«Produkta marķējums ir kā atskaites punkts, kas varētu netieši apliecināt pircējam, ka ražotājs ir kompetents, izglītots, atbildīgs un sadzīves ķīmijas produkts ir drošs,» savukārt norāda a/s Spodrība kvalitātes vadītāja Inese Vilka.
Normatīvie dokumenti precīzi nosaka, kādas bīstamības un drošības frāzes un kādos gadījumos ražotājam jāuzrāda produkta etiķetē. Ir skaidri definēts arī veids, kā uzrādīt produkta sastāvu. Piemēram, ražotājam obligāti jāuzrāda konservanti, kas izmantoti produktu mikrobioloģiskajai stabilizācijai.
I. Vilka iesaka patērētājiem no šiem sarežģītajiem nosaukumiem nebaidīties, jo konservantu izmantošana produktu stabilizācijai vērtējama pozitīvi - salīdzinot ar to, kādas negatīvas sekas var izraisīt ar mikroorganismiem piesārņots produkts. Piemēram, ar tādiem mikroorganismiem kā pelējuma sēnes piesārņoti produkti ir kancerogēni un hepatotoksiski, jo šīs sēnes izdala aflatoksīnus. «Būtībā šis ir jautājums par ražotāja kompetenci pareizu konservantu izvēlē un adekvātu pievienoto daudzumu produktam,» norāda I. Vilka.
Vēl viens būtisks aspekts, kas jāvērtē patērētājam, - produktā izmantotais izejmateriāls ūdens. Gana jaudīgs ražotājs, kura produkti nonāk lielajos pārdošanas tīklos, savas produkcijas saražošanai izmantoto lielu apjomu ūdens, pat līdz 20 tonnām dienā. Te ir runa par ūdens kvalitāti. Kā atzīst I. Vilka, atbildīgs ražotājs visos produktos, ne tikai kosmētikas, lietos dejonizētu ūdeni, ko ražo speciāli uzstādīta iekārta, kura veic ūdens sagatavošanu, nodrošina vairākpakāpju apstrādi un filtrāciju. «Līdz ar to - šādi sagatavots ūdens jau uzskatāms par izejmateriālu ar savu cenu,» norāda I. Vilka.
Ekoloģisko sadzīves ķīmijas produktu samērā augsto cenu tirdzniecībā veido gan ar sertifikāciju, gan ražošanu saistītās izmaksas. Jāņem vērā, ka šo produktu sastāvs ir koncentrētāks, tiem ir veikti mazgājošo īpašību testi, uzņēmums samaksājis arī noteikto iesnieguma maksu produkta pieteikumam ekosertifikāta iegūšanai, kā arī ekomarķējuma gada maksu.
Izdarot izvēli par labu drošai un kvalitatīvai precei, patērētājam der zināt, ka jebkurš kvalitatīvs sadzīves ķīmijas produkts satur vismaz piecas vielas un tām jābūt pietiekamā koncentrācijā, lai veiktu mazgājoši tīrošo funkciju. Starp citu, ekoprodukti, izstrādāti pēc oficiālā EU Label marķējuma kritērijiem, ir koncentrētāki un iedarbosies efektīvāk par «parastajiem» sadzīves ķīmijas līdzekļiem. Tas tāpēc, ka viens no šo kritēriju izpildes nosacījumiem - ekoproduktiem jāveic testi neatkarīgās akreditētās laboratorijās, nosakot to mazgājoši tīrošās īpašības. Šīm īpašībām jābūt labākām par tirgus līdera klāstu pilnīgi visā mājķīmijas, ne tikai ekoproduktu segmentā, un «tas mums bija liels izaicinājums», atzīst Spodrības kvalitātes direktore. Tikai saņemot šādu atzinumu, ražotājs var pretendēt uz EU Flower sertifikāta iegūšanu. Jāņem arī vērā, ka kvalitatīvs un drošs produkts nevar būt zem tirgus līderu ieviestā cenu līmeņa - ar nosacījumu, ka ražotājs godprātīgi un atbildīgi iepērk ES ražotus kvalitatīvus izejmateriālus.
Izvēloties eko segmenta produktus, vajadzētu pievērst uzmanību tam, vai uz kāda no līnijas produktiem ir oficiālās marķējuma zīmes. Ekoloģiskie līdzekļi, kas marķēti ar EU Ecolabel zīmi, garantē pircējam drošību, ka izmantotās izejvielas ir vērtējamas kā drošas, tām veikti papildu ekoloģiskie testi, jo izejvielas pirktas no sertificētiem ražotājiem, kas savukārt veikuši pētījumus par konkrētu izejvielu ietekmi uz vidi.
I. Vilka arī norāda - ne vienmēr vairāk nozīmē labāk: «Aptuvenas dozācijas rekomendācijas tiek norādītas uz etiķetes, savukārt patērētāja ziņā ir vadīties pēc individuālās situācijas izvērtējuma - netīrības pakāpes, ūdens cietības un tamlīdzīgi. Jāņem gan vērā, ka, lietojot nevajadzīgi daudz sadzīves ķīmijas, tiek uzlikts nepamatoti liels slogs videi.»