Grupa, lai arī pozicionējas kā mākslinieču apvienība, slavu ir guvusi nevis ar savu politisko akciju, bet tai sekojošo sodu, un jauno sieviešu brīvības atņemšana ir iemesls, kāpēc šķeļamies arī mēs šeit, Latvijā, kur mūziķi, mākslinieki un citi tiek gluži vai pratināti par savu attieksmi pret skandalozajām krievietēm. Ne jau viņu māksla (vai, kā pareizticīgajiem šķiet, huligānisms) ir diskusijas objekts, bet iespēja uz pāris gadiem nokļūt aiz restēm tāpēc vien, ka esi uzkāpis uz kāda politiskajām varžacīm.
Kad Vīnes Burgtheater 100. dzimšanas dienai par godu grasījās izrādīt Tomasa Bernharda lugas Varoņu laukums iestudējumu, vairāki labākajās jūtās aizskarti zemnieki pie galvenā galvaspilsētas teātra izgāza mēslus, savukārt pašu autoru ar sitienam atvēzētu spieķīti vajāja kāda sparīga kundzīte. Tomēr izrāde vairākus gadus noturējās repertuārā, lai gan no skatuves negantiem, lāgiem gluži nepieklājīgiem vārdiem austrieši tika gānīti kā «brutāla un muļķīga tauta», kurā joprojām dzīvs nacisma gars. Atšķirība starp Austriju un Krieviju skaidra. Tomēr starp šiem pretpoliem ir plaša gan mākslinieciskā, gan politiskā teritorija, un tieši tajā mīt pārgadus notiekošais festivāls Homo Alibi: recycled (28.VIII-1.IX). Tas nevairās no politiskā protesta tēmas: itāļu teātris Motus izrādē dokumentālā pētījumā Aleksis. Grieķu traģēdija stāsta par notikumu Atēnās 2008. gadā, kad policija demonstrācijā nošāva 15 gadu veco Aleksandru Grigoropulu, izraisot masu protestus. Teātris izmanto aculiecinieku stāstus, bet nonāk līdz vispārinājumam, sasaistot šodienas grieķu traģēdiju ar Sofokla Antigoni.
Tomēr festivālā varēs vērot ne tikai politiski uzbudinātas sabiedrības šķērsgriezumu, bet arī putnus, kas darbina klavieres (Ketijas Haindes instalācija). Savu pirmo mūžu nodzīvojušie sadzīves priekšmeti ar skatītāju dalībnieku pirkstiem tiks izjaukti un «reciklēti» Keitas Makintošas interaktīvā instalācijā Darbagalds, bet citi - no atkritumu tvertnēm izglābti un pateicīgi - atdzīvosies virtuozajā un miniatūrajā Lorāna Bigo Mazajā cirkā.
Latviešu teātra nākotnes spēki - scenogrāfs Reinis Suhanovs, mūziķis Jēkabs Nīmanis un režisors Jānis Znotiņš - izrādē 4fest, atbilstoši festivāla moto izmantojot otrreiz pārstrādātos materiālus, gluži pretēji itāļiem vēstīs par iekšupvēršanos, noslēgšanos vientulībā. Kā allaž - Homo Alibi piedāvātajās izrādēs/instalācijās/performancēs robeža starp teātri/akciju/izstādi neeksistē. Miera ielas Tabakas fabrikā valdīs fantāzija, līdzdalība, bet pats galvenais - izteiksmes brīvība.
*žurnāls Lilit