Pētījumā ietverti gan mazie pasākumu organizētāji, gan arī pasākumu tehnikas nodrošinātāji, festivālu rīkotāji, tai skaitā arī Positivus, citiem vārdiem - atlasē iekļauti visi Latvijā patlaban strādājošie uzņēmumi, kuri kā savu darbības pamatnozari norādījuši mākslas palīgdarbības vai citu izklaides un atpūtas darbību, Dienai skaidro SIA Lursoft IT pārstāve Indra Jansone. Tas, ka vienā pētījumā izvērtēti gan pasākumu rīkotāji, gan firmas, kas nodrošina attiecīgu aparatūru, tomēr rada mazas neskaidrības, turklāt kopējo ainu veido gan lielo festivālu, gan pavisam šauram lokam paredzētu korporatīvo ballīšu un pat bildināšanu organizētāji.
Arī mūsu ir vairāk
«Pēdējos gados nozare atkal tikusi atpakaļ uz zaļa zara,» secināts Lursoft pētījumā, to pamatojot ar apgrozījuma datiem - 2011. gadā viens nozares uzņēmums apgrozījis vidēji 8015 eiro, pērn vidējais rādītājs palielinājies jau līdz 12 336 eiro, kas ir pieaugums par 53,91%. Pēc apgrozījuma un darbinieku skaita vadošais uzņēmums nozarē ir SIA Kompānija NA, kas gan nonākšanu šādā pētījumā uztver ar zināmu mulsumu. Uzņēmuma rīkotājdirektors Jānis Urlovskis norāda, ka kompānija pati pasākumus nerīko, bet gan tos apkalpo, izīrējot podestus un aparatūru. «Pasākumu kļuvis vairāk, bet arī mūsu ir kļuvis vairāk,» viņš atzīst, ar to domādams konkurences pieaugumu tieši apkalpojošo uzņēmumu vidū. Lielos pasākumos, piemēram, Positivus, darba pietiek vairākām firmām, šogad Kompānija NA apkalpojusi lielo skatuvi. «Augošā konkurence pakalpojumu sfērā noveda mūs pie tā, ka tagad paši ražojam gaismas aparatūru,» saka J. Urlovskis, tā skaidrodams ievērības cienīgos finanšu rādītājus. Nozares pelnošāko uzņēmumu piecniekā četri ir tieši skaņu, gaismas aparatūras un skatuvju nomas uzņēmumi; peļņas līderis ir SIA Akvaparks, kam pasākumu rīkošana arī nav pamatnodarbošanās.
Diemžēl Dienai neizdevās sazināties ar vienu no Kompānijas NA klientiem - SIA Positivus grupa -, kas uzskatāms par vienu no sekmīgākajiem nozares spēlētājiem. Uzņēmuma valdes loceklis Ģirts Majors visu augustu nebūs Latvijā un, kā norādīja īsziņā, par šādu pētījumu neko nav dzirdējis.
Situācija stabilizējas
Liels skaits pasākumu rīkotāju darbojas, apkalpojot korporatīvos pasākumus. Tāda ir arī pasākumu aģentūra Piraija Event, kam 99% ir tieši korporatīvie pasākumi. Noklausījies Lursoft pētījumā minēto salīdzinājumu ar zaļo zaru, aģentūras vadītājs Oskars Šļakota nesteidz tam piekrist: «Situācija stabilizējas, uzņēmumi arvien savlaicīgāk organizē savus pasākumus, ātrāk ir zināmi kompāniju budžeti. Klienti izvērtē cenu, ideju un pieredzes balansu. Tām aģentūrām, kas darbojas daudzus gadus, ir vieglāk strādāt. To, ka būtu zaļš zars, viss plauktu, es gan gluži neteiktu.» Viņa pieredze rāda, ka apmēram par 15% pieaug pasākumu apjoms un kvalitātes rādītāji - galdi ir bagātīgāki, tiek nolīgti viesu sagaidītāji, vakarā muzicē ne tikai grupa, bet arī dīdžejs utt. Pētījumā citēts SIA Baltijas izklaides aģentūra valdes loceklis Andris Jēkabsons, kurš norādījis, ka publiskajos reģistros pasākumu rīkotāju skaits sasniedzis apmēram tūkstoti, taču nopietnu nozares spēlētāju ir ap divdesmit, jo lielākajai daļai uzņēmumu šis nav primārais uzņēmējdarbības veids. Tam piekrīt arī O. Šļakota, kurš labprāt komentē vēl vienu pētījuma secinājumu - 23% šīs jomas uzņēmumu reģistrēti pēdējos trīs gados, piektā daļa izklaides sfērā darbojas vismaz desmit gadu. «Jaunie censoņi nāk klāt visu laiku, bet maz ir to, kas izsitas un izaug par aģentūrām. Mēs jūtam arī to, ka sabiedrisko attiecību un reklāmas aģentūras attīsta pasākumu rīkošanu kā vienu darbības atzaru,» saka O. Šļakota.
Šīs jomas kopējā bilance gan joprojām ir mīnusos, taču zaudējumi pērn ir četras reizes zemāki nekā 2011. gadā, liecina pētījuma dati. Vidējais zaudējumu apjoms pagājušajā gadā vienam uzņēmumam ir 53 eiro.