100 dolāru par izbraukšanu
A. Lukašenko iecerējis, ka par izbraukšanu ikvienam būs jāmaksā nodevā 100 dolāru (53,5 lati). «Mūsu ļaudis katru gadu pār robežu Eiropas Savienībā (ES) ieved līdz trim miljardiem dolāru un atgriežas ar precēm, kuras ražojam arī mēs,» citēja Ņezavisimaja gazeta. A. Lukašenko piemetināja, ka ES tīksmi var berzēt rokas un attīstīties, kamēr baltkrievi padarīti par muļķiem.
Ar A. Lukašenko dzelzs dūri pārvaldītā Baltkrievija piesardzīgi izturējusies pret tirgus atvēršanu ārzemju ražotājiem, kas patērētājus atstājis bez lielas izvēles iespējām. Neapmierināti ar cenām un šauro piedāvājuma klāstu, baltkrievi nereti dodas iepirkties uz ārzemēm, īpaši iecienot tādas kaimiņvalstis kā Lietuva vai Polija.
Izbraukšanas maksas ideja izsaukusi sašutumu iedzīvotājos, kas nekavējās par to ironizēt interneta komentāros un smējās, ka atliek vēl iekasēt naudu par iebraukšanu valstī, lai tā paliktu bez iedzīvotājiem.
Eksperti norādījuši, ka A. Lukašenko paziņojums ir kārtējais pierādījums valsts ekonomiskajām problēmām un apstiprina sociālās ekonomikas modeļa izgāšanos.
«Padomju Savienībā šī neefektīvā ražošana varēja pastāvēt tik ilgi tikai tāpēc, ka bija slēgtas robežas, bija deficīts un padomju pilsoņiem nebija iespēju salīdzināt patēriņa preču kvalitāti,» Ņezavisimaja gazeta norādīja politologs Valērijs Karbaļēvičs.
Vērtējot A. Lukašenko izteikumus, eksperti ir skeptiski par to, vai prezidentam izdosies ieviest izbraukšanas maksu. To draud kavēt ne vien juridiski, bet arī organizatoriskas dabas šķēršļi.
Valsts ietilpst Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas Muitas savienībā, kuras likumi tai neļautu slēgt robežu, un Minska nevar patvaļīgi ieviest nodevu par izbraukšanu no valsts, jo tai būtu nepieciešama Eirāzijas Ekonomiskās savienības piekrišana. Turklāt baltkrievi var ES iebraukt caur Krieviju, tādēļ A. Lukašenko nebūtu viegli izkontrolēt to, vai baltkrievi nomaksā nodevu un dodas iepirkties uz Eiropas valstīm.
Aug potašas nedienas
Jaunas galvassāpes jau tā samilzušajām ekonomiskajām problēmām radījusi jezga ap potašas (kālija karbonāta) ražotni. Krievijas Uralkaļij augustā lēma pārtraukt sadarbību ar Baltkrievijas mēslojuma kompāniju Belaruskaļij. Baltkrievija pēc tam Minskā arestēja Uralkaļij ģenerāldirektoru Vladislavu Baumgartneru, pārmetot tam ļaunprātīgu dienesta stāvokļa izmantošanu un izsaucot Krievijas dusmas.
Potašas ražotnei ir svarīga nozīme Baltkrievijas ekonomikā, un valsts kontrolētais Belaruskaļij vismaz līdz šim bija viens no nozīmīgākajiem līdzekļu ieguves avotiem. Pērn potašas eksports valstij ienesa 3,2 miljardus dolāru, kas veidoja 7,1% no kopējiem eksporta ieņēmumiem, vēstīja The Wall Street Journal.
Tagad bez Krievijas partnera palikusī ražotne zaudējusi daudz tirdzniecības darījumu, un A. Lukašenko norīkojis visus ārvalstu diplomātus nodarboties ar kālija pārdošanu. «Jūsu galvenais uzdevums ir tirgoties. Kur ir problēma? Mums ir 50 vēstnieku, ja ne vairāk, pasaules valstīs. Ņemiet un tirgojiet potašu,» A. Lukašenko citēja NEWSru.com.
Turklāt Baltkrievija nemaz neapsverot iespēju pārdot ražotni, jo, pēc A. Lukašenko vārdiem, «jābūt idiotam», lai iztirgotu uzņēmumu, kad kritusies tā cena.