Līdz ar IKEA veikala atvēršanu Lietuvā nelielu pircēju daļu mūsu valsts mēbeļu tirgotāji, it īpaši uzņēmumi, kas nodarbojas ar šā zīmola mēbeļu piegādi uz Latviju, gan varētu zaudēt. Tomēr, visticamāk, par Viļņas IKEA veikala klientiem kļūs tie šā zīmola preču cienītāji, kas jau pieraduši no Latvijas braukt iepirkties uz tirdzniecības centriem Polijā, Somijā un Zviedrijā un tāpēc arī patlaban nesekmē ne mēbeļu, ne interjera preču apgrozījumu Latvijā.
Jāatgādina, ka IKEA veikalu Viļņā iecerēts atvērt šīs vasaras otrajā pusē 26 tūkstošu kvadrātmetru platībā.
Vajag tikai vienu skapi
«Mēbeles IKEA veikalos veido tikai 20-30% no preču sortimenta, pārējais ir dažādi interjera priekšmeti - paklāji, spilveni, pat trauki -, kopumā IKEA preces - tas ir dzīvesstils. Tie Latvijas iedzīvotāji, kuriem tieši šāds stils patīk, pēc veikala atvēršanas Viļņā brauks turp,» situāciju raksturo asociācijas Latvijas mēbeles prezidents, mēbeļu ražošanas uzņēmuma Pinus GB valdes priekšsēdētājs Ai-vars Einauss.
«Nav jau visa māja jāiekārto ar IKEA, bet viena no lielākajām tā vērtībām ir mēbeļu funkcionalitāte,» portālā diena.lv raksta lasītāja ar pseidonīmu māsa.
Arī daudzi citi lasītāji diena.lv izteikuši viedokli, ka dosies uz Viļņu pēc IKEA precēm, jo iecienījuši šo zīmolu tā kvalitātes, dizaina un samērā demokrātisko cenu dēļ.
Protams, ne visiem cilvēkiem patīk IKEA stils, turklāt daudzi Latvijas iedzīvotāji nevēlas mērot ceļu uz Viļņu pēc mēbelēm, tāpēc «jaunā veikala atvēršana Lietuvas galvaspilsētā mūsu kaimiņvalsts tirgu ietekmēs pamatīgi, bet Latvijas - vien nedaudz», savukārt prognozē mēbeļu ražošanas un tirdzniecības uzņēmuma Daiļrade koks valdes priekšsēdētājs Andris Jansons.
Viņš gan atzīst, ka IKEA ir ļoti spēcīgs nozares spēlētājs, tāpēc ignorēt tā ienākšanu Baltijā nebūtu prātīgi: «Mūsu mēbeles un IKEA produkcija neatrodas vienā nišā, bet, ja cilvēkam vajag nopirkt vienu skapi, tad viņš arī vienu nopirks - vai nu pie mums, vai IKEA, nevis pirks divus - mūsu un IKEA piedāvāto.»
Tam piekrīt arī tirdzniecības centrus Alfa, Mols, Dole, Origo un Galerija Centrs apsaimniekojošā Linstow Center Management valdes loceklis Mārcis Budļevskis: «Zviedrijas mājas interjera preču tirgotājs IKEA ir pasaules līderis savā preču grupā. Varam gaidīt, ka cilvēki no Latvijas dosies uz Viļņu iepazīties ar IKEA piedāvājumu klātienē un tur veiks iepriekš plānotus, lielus pirkumus.»
Uzņēmēji, kas patlaban Latvijā ar interneta starpniecību piedāvā mēbeles no IKEA, apgalvo, ka pagaidām grūti prognozēt, kā veikala atvēršana Viļņā ietekmēs viņu biznesu, un secinājumus varēs izdarīt tikai tad, kad veikals Lietuvas galvaspilsētā jau strādās.
Kādreiz varbūt arī Rīgā
Pasaules mēroga uzņēmumu - H&M, Zara, un citu - ienākšana Latvijas tirgū nav novedusi pie vietējo apģērbu veikalu masveida slēgšanas, un tas ļauj secināt, ka arī pēc IKEA ienākšanas Baltijā vietu Latvijas tirgū saglabās vairākums jau strādājošo spēcīgo mājas preču tirgotāju, uzskata M. Budļevskis.
IKEA nav uzskatāms par tiešu konkurentu, jo, «ja salīdzinām tikai mēbeļu piedāvājumu, mūsu veikalu klāstā ir preces, kādas IKEA nevar nopirkt, respektīvi, Latvijā ražotas mēbeles», par pircēju trūkumu neraizējas arī tirdzniecības kompleksa Spice direktore Iveta Lāce.
M. Budļevskis gan uzsver, ka pasaules mēroga spēlētāja ienākšana vienmēr jāuztver signāls, ka citiem uzņēmumiem «nopietni jāapdomā sava piedāvājuma konkurētspēja», turklāt jārēķinās, ka nākotnē IKEA veikalu var atvērt arī Rīgā.
Lietuvā stiprāka sadarbība
Tas, kāpēc Baltijā pirmais IKEA veikals iecerēts tieši Viļņā, nevis Rīgā, tiek skaidrots ar Lietuvas mēbeļu ražotāju un IKEA spēcīgo sadarbību.
Mūsu kaimiņvalstī «daudzi mēbeļu ražotāji balstās tieši uz IKEA pasūtījumiem, kaut arī šie uzņēmumi nepieder IKEA,» skaidro Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss.
«Lietuvā pat vērienīgais Viļņas mēbeļu ražošanas kombināts ievērojami lielāko daļu produkcijas - vairāk nekā 90% - ražo tieši IKEA veikaliem. Latvijā IKEA veikalu tīklam produkciju sistemātiski ražo tikai viens uzņēmums - Avoti SWF Gulbenes novadā,» norāda asociācijas Latvijas mēbeles izpilddirektors Andris Plezers.
Uzņēmuma Avoti SWF valdes priekšsēdētājs Uldis Misiņš apstiprina, ka viņa vadītais uzņēmums IKEA veikalu tīklam ražo gan bērnu mēbeles, gan plauktu sistēmas, bet nedomā, ka šī sadarbība tuvākajā laikā varētu sekmēt IKEA veikala atvēršanu Latvijā. Viņš akcentē to, ka IKEA stratēģija neparedz obligāti tuvināt preču ražošanas un veikalu atrašanās vietu.
«IKEA biznesa modelis nosaka to, ka netiek ražotas mēbeles tikai vienam veikalam. Mēs ražojam produktu grupas, kas nonāk veikalos visā pasaulē, nevis tikai vienā ražotnei tuvā veikalā,» izklāsta U. Misiņš.
Latvijā konkurents neaug
Patlaban Latvijā nav neviena mēbeļu un interjera preču ražotāja, kurā būtu manāms potenciāls izaugt līdz IKEA mērogiem. IKEA - tas ir starptautiska mēroga veiksmes stāsts, kuram «vispār Eiropā ir maz konkurentu», uzsver K. Klauss.
Arī A. Jansons domā, ka «Latvijā pašlaik noteikti nav uzņēmuma, kuram būtu ambīcijas un iespējas sasniegt IKEA mērogus, kas ir gigantiski, - mēbeles vien tiek ražotas milzīgās rūpnīcās daudzās pasaules valstīs.»
Tomēr mūsu valsts mēbeļu nozares eksperti atzīst, ka no Zviedrijā dibinātā mēbeļu un interjera preču giganta var pamācīties gan prasmi ražot tieši tādu produkciju, kādu vēlas iegādāties daudzi pircēji dažādās pasaules valstīs, gan prasmi nokomplektēt preču klāstu veikalos bez nejauši ieklīdušām, zīmolam neatbilstošam lietām.