Bet kurš no jums prot burtus? Augšup paslienas dažas rokas. Un kurš jau prot lasīt? Dažas rokas atkrīt. Līdz mācību gada beigām šiem bērniem būs jāprot ne vien lasīt, bet arī rakstīt - to paredz jaunā sešgadnieku apmācības programma, kas šogad tiek izmēģināta 22 Latvijas skolās un bērnudārzos, tostarp arī Vecsaules pamatskolā.
Nenodarot pāri
Lai gan sākotnēji izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe (ZZS) bija noskaņota skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma iedzīvināt šogad, gan valdības vadītājam, gan ministres pārstāvētajai partijai izdevās sabiedrībā nepopulāro reformu nobremzēt. Atbildīgās amatpersonas īpaši uzsver, ka eksperimentā bērni izmēģinās nevis jaunu 1. klases, bet gan sešgadīga bērna apmācības programmu.
«Es domāju, ka būs labi, jo bērniem pāri netiek nodarīts,» saka Vecsaules pamatskolas direktora vietniece Agra Ķēniņa, ievedusi Dienu sešgadnieku grupiņā, ko tur dēvē par skoliņu. Sabiedrības negatīvo attieksmi pret jauno sešgadnieku apmācības programmu un iespējām sākt skolas gaitas jau no sešu gadu vecuma A. Ķēniņa izskaidro ar informācijas trūkumu, jo uzskats, ka sešgadniekiem būs taisnām mugurām jāsēž skolas solā un 40 minūtes jāklausās skolotāja stāstījumā, ir stereotips.
Arī Diena pārliecinājās, ka mācības vairāk atgādina pirmsskolas modeli, kad zinības bērni apgūst ar spēļu un rotaļu palīdzību. Pedagogi stāsta, ka arī viena nodarbība neilgst 40 minūtes kā skolā - to ilgumu skolotājs maina atkarībā no tā, cik noturīga ir bērnu uzmanība. Piemēram, Vecsaules pamatskolas skolotāja Laila Mažuika, kura strādā ar sešgadniekiem, stāsta, ka nodarbība parasti ilgst apmēram 20-30 minūtes.
Diena skoliņā viesojās pašā mācību gada sākumā, kad notikušas tikai dažas nodarbības. L. Mažuika stāsta, ka pirmajās nodarbībās bērni iepazīstas ar vidi, piemēram, izejot ekskursijā pa skoliņu. Liela daļa no programmas jau līdz šim esot mācīta sešgadniekiem, tomēr dažas tēmas pārņemtas no 1. klases. Tagad ir pilnīgi skaidrs, ka jaunajā sešgadnieku apmācības programmā ir ienācis ābeces periods, norāda Jaunmārupes sākumskolas metodiķe Sandra Belcāne. Proti, iepriekš dažādās skolās un bērnudārzos nebija vienprātības, vai bērnam, beidzot pirmskolu, jāprot lasīt, tad jaunajā programmā skaidri noteikts, ka sešgadnieku programmas beidzējiem jāprot ne vien izlasīt un saprast atsevišķus vārdus, bet arī nelielus tekstus 4-7 teikumu apjomā. No 1. klases pārņemts jaunums sešgadnieku programmā ir arī rakstīšana - līdz šim bērniem bija jāmācās rakstīt tikai ar drukātajiem burtiem, taču tagad būs jāraksta arī ar rakstītajiem burtiem. Arī matemātikā jūtami elementi no 1. klases, jo sešgadniekiem būs jāmācās skaitīt jau līdz 20 un veikt saskaitīšanu un atņemšanu pirmā skaitļu desmita apjomā.
Priekšrocības pirmskolām
Jaunā programma gan raisījusi arī atsevišķu speciālistu kritiku. Piemēram, privātskolas un bērnudārza Patnis valdes priekšsēde Zane Ozola kritizē programmas strikto plānojumu, kas neveicinot skolotāju radošumu. Savukārt sociālantropologs Klāvs Sedlenieks norāda, ka atsevišķas tēmas programmā neatbilstot mūsdienu realitātei. Piemēram, programmā viņš esot saskatījis lielu uzsvaru uz ģimeni, taču netiekot piedāvāta pietiekami plaša izpratne jēdzienam «ģimene», jo realitātē puse Latvijas sešgadnieku nākot no jauktām ģimenēm. «Ja bērnam tiek pateikts - tagad stāsti par savu tēti, mammu, māsu un brāli, tad ko lai sešgadnieks stāsta par savu patēvu?» vaicā K. Sedlenieks.
Projekts ļauj pārliecināties, ka sešgadniekus nevar mācīt visparastākajā skolā - viņiem nepieciešama bērnudārza vide, tāpēc priekšrocības, visticamāk, būs Latvijas pirmsskolas izglītības iestādēm, kurās jau ir atbilstoša vide. Vecsaules pamatskolai šajā ziņā ir paveicies, jo jau vairākus gadus Vecsaulē skola un pirmskola darbojas kopā, tikai skoliņa un «lielā skola» atrodas blakus ēkās. Šāds modelis ir vēl vairākās Latvijas skolās.
Tiesa, S. Belcānes teiktais ļauj secināt, ka svarīgs arī kopējais sešgadnieku apmācības režīms. Ja tas būtu līdzīgs kā pašlaik bērnudārzā ar nodarbībām, brokastīm, pusdienām un pusdienlaika miegu, lielu problēmu nebūtu. Taču, ja apmācība notiek tikai trīs stundas dienā un pulksten divpadsmitos jau mazais ķipars ir brīvs, tās varētu rasties, jo daudziem strādājošajiem vecākiem nebūtu, kur likt bērnus.
Divi ceļi
Pēc programmas beigšanas bērni nākamruden sāks mācīties 1. klasē, taču ar laiku šī programma var kļūt par 1. klases mācību saturu, ja vien tiks pieņemts tāds politisks lēmums. T. Koķe norādīja - nav izslēgts, ka sešgadnieku programmas beidzējus skolas var pārcelt arī uz 2. klasi, ja redzēs, ka viņi ir tai gatavi.
Valsts izglītības satura centrs (VISC) jau atslogojis mācību saturu sākumskolas posmā (līdz 6. klasei), taču šīs pārmaiņas vēl netiek iedzīvinātas skolās. Tām jānotiek secīgi - vispirms jāizmēģina sešgadnieku apmācības programma un pēc tam mācību saturs jāmaina arī tālākajās klasēs, izriet no VISC nodaļas vadītāja Imanta Vasmaņa teiktā. Pastāv divi pārmaiņu attīstības ceļi. Ja politiķi nepieņems lēmumu par skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma, tad turpmāk pēc sešgadnieku programmas pabeigšanas bērniem nāksies mācīties vēl 12 gadus. I. Vasmanis pieļauj - tad sākumskolas programmas varētu atslogot pat vēl vairāk. Taču, ja politiķi dos zaļo gaismu pārmaiņām un skolā bērni ies no sešu gadu vecuma, pārējais mācību saturs būs jāapgūst 11 gados. Tas notikšot uz pirmo sešu klašu mācību satura «saspiešanas» rēķina, posmā no 7. klases izmaiņas nav gaidāmas.