Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +13 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Labāk paļauties uz draugu ieteikumiem

Gluži tāpat kā lielveikalā, kad piena pakas vietā ir iegādāts pilns iepirkumu maiss, arī no autoservisa ir iespējams iznākt ar veselu sarakstu problēmu, ar kurām iepriekš nebijāt rēķinājušies. Ja saraksts ir pamatots, jautājumi nerodas, bet ko darīt, ja saraksts ir nepilnīgs vai, gluži pretēji, aizdomīgi garš?

Dažādos interneta forumos var lasīt, ka bažas par šādas problēmas pastāvēšanu ir reālas un nomoka ne vienu vien autovadītāju. Tāpēc Diena krīt kārdinājumā un veic eksperimentu - pārbauda automašīnas ritošo daļu četros nejauši izvēlētos autoservisos Rīgā un iegūtos rezultātus analizē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Rezultāti ir iepriecinoši - konstatētie defekti visur ir līdzīgi un pamatoti, tomēr grūti ir nepamanīt uzbāzīgi pieklājīgo pārdošanas stratēģiju, kas tiek piekopta teju visos servisos.

Defekti visur līdzīgi

Eksperimentam izvēlētā automašīna Citroen C5 ir bez īpašiem zināmiem ritošās daļas defektiem. Kad dodos uz servisiem, vienīgi paskaidroju, ka pārbaudi nepieciešams veikt pirms brauciena ar auto uz Vācijas tālāko robežu.

Autodarbnīcā AutoLockMastet Centrs, kas ir viena no eksperimenta vietām, uzreiz tiek vaicāts par pēdējo eļļas maiņu. Lai arī tā notikusi pirms dažiem mēnešiem un nobraukti knapi seši tūkstoši kilometru, meistarīgais servisa darbinieks uzstāj, ka tā jāveic. Eļļas maiņa ar filtriem izmaksāšot tikai kādus 50 latus. «Lētāk ir nomainīt eļļu tagad, nekā palikt kaut kur uz bāņa un saukt evakuatoru,» viņš skaidri nosaka.

Lai arī neesmu pārliecināta, ka eļļas maiņa ir akūta, pārējie konstatētie defekti, līdzīgi kā Grosauto, TMM Autoklīnika un Autofavorīts, kurp dodos vēlāk, gods godam ir sarakstīti vajadzīgie: brīvkustība kreisajā stūres stienī, aizmugurē jāmaina bremžu diski un uzlikas, un, protams, izdegušās lampiņas pamana teju visi.

Viss atkarīgs no meistara

Arī Ģirts Ulpe, CSDD tehniskās apskates eksperts, piekrīt, ka diagnozes ir gana objektīvas un vairums sakrīt ar CSDD noteiktajām. Tehniskajā apskatē gan atklājas kāda cita būtiska problēma - defekts labās priekšējās puses balsta šarnīrā. «Tas ir normāli, jo konkrētais bojājums ir labi redzams uz ass spēles detektora, tautā sauktā kratīkļa, un tas var neizlekt uz parastā pacēlāja, kas ir vairumā servisu,» skaidro eksperts.

«Es teiktu, ka parastā servisu diagnostikā 99% viss ir atkarīgs no cilvēka, kas to dara,» turpina Ģ. Ulpe, «ja pārbauda uz pacēlāja ar atslogotiem riteņiem un lauznīti, tad svarīgi, cik zinošs ir mehāniķis.» Ģ. Ulpe arī atzīmē, ka var gan gadīties, ka konstatēto problēmu daudzums ir atkarīgs arī no servisa darbinieka godaprāta.

Mehāniķa atbildība

Aizdomas par pārspīlētu diagnostiku radās Itai (54) pērn, kad viņa savu automašīnu aizveda uz autorizētu servisu, kur veica vispārējo tehnisko pārbaudi. «Kad ieraudzīju konstatēto defektu sarakstu, apsēdos,» viņa atceras. Sieviete nevēlējās pieņemt faktu, ka brauc teju ar lūzni, un aizveda auto uz citu nelielu servisu. Kā paskaidroja Ita, vismaz puse no sarakstītajiem defektiem bija nebūtiski.

«Bieži servisos uzskaita ne tikai defektētās lietas, bet arī tās detaļas, kuras, iespējams, kaut kad drīzumā būs jāmaina. Tas ir pēc meistara ieskatiem un kompetences par tām informēt klientu,» skaidro Jānis (28), kas teju 10 gadu strādā vienā no lielākajiem autorizētajiem servisiem Rīgā par mehāniķi. Pēc Jāņa lūguma servisu neminam. «Īpaši neticu, ka kāds to darītu speciāli, jo ilgtermiņā tas tikai sliktāk pašam - klients nekad neatgriezīsies,» viņš turpina, norādot, ka mehāniķi parasti saņem procentus no nostrādātā, tāpēc jo īpaši cenšas klientiem izdabāt, nevis tos aizbiedēt.

Katram sava formula

To, vai uzticēties servisam vai ne, katrs autovadītājs izvēlas pats. Autoeksperts Pauls Timrots norāda, ka tā ir zināma paranoja. «Tas ir tāpat kā baidīties no narkozes, aizbildinoties, ka ārsts tikmēr ar mani var izdarīt, ko vien grib, bet es nekā nejutīšu,» viņš smej. «Drīzāk jāuztraucas tad, ja servisā sataisa to, ko neprasīji, un liek par to tev maksāt. Tad gan vērts iespringt,» skaidro P. Timrots. Citādi eksperts norāda, ka pat nepieredzējušam autovadītājam vienmēr ir kāds draugs vai kolēģis, kam lūgt padomu servisa izvēlē, uz ko tad arī iesaka paļauties.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

3. TMM Autoklīnika (Pārdaugavā)

Arī šeit pieraksts nesagādā grūtības, piezvanu tikai divas stundas iepriekš. Sagaida pats direktors. Servisa telpa nav lielas - divi pacēlāji. Blakus aiz durvīm kāda istaba (izrādās kabinets). Mani iekšā neaicina, piesēžu servisā uz noputējuša beņķa blakus pacēlājam. Laimīgā kārtā serviss ir silts un samērā kārtīgs, tāpēc nesagādā grūtības gaidīt stundu. Apkārt slāj trīs darbinieki zilos kombinezonos. Nerodas sajūta, ka viņi dikti aizņemti, tāpēc visa uzmanība tiek veltīta manam auto. Pēc kāda mirkļa viens no zilā kombinezona īpašniekiem ar datoru dodas uz auto un informē, ka pārbaudīs elektroniku. Man iebildumu nav, pastāstu par sūdzībām, taču, kad vaicāju, vai elektronikas pārbaude nāk komplektā ar ritošās daļas pārbaudi (jo tikai to pieteicu), darbinieks nedroši atbild apstiprinoši. Uz brīdi novēršu skatienu, un rau! IT speciālists jau kaut kur nemanot aizslīdējis projām, nebilzdams ne vārda. Diagnostikai beidzoties, direktors pastāsta par ķibelēm, kuras piemeklējušas auto, un sniedz tāmi līdz ar vizītkarti. Dodos maksāt par sniegto pakalpojumu uz omulīgo kabinetu, tikmēr kāds darbinieks grasās mainīt izdegušās spuldzītes priekšējam lukturim. Saku, ka man nav laika gaidīt. Mani neviens nedzird. Atkārtoju, ka mainīt nevajag. Bet mani arvien ignorē. Beidzot kāds cits darbinieks aizrāda, un mašīna tiek izdzīta ārā. Pirms braucu projām, man piesaka, lai šodien noteikti piezvanu un dodu atbildi par remontu.

2. AutoLockMaster Centrs (Rīgas centrs)

Pieraksts nesagādā grūtības - atliek vien piezvanīt, norunāt vēlamo laiku, un esmu klāt. Centrs liels, taču netīrīgs un haotisks. Uzgaidāmās telpas nav. Kad nododu automašīnu meistaram, pati uzprasos gaidīt kādā citā vietā, kur iespējams piesēst, lai nav jāstāv eļļas peļķē turpat blakus pacēlājam. Aicina uz biroju turpat blakus (pēc visa spriežot, šeit darbojas servisa vadītājs). Attieksme kā pret sievieti visai nievājoša. Laikam jau šeit nepiedien atrasties cilvēkam, kas nav tehniski izglītots. Turklāt saņemu no kāda darbinieka, šķiet, no servisa vadītāja, dzēlīgu piezīmi, vai tiešām netēloju, ka neesmu blondīne. Lai arī komplimentus viņš izteikt nemāk, pārdevējs nav slikts - visām konstatētajām ķibelēm tiek pievienota drāma par to, kas gan varētu notikt, ja konkrēto defektu nenovērsīšu. Īsāk sakot, ar šādu auto uz Vāciju labāk nedoties. Kad pasmaidu par teikto, kungs nedaudz aizsvilstas, vai tiešām nesaprotu lietas nopietnību?! Ar mani jokus šeit neviens nedzenot. Aizdzenu no sejas smaidu un gaidu. Pēc aptuveni stundu ilgas gaidīšanas saņemu mašīnu. Esmu pārsalusi. Laimīgā kārtā auto izdzīts ārā pa šaurajiem vārtiem. Zobus klabinot, dodos prom - laikam jau šī vieta domāta kādam rūdītākam autoķibeļu piemeklētam vadītājam.

1. Grosauto (Pārdaugava)

Lai pierakstītos uz vēlamo laiku un datumu, zvanu vienu darba dienu iepriekš. Kad ierodos, gaidīt nav nepieciešams. Apkalpo laipns menedžeris. Kamēr cīnāmies ar birokrātiju, mašīna tiek nodota mehāniķim, un diagnostika, man nemanot, jau sākusies. Drīz vien dzirdu mehāniķi saucam, vai izdegušās spuldzītes mainām. Saku, ka šodien neko nedarām, tikai pārbaudām. Izskatās, ka menedžeris nesaprot. Viņš saka, ka ar šādām gaismām pārvietoties nedrīkst, Ceļu policija varot piesieties. Kad aizpildītas visas formalitātes un esmu kļuvusi par klientu (tā esot izdevīgāk), diagnostika vēl nav galā. Pēc teju pusotras stundas mehāniķis pasludina spriedumu - uz Vāciju braukt var, vienīgi dažas lietas jāsakārto. Galvenās esot bremzes, taču brīdina, ka ar amortizatoru arī drīzumā var gadīties ziepes (tā «uz aci» izskatās - konkrētajā servisā nav stenda). Izliekos, ka nevēlos izaicināt likteni, tā teikt, labprāt mainītu to pēc iespējas ātrāk, ja reiz ir aizdomīgs. Man skaidro, ka nekas traks jau neesot - ja arī amortizatoram kas notiks, efekts būšot kā braukt ar dīvānu, bet uz priekšu tikšu. Tad mehāniķis palūkojas apkārt un klusām saka - ja nauda makā spiež, tad maini, bet domāju, ka pusgadu vēl toč' nobrauksi. Dodos projām ar ziņu auto īpašniecei - jāsāk krāt naudu, pusgads laika vēl ir.

4. Autofavorīts (uz Jūrmalas šosejas)

Laikam arī šim servisam patlaban darāmā ir mazāk nekā brīvā laika, tāpēc tikai pāris stundu iepriekš pierakstos uz diagnostiku. Esmu klāt. Telpas lielas (serviss kopā ar veikalu). Klientu tikpat kā nav. Piesaku vien, lai pārbauda ritošo daļu. Sajūta nedaudz kā baltajai vārnai, atrodoties tik lielās telpās teju vienai. Taču jāteic, beidzot jūtos kā pie cilvēkiem: neuzbāzīgs klientu apkalpošanas speciālists, turpat uzgaidāmais stūrītis ar preses izdevumiem, rotaļu laukumu bērniem un vēl TV ar pulti - izklaidējies, kā vēlies. Arī kafija dabūjama, kas dienas beigās noderēs pirms kārtējās garās nīkšanas. Pirms beidzas gaidīšanas laiks, pie manis piesteidz darbinieks: «Vai logu šķidrumu papildināsim?» Norādu, ka šodien tikai veicam diagnostiku. Mani gan nedaudz pārsteidz, kāpēc nepiedāvāja nomainīt priekšējam lukturim tuvās gaismas spuldzītes (tas, šķiet, būtu svarīgāk, spriežot pēc iepriekšējā servisa, kur tās nomainīja gandrīz pret manu gribu). Vēl pēc kādām pārdesmit minūtēm mani no tāluma kāds sauc: «Citroen īpašniece!» Tā kā esmu iegrimusi žurnālā, pēc mirkļa atskan skaļāks atkārtots sauciens. Atsaucos un dodos saņemt verdiktu (tikai pie sevis prātoju, kāpēc tad nekliedza, kad piedāvāja logu šķidrumu). Saņēmusi defektu sarakstu, dodos uz blakus esošo veikalu, lai noskaidrotu rezerves detaļu cenas, un prom - remontēsimies kaut kad vēlāk.

Testējamā automašīna

Automašīnas marka: Citroen
Modelis: C5
Izlaiduma gads: 2005
Diagnostiku veic tikai ritošajai daļai. Konkrētu saistītu sūdzību nav, vienīgi vēlos pārbaudīt mašīnu, pirms dodos tālākā braucienā

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Netici, Dauka, netici vēl!

Būt dullam latviešu ausīs vienmēr ir skanējis vairāk kā kompliments. Pēc Nacionālā teātra Dullā Daukas – vēl jo vairāk.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?