Objekti, kas valsts līmenī tiek atzīti par bīstamiem, tiek pastiprināti kontrolēti un tiem ir jāpilda daudz stingrākas drošības prasības, skaidro A.Pencis, kurš pēc šī negadījuma sola BKT šajā sarakstā tomēr iekļaut. Taču arī atrašanās tajā nepaglābtu Kundziņsalu no traģēdijas, pārliecināts gan VUGD šefs, gan ostu darbību uzraugošās iestādes. Iespējams, jau nonākot ostā, krava bija bīstama.
Acetona cianhidrīns, kurš veidojas zilskābei reaģējot ar acetonu, ir viena no visplašāk ķīmijas rūpniecībā izmantojamām vielām, un arī viena no visbīstamākajām, skaidro Organiskās sintēzes institūta direktors Ivars Kalviņš. Pat neliela šīs vielas koncentrācija gaisā var radīt briesmas dzīvībai.
Piecu ar bīstamo vielu uzpildīto konteineru ceļš, starp kuriem bija arī Rīgas ostā avarējušais, sākās Baltkrievijas rūpnīcā Polimir Novopolockā. Uz Latviju krava pa dzelzceļu tika sūtīta vienā lielā cisternā, tās pirmais gala mērķis bija Olaines ķīmiskā rūpnīca Biolar, kura organizēja tālāko kravas virzību. Kā skaidro Biolar direktors Nikolajs Samodurovs, Olainē vairāki desmiti tonnu acetona cianhidrīna no cisternas tika pārlietas piecos speciālos konteineros. Tālāk krava tika nogādāta Rīgas ostā BKT teritorijā, lai pēc tam pa jūru mērotu ceļu uz Ķīnu.
Trešdienas vakarā ap plkst. 18 termināļa darbinieki pamanīja, ka viens no konteineriem «tvaiko» un tajā pieaudzis spiediens, stāsta A.Pencis. Atbraucot uz notikumu vietu, VUGD darbinieki esot secinājuši, ka talkā jāsauc Biolar speciālisti, jo gan paši konteineri, gan viela, kas tajos atradās, ir pārāk specifiski. Ierodoties Biolar brigādei, tika nolemts konteineru (kuram virsū atradās vēl divi ar tādu pašu saturu) nekustināt, nepārvietot, bet gan tikai dzesēt, tādā veidā pazeminot spiedienu tajā. Esot darbojies arī drošības vārsts, kas laida spiedienu uz leju.
Taču no rīta, pēc A.Penča teiktā, vārsts bija salūzis, spiediens konteinerā sāka augt, un tas kļuva sprādzienbīstams. «Tad aizvedām pārējos konteinerus un sākām evakuāciju,» saka A.Pencis. Konteinera saimnieka Biolar vadībai gan ir cita versija. Jau tobrīd, kad Biolar speciālisti ieradušies ostā, bijis skaidrs, ka drošības vārsts strādā ar traucējumiem. Ar speciālām iekārtām tika noteikts zilskābes daudzums gaisā, un tas esot atbildis standartiem. N.Samodurovs uzsver, ka mēģināt salabot konteineru varētu būt vēl bīstamāk, nekā to vienkārši dzesēt. Šī metode arī esot izrādījusies efektīva, temperatūra sākusi kristies. Nekāda situācijas saasinājuma no rīta neesot bijis un sprādziena draudi nepastāvēja, pārliecināts Biolar direktors. To, ka sprādzienbīstamības nav un bīstamā viela nav noplūdusi, varas iestādes ziņoja ceturtdienas pusdienlaikā.
Novopolockas rūpnīcas vadošais speciālists, kurš gan vēlējās palikt anonīms, Dienai pauda pārliecību, ka avārijas cēlonis var būt tikai viens - konteinerā ir bijis sārms, ar kuru reaģējot acetona cianhidrīna temperatūra un spiediens sāk palielināties, izraisot polimerizāciju, kurai noslēdzoties viela pārvēršas melnā, darvai līdzīgā substancē. Vienkārši runājot, avārijas iemesls varēja būt neizmazgāts konteiners.
«Mūsu vainas tur nav, jo konteineros krava tika «pakota» tieši Olainē. Tas nozīmē, kaut kas tajā iekšā ir bijis,» Dienai teica Novopolckā. Biolar gan to noraida. «Visi konteineri bija tīri un sausi, ko apliecina pārbaudes un dokumentācija,» apgalvo N.Samodurovs. Viņam «melnais plankums» šajā stāstā ir tās piecas dienas, ko krava pavadījusi, glabājoties ostā. Uzņēmums drīzumā sola noskaidrot notikušā apstākļus.
Policija saistībā ar avāriju ir ierosinājusi kriminālprocesu, iesaistītās puses aprēķina zaudējumus.