Skandalozie mersedesi
Kad iepirkums noslēgsies un Rīgā «ieradīsies» jaunie autobusi, pirmie, kurus norakstīs, būs Turcijā ražotie Mercedes Benz - vienīgie autoparkā esošie autobusi ar augsto grīdu, kas joprojām tiek ekspluatēti. No RS darbiniekiem neoficiāli dzirdēts, ka sākumā ar šiem autobusiem bijušas ķibeles, nācis vaļā jumta apšuvums, taču nepilnības novērstas. Tieši par šiem 90. gadu beigās iepirktajiem autobusiem 2010. gada sākumā atklājās, ka vācu auto ražotājs Daimler AG, iespējams, kukuļojis Latvijas amatpersonām, lai iegūtu tiesības RS piegādāt Mercedes autobusus vairāk nekā 30 miljonu eiro vērtībā. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs šai lietā joprojām turpina izmeklēšanu, sadarbojoties ar vairākām ārvalstīm, apliecināja KNAB pārstāvis Andris Vitenburgs.
RS valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam nav šaubu, ka jauni autobusi un trolejbusi ir jāiepērk: «Rīga jau sen aizmirsusi laikus, kad pa ielām kursēja transports, kurā nebija ne kondicionieru, ne zemās grīdas, turklāt nebija paredzams, vai no rīta tos vispār varēs iedarbināt.» Viņaprāt, Rīga šobrīd ar moderniem transportlīdzekļiem ir krietni priekšā Viļņai un Tallinai. RS pārstāvji nav runātīgi, kad viņiem vaicā, kur liks norakstītos autobusus. Ir dzirdēts, ka pārdos izsolē, bet oficiālā atbilde skan - par to jālemj valdei. Savukārt jauno transportlīdzekļu iepirkumā kritērijs ir nevis zemākā cena, bet saimnieciskais izdevīgums, ieskaitot tehniskās prasības, piegāžu grafiku u. c. «Protams, RS zina, cik naudas var atļauties maksāt, bet pirms iepirkuma beigām to neizpauž,» norāda RS preses sekretārs Viktors Zaķis.
Trolejbusu būs vairāk
Pašlaik ekspluatācijā Rīgā ir 250 trolejbusu, no kuriem 150 ir jaunās īsās škodas, kuras nemainīs, bet arī starp pārējiem 100 trolejbusiem ir 52 samērā jaunie Solaris, kam arī nevarētu būt beidzies ekspluatācijas laiks. Tomēr RS iepirkumu izsludina par 125 trolejbusiem, tātad krietni vairāk par norakstāmajiem. V. Zaķis skaidro, ka RS stratēģiskais plāns paredz trolejbusu skaita palielināšanu Rīgas ielās, neprecizējot, vai vairāk reisu būs esošajos maršrutos vai tiks veidoti jauni. Tuvākajā laikā nav plānots pirkt jaunus tramvajus, lai gan pirms vairākiem gadiem bija izveidots grafiks pilnīgai tramvaju parka nomaiņai. Vispirms iepirka 20 trīsdaļīgos zemās grīdas tramvajus, kuru izmaksas bija 2,6 miljoni eiro par vienu. Taču iepirkti ir arī četru sekciju tramvaji, no kuriem oficiālajos papīros kā ekspluatācijā pieņemti šobrīd uzrādās divi, bet kopā būs seši. Pirmajos gados, stāstot par iepirkumu, šādi tramvaji netika pieminēti, taču šā gada vidū tika nosaukta arī tā cena - 3,27 miljoni eiro jeb 2,29 miljoni latu. Tramvaju iegādei 2008. gadā RS ņēma 142,28 miljonu eiro jeb ap 99,6 miljonu latu kredītu uz 30 gadiem - tramvaju projekta finansēšanai, ieskaitot ne tikai tramvaju iegādi, bet arī sliežu nomaiņas, depo rekonstrukcijas u. c. izmaksas. Pamatsummas atmaksa sāksies 2013. gadā. Šā gada pavasarī L. Bemhens pauda bažas, ka var rasties problēmas ar finansējumu jaunajiem iepirkumiem, bet patlaban tiek apgalvots, ka kredītu summa nepārsniegs 20% no uzņēmuma budžeta, kas ir RS investīciju plānā noteiktā robeža. Pēdējos gados RS regulāri cieš zaudējumus, pieprasa un arī saņem Rīgas domes dotācijas, arī vakar, pieņemot budžeta grozījumus, dome 6,2 miljonus latu piešķīra RS, lai segtu bezmaksas pārvadājumus pensionāriem un skolēniem.
Vaicājot vērtējumu par esošo sabiedriskā transporta infrastruktūru Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) un Transporta un sakaru institūta (TSI) speciālistiem, atklājās, ka šīs mācību iestādes ilgstoši nav saņēmušas pasūtījumus pētīt esošo maršrutu efektivitāti vai iespēju vienu transporta veidu mainīt ar otru, tāpēc mācībspēki no komentāriem atteicās. «Attīstītajās valstīs plānošanu sāk ar izpēti, no kurienes uz kurieni cilvēki vispār brauc, mums šāda analīze netiek veikta,» norādīja TSI profesors Igors Kabaškins.