Vācijā, Kanādā, Lielbritānijā, Nīderlandē ļoti veiksmīgi tiek ražoti transporta līdzekļi, kuros izmanto ūdeņradi, savukārt Briselē, atsevišķās Vācijas pilsētās un citviet jau kursē ar šo vielu darbināmi autobusi, Dienai pastāstīja Rīgas Enerģētikas aģentūras direktore Maija Rubīna. Rīgas dome ar šādu transporta līdzekļu palīdzību iecerējusi mazināt gaisa piesārņojumu, kas centra ielās pārsniedz noteiktās normas. Tas varētu tikt izmantots kā viens no problēmas risinājumiem. 2011. gadā pašvaldība pieņēma Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas programmu, kurā teikts, ka līdz 2015. gadam ir jābūt ieviestam šādam transportlīdzekļu veidam, vēl gan nav zināms, cik lielā apmērā tas notiks, piebilda M. Rubīna. Rīgas dome ir iestājusies arī Eiropas Ūdeņraža asociācijā ar mērķi piesaistīt struktūrfondu līdzekļus ar ūdeņradi darbināmu transporta līdzekļu iegādei.
Šīs tehnoloģijas tiek izmantotas arī koģenerācijas stacijās, taču prioritāri pašvaldība plāno strādāt pie to ieviešanas transporta jomā. Rīgas dome ir pasūtījusi zinātniekiem pētījumu, lai pamatotu ekonomiski un ekoloģiski šādu ūdeņraža autobusu ieviešanu pilsētā. Plānots, ka tas noslēgsies oktobra beigās vai novembrī, un tad Rīgas domes pārstāve sola pastāstīt par šo ieceru īstenošanas izmaksām, ūdeņraža ieguves avotiem un to, kādā veidā varētu organizēt šo tehnoloģiju ieviešanu.
Rīt Rīgas domes Mājokļu un vides komitejā plānots lemt arī par Ūdeņraža tehnoloģiju ekspertu konsultatīvās padomes izveidošanu, kuras uzdevums būtu sabiedriskā kārtā sniegt konsultācijas par ieteicamo rīcību šo inovatīvo risinājumu ieviešanā Rīgā. Tās mērķis būs veicināt ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanu transportā un enerģētikas jomā. Plānots, ka šo konsultatīvo padomi veidos pieci cilvēki, tostarp pārstāvji no Cietvielu fizikas un Fizikālās enerģētikas institūta, Latvijas Zinātņu akadēmijas un Latvijas Ūdeņraža asociācijas.