Termins «korporatīvā sociālā atbildība» pēdējos gados bieži lietots, tomēr izpratne par atbildības lomu, nozīmi un jēgu ilgtermiņā ir atšķirīga. Kādēļ uzņēmumiem būtu vērts investēt laiku un resursus sociālās atbildības politikas izstrādē un aktivitāšu īstenošanā? Ko tas dod uzņēmumam, lūkojoties no biznesa perspektīvas? Diskusiju gaitā izkristalizējušies trīs svarīgākie argumenti, kādēļ uzņēmumiem (un neapšaubāmi arī valstij) vajadzīga sociālā atbildība un kādēļ vērts to periodiski izvērtēt, izmantojot, piemēram, Ilgtspējas indeksu vai starptautiskas ziņošanas metodikas par korporatīvo sociālo atbildību.
Pirmkārt, pretstatā plaši izplatītajam priekšstatam - darīt labu - korporatīvā sociālā atbildība biznesam lielā mērā vispirms palīdz mazināt riskus un tikai tad - nest papildu labumu. Piemēram, laikus ieguldot jauno speciālistu sagatavošanā nozarei, uzņēmums rēķinās, ka tam pēc laika nebūs jāuztraucas, kur ņemt jaunus darbiniekus. Vai arī - nodrošinot saprotamu, adekvātu un atbildīgu motivācijas sistēmu uzņēmuma darbiniekiem, tiek nodrošināta to lojalitāte un mazāka mainība, kas līdz ar to mazina nepieciešamību ik pa laikam tērēt resursus jaunu darbinieku meklēšanai, intervēšanai, apmācībai.
Otrkārt, «oficiāla» pievienošanās sociāli atbildīgo uzņēmumu pulkam, piedaloties, piemēram, Ilgtspējas indeksā, uzņēmumiem dod iespēju periodiski izvērtēt savu sniegumu, apzināt gan pozitīvos aspektus, gan trūkumus un saņemt ceļa karti tālākajiem uzlabojumiem uzņēmuma stratēģiskās virzības, darba vides, tirgus attiecību, sabiedrības iesaistes un citās jomās.
Treškārt, izejot ārējos tirgos, korporatīvās sociālās atbildības aspekts kļūst īpaši aktuāls, jo īpaši - ja runājam par rietumu tirgiem. Nav noslēpums, ka daudzas lielās kompānijas, tostarp Latvijā labi pazīstamā IKEA vai H&M, kā arī citi zīmoli, izstrādājušas detalizētu piegādātāju un partneru politiku, nosakot arī nepieciešamo sociālās atbildības līmeni. Tā nebūt nav uzņēmumu iegriba, bet gan risku vadība - lai reputācija neciestu, ja izrādītos, ka galdu ražotājs vai kreklu šuvējs nodarbina nepilngadīgus bērnus, kā arī - lai varētu rēķināties ar piegādes laikiem un kvalitāti pārliecībā, ka nenotiks tā, ka sliktu darba apstākļu dēļ visi piegādātāja darbinieki vienā dienā uzliks galdā atlūgumu. Jo sociāli atbildīgāks ir jūsu partneris, jo ticamāk, ka tas savu darbību plāno ilgtermiņā un jūs ar to varēsiet rēķināties.
Turklāt Oksfordas Universitātes pētnieku analīze liecina, ka 88% sociāli atbildīgi pārvaldītu kompāniju sasniedz labākus finansiālos rezultātus nekā nozaru kolēģi, kuriem nav šādas pārvaldības prakses, un 80% gadījumu ilgtspējīga politika pozitīvi ietekmē arī uzņēmumu akciju cenas.
* Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore