Atsāksies - varu to garantēt. Zināmā mērā tas ir tikai loģiski. Budžets ir likums, likumus pieņem parlaments, attiecīgi debates. Būsim arī reālisti - budžeta projekts ir valdībā panākts kompromiss, savukārt vairākums deputātu līdz brīdim, kad projekts nonāk Saeimā, tos budžeta «ciparus» tā īsti nav redzējuši. Nav mums prakse sēdēt valdības sēdēs un klausīties... Tāpēc, protams, būs deputāti, kuri uzskatīs, ka tas vai cits darāms citādi. Tomēr jāatzīst, ka šajā situācijā ir arī risks, proti, ka tie mūsu kolēģi, kuriem tā patīk izvirzīt dažādus ultimātus, var labākas nākotnes vārdā «uzlikt» pārdesmit miljonu papildus otrajā lasījumā un iebalsot kopīgi ar opozīciju. Tā teikt, vispār jau mēs valdības projektu atbalstām, bet te mums tāda «dāvaniņa», tieciet paši pēc tam galā, kaut metiet mūs no tās koalīcijas ārā...
Un tomēr - vai tad par to visu koalīcijā nevar izstrīdēties, pirms projekts tiek «likts» uz balsošanu?
Var. Ja runa par budžetu, kurā kaut kas ievērojami jāsamazina. Tas izklausās jocīgi, bet tā ir. Ja ir budžets, kurā jādala kāda papildu, jauna nauda, tas ir krietni grūtāk. Otrkārt, var, ja runa ir par gadu pēc vēlēšanām, savukārt gadu pirms vēlēšanām - pats saprotiet... Deputāti sajūt sevī atbilstošas zināšanas, kāds varbūt sniedz individuālus priekšlikumus, domājot par savu bēdīgo nākotni vēlēšanu kontekstā utt. Īsi sakot, būs jāpieliek pūliņi, lai to visu kaut kā savāktu kopā.
Papildu finansējuma prasīšana Saeimas līmenī patiesi nav nekas jauns, bet - vai var cerēt, ka iztiksim vismaz bez pārsteigumiem attiecībā uz naudas avotiem? Proti, jau līdz šim bijusi varena jaunrade saistībā ar dažādu likmju paaugstināšanu vai jaunu nodevu ieviešanu.
Jā, tā nu sanāca, ka, no vienas puses, valdība vienojās par sociālo iemaksu samazināšanu, bet, no otras puses, lai to kompensētu, tika lemts par paaugstinājumiem citās, specifiskākās pozīcijās. Atbildot uz jautājumu - es nevaru izslēgt iespēju, ka tad, kad projekts būs Saeimā, kad šo paaugstinājumu skartās konkrētās nozares sāks strādāt ar deputātiem, var gadīties, ka vienā brīdī ir jāsaka: lai viss paliek pa vecam.
Jūs prātu esat zaudējuši? Jau tā kompromiss par sociālā nodokļa pazemināšanu tika panākts tik «asiņaini», sociālie partneri bija dusmīgi, Reformu partija kliedza utt. Gribat sākt no sākuma?
Tāda ir politikas ikdiena. Kad bija t. s. samazināšanas budžeti, mēs visi, to skaitā sociālie partneri, līdz divpadsmitiem naktī sēdējām un spriedām. Tāpēc es nevaru apgalvot, ka šajā nodokļu paketē ir pielikts punkts, un viss.
Labi. Budžets, protams, ir būtisks jautājums, tomēr gan jau rudens sesijā būs arī citas saturiski svarīgas tēmas. Piemēram, cik zinu, neatkarīgo deputātu grupa nāks ar jauniem priekšlikumiem, kas vērsti uz privātpersonu maksātnespējas procesa atvieglošanu...
Mēs gan labi saprotam, ka par šo tēmu Nacionālajai apvienībai būs īpašs viedoklis - viņi vienmēr pamana jebkuru priekšlikumu, kas varētu pasliktināt maksātnespējas administratoru dzīvi... Jā, ir arī deputāti, kuri uzskata, ka tieši tagad Satversmei nepieciešama preambula. Vai tāda izstrādājama faktiski pusgada laikā - nezinu.
Man vieglāk runāt par tēmām, kas pašam liekas būtiski. Piemēram, manā skatījumā ir jāveic izmaiņas, tas nozīmē arī veselā likumdošanas paketē - jautājumos, kas skar mūsu ceļus. Būvnormatīvi, augstākas kvalitātes prasības, uzraudzības prasības, apsaimniekošanas jautājumi. Arī funkcionāli jautājumi - varbūt konkrētajā novadā labāk par summu x uztaisīt nevis vienu, bet desmit kilometru, bet ar šī novada ceļu noslodzei atbilstošu pieticīgāku, ja tā var teikt, segumu. Valsts akciju sabiedrībai Latvijas valsts ceļi ir jauna vadība, izskatās cerīgi, un, manuprāt, būtu nepieciešams šī uzņēmuma restarts.
Būs smagas diskusijas par pasažieru pārvadājumiem, jo pašreizējā situācija ir, maigi izsakoties, nepilnīga. Piemēram, nav normāli, ka starppilsētu reisos tiek pārvadātājam gan garantēta ekskluzivitāte, gan ir subsīdijas. Eiropas prakse ir: vai nu, vai. Tāpat ir jādara viss, lai pasažieru pārvadājumos dzelzceļš būtu tas mugurkauls, kas palielinātu pasažieru plūsmu un dotu, starp citu, arī naudu vagonu modernizācijai. Šobrīd jau ir izstrādāta jauna kārtība, kad plānošanas reģioni un Satiksmes ministrija kopīgi izstrādā un apstiprina pārvadājumu plānu gadam.
Un cik, atvainojos par neveiklo kalambūru, vienota ir pati Vienotība šo batāliju priekšvakarā?
Es tomēr esmu pārliecināts, ka biedriem, ja viņi tiešām interesējas un grib ietekmēt partijas lēmumus, nevis tos post factum komentēt, šādas iespējas ir. Valdes sēdes ir atklātas, arī frakcijas sēdes nav slēgtas, lūdzu.