli precīzi jāsagatavo piedāvājums, Iļja dalās savā pieredzē. «Piemēram, meklējot sponsorus kikboksa turnīram, secināju, ka visbiežāk tiek atteikts tāpēc, ka cilvēki nesaprot, kāda ir pasākuma mērķauditorija, kas būs skatītāji. Tāpēc vissvarīgākais ir precīzi definēt mērķauditoriju,» viņš secina.
Vēl viens Iļjas «zelta likums» ir: vienmēr smaidīt un censties nākt pretī. «Ja pretējo pusi neapmierina cena, tad jāatrod visi iespējamie veidi, lai izpildītu viņu nosacījumus. Ja tas tomēr nav iespējams, tad tas maksimāli laipni jāpamato. Bet pats galvenais ir skaidri definēt savu mērķi un, par spīti visam, virzīties uz to.»