Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Kvalitāte bez izdabāšanas

Tikai pāris dienu pēc tam, kad mūsu spožās starptautiskās zvaigznes vijolniece Baiba Skride kopā ar diriģentu Andri Nelsonu un viņa vadīto britu Birmingemas simfonisko orķestri koncertturnejas noslēgumā Vācijā baudīja īpašas ovācijas pēc D. Šostakoviča vijoļkoncerta atskaņojuma, Baiba kopā ar māsu pianisti Laumu Skridi uzstājās Rīgā.

Koncerts 26. martā bija abu Vācijā dzīvojošo latviešu mūziķu artava parādos nonākušajam Latviešu biedrības namam, vienlaikus dāvinot šo vakaru klausītājiem par tik zemām koncerta biļešu cenām, kādas pat sapņos nerādītos viņu talanta cienītājiem Vācijā vai citās Eiropas labklājības zemēs.

Baha atklāsmes koncentrētība

Galvenais - šī bija iespēja nu jau pēc ilgāka laika baudīt Baibas un Laumas Skridu saspēli kamermūzikas programmā. Turklāt ļoti nopietnā programmā, kas izvirza ļoti augstas prasības un neparedz nekādas atlaides nedz tās interpretēm, nedz klausītājiem. Sākušas šo vakaru ar Johana Sebastiāna Baha Sonāti vijolei un klavierēm (Mi mažorā, BWV 1016), māsas turpināja ar Ludviga van Bēthovena Devīto (Kreicera) sonāti (La mažorā, op. 47; 1803), bet visu koncerta otro daļu atvēlēja apjomīgajai un eksistenciāli smagajai Dmitrija Šostakoviča Sonātei (op. 134, 1968) - vienam no komponista pēdējiem darbiem, kas tapa laikā, kad viņš jau bija smagi slims. Un pilnīgi nekā vieglai patērētāju baudai, izņemot piedevās spēlēto romantiski sapņaino P. Čaikovska Melodiju un F. Kreislera salonvalsi Brīnišķais Rozmarīns (Schon Rosmarin), starp citu, šarmanti elegantā, gaumīgā pasniegumā.

Nav noslēpums, ka audzēkņi mūzikas skolās «obligāto Bahu» spēlē ar gariem zobiem, un pat profesionāļiem baroka lielmeistara mūzikas izpratne dodas rokā tikai ar laiku. Tās atturīgā koncentrētība paģēr lielu pašiegremdi un ir gana diskrēta, neizklaidējot ar ārējiem efektiem un ilustrācijām. Tieši «ievilkt» šajā muzikālās atklāsmes koncentrētībā, kurā pārlaicīgais sastopas ar cilvēcisko, dzīvo intonācijas retoriku, koncertā spēja māsas Skrides. Ievilkt tā, lai ikviens nemanot nonāktu Baha īpašās muzikālās laikrites varā. Jāpiebilst - arī laikmeta varā, ko māsas uzbūra bez baroka mūzikas instrumentiem - pietika ar ļoti stingri normētu vijoles stīgu vibrato un pianistisko toni, kas Stainway klavieres «saradoja» ar klavesīnu.

Sonātēs «runā» dzīvs cilvēks

Kad spēlē māsas Skrides, man šķiet pilnīgi aplama instrumentālās mūzikas dēvēšana par absolūto, tīro mūziku. Pārāk bezpersoniski šis it kā jau pareizais apzīmējums skan iepretim spilgti personiski uzrunājošajam veidam, kādā viņas atklāja L. van Bēthovena devītās (Kreicera) sonātes un D. Šostakoviča vēlīnās, 1968. gadā rakstītās sonātes vēstījumus. Šoreiz gluži apzināti atļaušos banālu atzīšanos: klausoties Bēthovena sonātes 3. daļu (Andante ar variācijām), acu priekšā uznira cēlas dāmas portrets. Visticamāk, kādā ballē, kādu šajos laikos jau sen vairs nav. Un tas ar katru nākamo variāciju arvien vairāk atdzīvojās, iedzirkstījās dažādās noskaņās, aiz smalkā tērpa krokām un labajām manierēm arvien skaidrāk ļaujot nojaust citu acīm rūpīgi slēpto - cilvēka dabu un jūtas. Jā, sonātes interpretācija bija pilnībā atbilstoša klasicisma stilam, taču vienlaikus tā bija arī tik tēlaina, ka nebūt neatpalika no programmatiskas romantiskās mūzikas lasījuma. Ir liela uzdrīkstēšanās vissmagāko skaņdarbu piedāvāt koncerta beigās. Vai tiešām? - brīnījos, pēc starpbrīža redzot, ka faktiski visi palikuši uz uztverei visgrūtākās - D. Šostakoviča sonātes - lasījumu! Bet tajā ir eksistenciālas konvulsijas, garīga vientulība un tik neomulīga atsvešinātība, ko grūti izturēt. Māsas Skrides līdz galējībai atklāja šī opusa iekšējo drāmu, kuras vienā pusē ar īpaši biedējošu, auksti nedzīvu vijoles non vibrato tremolo izceltas slavenās kvartas (atsvešinājuma un bezcerības zīme) un bez bremzēm klavierpartijā atbrīvotā vētrainā cīņa. Savukārt otrā pusē - liriskā sala, patvērums iekšējā pasaulē, kuru mūziķes atklāja tik jūtīgu, neaizsargātu un trauslu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?