Pirmdienas rītā atvadu reisā gan atsūtīts samērā komfortabls un labi apsildīts sastāvs ar mīkstajiem sēdekļiem, kas iepriekš braucis uz Ventspili. Uz turieni vilciens vairs nekursē kopš 15.februāra. Lai arī līdz Jelgavai trīs vagoni brauc pustukši, grūti iedomāties, ka visus šos cilvēkus varētu ietilpināt vienā autobusā. Auces novadā nedēļas laikā tika savākti 2467 paraksti, protestējot pret vilciena slēgšanu.
Solījumiem netic
«Mēs jau vēl ceram, ka vilcienu atliks atpakaļ. Gribu redzēt, kā autobuss pa zemes ceļu tiks te iekšā, kad dubļi šķīdīs. 20 kilometru posms jābrauc stundu, ja negrib salauzt mašīnu. Te saiet kopā Zemgales aste un Kurzemes aste, novada centrs ir Saldū, 50 km attālumā, un nevienam mūs nevajag,» situāciju raksturo V.Ošeniece. Divām Reņģes stacijas darbiniecēm gan darbvietas pagaidām ir saglabātas. Īpašas ticības, ka solījumi tiks pildīti un situācija nepasliktināsies, nav arī pasažieriem. Studente Baiba, kas līdz šim uz Rīgu devās katru pirmdienas rītu, spriež, ka ar laiku autobusa reisus arī samazinās, aizbildinoties, ka nepietiek braucēju. Students Andris domā, ka tagad uz Rīgu būs jābrauc jau svētdienas vakarā ar autobusu. Apguldē iekāpušie puiši Oskars un Mārtiņš katru dienu brauc strādāt uz Rīgu, bet pēc vilciena likvidēšanas darbavietā deviņos nokļūt nepaspēs. Pastāv risks, ka darba devējs atradīs citus darbiniekus. Turklāt maksāt par braucienu nāksies krietni dārgāk - no Reņģes līdz Rīgai ar vilcienu varēja aizbraukt par Ls 2,75, ar autobusu - par Ls 3,30- 3,40. No Apguldes līdz Rīgai ar diviem autobusiem brauciens izmaksās ap Ls 3 līdzšinējo 1,95 vietā.
Nedomā par attīstību
Valstij nav redzējuma, kā jāattīstās reģioniem Latvijā, uzskata Auces novada domes priekšsēdētājs Gints Kaminskis: «Mums jau ir negatīva pieredze kopš 2006.gada, kad atcēla vienu vilcienu uz Reņģi, kuru izmantoja galvenokārt skolēni. Autobusi ir tik pārpildīti, ka visi bērni tajos nevar tikt iekšā, un vecāki spiesti vest bērnus no Bēnes uz iepriekšējo pieturu, lai viņi tiktu līdz skolai! Slikto ceļu dēļ daudzi cilvēki vispār tiks atgriezti no sabiedrības.» Valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) un a/s Pasažieru vilciens (PV) pārstāvji gan pauduši gatavību vēl turpināt dialogu 18.martā un 22.maijā, kad notiks sapulces ar ieinteresētajiem iedzīvotājiem. Ceļu uzturēšanas klase tikšot paaugstināta no C uz B līmeni problemātiskākajiem autoceļu posmiem. Sarežģītākajā posmā Vītiņi-Vadakste varot nosūtīt «specifisku transportu». ATD ar autopārvadātājiem mēģināšot vienoties par mēnešbiļešu ieviešanu.
Taču galvenais jautājums ir par iespēju reisu kādreiz atjaunot. «Viss atkarīgs no pasūtījuma - ja ATD teiks, lai braucam, mēs brauksim. Sliedes tiks saglabātas. Ja dotāciju nevar iedot, ir jāslēdz nerentablākie reisi. Reņģes maršrutā ieņēmumi no biļetēm nosedza 11% no visām izmaksām. Atstāt satiksmi uz pāris reizēm nedēļā nozīmētu visu tikai vēl vairāk sadārdzināt,» izteicās a/s Pasažieru vilciens pārstāve Antra Viļuma. Iedzīvotāji toties cer, ka Lietuvā atjaunos sliedes līdz Mažeiķiem un līdz ar to šajā līnijā atgriezīsies dzīvība. A/s Lietuvos gelenžikeliai pārstāvis Gidmants Guds pastāstīja, ka ar a/s Mažeikiu nafta vadību panākta vienošanās par maršruta izpēti, bet divu gadu laikā varētu nonākt līdz konkursam par sliežu ceļu izbūvi, apgūstot ap 41 miljonu litu (Ls 8,36 milj.)