Būšot daudzi tūkstoši
«Jaunas stāvvietas tiks veidotas mikrorajonu galveno ielu malās. Kā piemēru minēšu Imantu un Kurzemes prospektu. Šajā ielā ietvi no brauktuves atdala plaša zaļā zona. Zaļo zonu mēs samazināsim un tās vietā ierīkosim vietas automašīnu novietošanai perpendikulāri brauktuvei. Šādas stāvvietas nākamo trīs gadu laikā tiks izveidotas pie visām Rīgas mikrorajonu ielām, kur vien tas tehniski ir iespējams. Un runa ir par daudziem tūkstošiem šādu stāvvietu,» sola N. Ušakovs, piesaucot Vācijas pieredzi un pieļaujot, ka, piemēram, Kurzemes prospektā varētu ierīkot stāvvietas atdalošajā zaļajā zonā. Turpat Rīgas mērs arī paziņojis, ka iekšpagalmos stāvvietas neierīkos, jo tās ir ērtas 30% rīdzinieku, kuriem automašīnas pieder, taču pārējie 70% par tām nepriecājas.
Pirmo šādu stāvvietu N. Ušakovs sola jau šogad, vienlaikus sākot arī projektēšanas darbus, lai 2017. un 2018. gadā turpinātu būvniecību. Dažas dienas vēlāk RD Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas komiteja Daiņa Turlā (GKR) vadībā jau atkārtoti izskatīja jautājumu par automašīnu novietošanu iekšpagalmos. Komitejas lēmumā iekļauts aicinājums SIA Rīgas namu pārvaldnieks noskaidrot iespēju novietot auto stāvvietās pie lielveikaliem, ja tādas atrodas konkrētu ēku tuvumā, ārpus šo veikalu darba laika. Komitejas apkopotajos iedzīvotāju un iestāžu priekšlikumos lasāmi rosinājumi pagalmos jau esošajām stāvvietām ieviest numerāciju, iezīmēt joslas operatīvajam transportam iekšpagalmos, pie mājām atļaut novietot tikai iedzīvotāju privātās automašīnas u. c.
Situāciju ar stāvvietām kritizē RD opozīcijas deputāts N. Josts, norādot uz sen solīto stāvparku trūkumu, kā arī apšaubot ideju par stāvvietām ielu malās. «Iedomāsimies kilometriem garas maģistrālo ielu malās stāvošas mašīnas Imantā. Katra iebraukšana vai izbraukšana no stāvvietas, brīvas vietas meklēšana, samazinot ātrumu, cita autovadītāja izlaišana no stāvvietas piebremzējot ir manevrs, kas sarežģī satiksmes drošību. Pirmā josla pārvērtīsies par lēni braucošu un bremzējošu automašīnu rindu, kas var izraisīt ne vienu vien satiksmes negadījumu,» brīdina deputāts.
Pēc RD pasūtījuma veiktajā SIA E.Daniševska birojs pētījumā secināts, ka 60,6% iedzīvotāju automašīnas novieto pagalmā, 9,6% uz ielas, bet 9,2% apsargājamās stāvvietās. Garāžas lieto 16,7% auto īpašnieku.
Nelikās ne zinis
Kamēr mikrorajonu stāvvietu plāni vēl šaudās amatpersonu galvās, pilsētas centrā Rīgas būvvalde sākusi ieviest kārtību, tās vārdā dažas autostāvvietas slēdzot. Būvvaldes sniegtajā informācijā Dienai redzams, ka apzinātas 189 autostāvvietas, no kurām dokumenti izvērtēti 127.
Situācija ir visai nelāga - tikai 44 izbūvētas saskaņoti, kamēr patvaļīgas, tādas, kuru īpašnieki vai valdītāji nav būvvaldei iesnieguši dokumentus, ir 83 stāvvietas. Aizvērtas ir trīs - Brīvības ielā 44, Miera ielā 1 un Ģertrūdes ielā 40 -, kur, kā liecina būvvaldes vadītāja Ingusa Vircava ieraksts sociālajos tīklos, iesaistīta pat pašvaldības policija. Deviņās stāvvietās izlikti brīdinājumi, bet trīs slēgtas pēc pašu īpašnieku iniciatīvas.
Būvvaldes pārstāve Ilze Žūka Dienai skaidro, ka daudzos gadījumos stāvvietu tiesiskie valdītāji nav reaģējuši jau kopš 2012.-2013. gada. Slēgšana esot galējais līdzeklis, daudzi tagad nākot pēc saskaņojuma. Iespējams, arī naudas sods par patvaļīgu ekspluatāciju līdz šim lielākais bijis 2000 eiro. I. Žūka arī atgādināja, ka stāvvietām jāatbilst konkrētām prasībām, piemēram, tām nedrīkst būt šķembu vai grants seguma, prasības ir arī stāvvietu apzaļumošanai.