Biznesu izprot radoši
E. Bērziņa darbības sfēra ir uzņēmumu vadības pakalpojumi. BrainHow - izprātot, kā. «Zināšanas ir svarīgas, bet prasme tās izmantot ir vēl svarīgāka,» savas komandas spējas paskaidro Edmunds. Pats ilgus gadus strādājis Latvijas autoceļu direkcijā, kas tagad pārtapusi par va/s Latvijas valsts ceļi. Gūta laba pieredze ar lieliskiem kolēģiem, 90. gadu vidū izstrādājot projektu par jaunu tehnoloģiju ieviešanu autoceļu uzturēšanā. Tās bijušas kardinālas pārmaiņas, jo ieviesta objektīva plānošana, proti, skaidri zināms, kas jādara katrā ceļa metrā. Projekta paredzēto pakāpenisko attīstību pārtraukusi krīze Krievijā. Tai laikā dzīve Edmundu saveda kopā ar partneri, kurš pamudināja uz savu vērtību pārskatīšanu; tas bijis nozīmīgs pavērsiens. Jaunie pienākumi bija saistīti ar biznesa pārveidi un attīstību, tas pēc veiksmīgas īstenošanas mainīja īpašniekus, Edmundu atstājot bez darba. Tas bijis negaidīti, kaut gan likumsakarīgi. Šajā laikā atsijājušies īstie draugi, bet vislielākais atbalsts bijusi sieva Ieva.
Edmunds studējis Rīgas Tehniskajā universitātē inženierzinātnes, sapņojis, ka projektēs automašīnas. «Patīk radošas lietas, ja reiz nevaru projektēt auto, tad varu palīdzēt radoši veidot biznesu,» stāsta BrainHow valdes priekšsēdētājs.
Tagad Edmunds ar saviem sadarbības partneriem gan konsultē lielu projektu klientus, kuriem nepieciešama stratēģiskās attīstības palīdzība un finanšu piesaiste, gan sniedz padomus mazajiem uzņēmējiem, jo uzskata par svarīgu dalīties praktiskajā dzīves pieredzē. Aptuveni 20 procenti uzņēmuma zināšanu tiek eksportētas uz Igauniju, Vāciju un Dāniju. Viņaprāt, Latvijā ekonomikai pietrūkst tieši sīko uzņēmumu, kam eksports būs tikai nākamais solis. «Sīkais uzņēmums nav domāts ekonomikas attīstībai, bet sociālai nodarbinātībai. Lai cilvēks būtu ar sevi apmierināts, pietiek, ja esi mazais uzņēmējs, esi motivēts ko darīt.»
Jāatrod labsajūta
BrainHow nav biroja telpu, darbs tiek organizēts elastīgi, izmantojot tiešās sadarbības metodes novados un pagastos. Tiekoties ar cilvēkiem, kas vēl tikai domā par savu biznesu, tiek apspriesti jautājumi, kāpēc labāk meklēt iespēju pašam ar kaut ko nodarboties, nevis gaidīt pabalstus un pārtikas pakas.
Bieži vien šīs sarunas rosina cilvēkus domāt un rīkoties citādi, nekā ierasts. Dažkārt cilvēks nav uzrakstījis plānu, ar ko nodarboties, cik kas maksās, bet jau apgalvo, ka naudas nav un to nevar dabūt, nodokļi nenormāli. Taču Edmunds pārliecina, ka nevajag baidīties, bet jāuzdrošinās.
Viņa sieva, kad abu dēli paaugušies, sākusi studēt Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas (RPIVA) filiālē Cēsīs uzņēmējdarbību, un diplomdarbā, kurš tapis pirms četriem gadiem, aprakstītās problēmas esot vērojamas joprojām. Ievas diplomdarba idejas ir tagadējā biznesa pamatā.
Dažādos semināros par biznesa sākšanu iespējams uzzināt par akciju sabiedrībām, finanšu analīzēm, taču klausītāji apmulst un pēc visu šo koeficientu tirādes atmet ar roku. Bērziņu ģimene uzskata, ka sīkajā biznesā visam pamatā ir viena vienīga analīze - ieņēmumiem jābūt lielākiem par izdevumiem. Bet galvenais, lai strādājot un dzīvojot būtu apmierināts ar sevi un spējīgs pabarot ģimeni.
«Jāmeklē iespējas gūt labsajūtu, nevis meklēt labklājību, bet labsajūtu nevar izmērīt tikai materiālās vērtībās - lielāka mašīna vai lielāks televizors,» pārliecināts Edmunds.
Latvijā ceļi tukši
Dzīvojot ASV, sieva novērojusi, ka uz lielceļiem visu laiku ir rosība - viens brauc ar kāpnēm, cits ar puķu podiem, trešais ved zāles pļāvēju. Braucot cauri Polijas laukiem, redzams tas pats - gandrīz katrā mājā darbojas kāds amatnieks, ir ģimenes uzņēmumi un saimniecības. Latvijā dienas vidū uz ceļiem šādu rosību nemana, te brauc pamatā ar lielām kravām.
Industriālās revolūcijas laikā, meklēdami darbu, esam pārcēlušies no laukiem uz pilsētām, savu neatkarību esam apmainījuši pret stabilu un drošu algu, bet tagad, mainoties ekonomikai, Edmunds mudina atgriezties pie atbildības par savu dzīvi. Viņš pārliecināts, ka jāsāk ar mazumiņu savās mājās, jāattīstās pamazām un tikai vēlāk jādomā par eksportu.
Viņaprāt, krīze radās arī tāpēc, ka produktu saražots pārāk daudz, un, lai gūtu panākumus, uzņēmumiem jābeidz konkurēt citam ar citu. «Cilvēkiem nevajag līdzīgus produktus. Tie gaida piedāvājumu, kas apmierina viņu vajadzības,» secina uzņēmējdarbības eksperts.
Tiem, kuri nolēmuši uzņemties atbildību par savu dzīvi, Edmunds Bērziņš iesaka vispirms uzrakstīt plānu un tad sākt rīkoties. BrainHow mājaslapas lietotāji viņa padomus lasa pat Āfrikā, Indijā un ASV, tātad arī tur dzīvojošie interesējas un prāto, kā labāk darboties savā uzņēmējdarbībā.