Tomēr kopumā gan Ksenijai, gan viņas kolēģiem ne reizi vien nācies secināt, ka viesnīcu servisa speciālisti Latvijā dažkārt strādā profesionālāk nekā dažā labā visai šikā Londonas vai Parīzes hotelī.
Rezervē arī naktīs
Kad Ksenija pēc vidusskolas iestājās tūrisma un viesnīcu vadības studiju programmā Informācijas sistēmu menedžmenta augstskolā, tūrisms Latvijā strauji attīstījās un jau bija visai populāra studētgribētāju izvēle. Tiesa, pēc 2. kursa Ksenija apprecējās un aizgāja dekrēta atvaļinājumā, tāpēc diploma iegūšana viņai vēl ir nākotnes plānu sarakstā. Rīgas četrzvaigžņu viesnīca Islande Hotel ir Ksenijas pirmā darbavieta pēc atgriešanās apritē. «Tā ir nozīmīga pieredze, jo viesnīca ir liela, ar 205 numuriem. Šajā jomā parasti sāk ar ko vienkāršāku - mazāku viesnīcu, kurā ir mazāks darba apjoms, vairāk laika iedziļināties profesijā, apgūt tās detaļas,» viņa atklāj.
Islande Hotel Ksenija sāka kā administratore reģistrācijā. Tas ir maiņu darbs (maiņa viesnīcās var ilgt astoņas vai 12 stundas), jāstrādā arī naktīs, jo reģistrācija ir atvērta cauru diennakti. Administrators reģistrē viesnīcas viesus, izsniedz viņiem istabas atslēgas, informē par brokastīm un citiem viesnīcā pieejamiem pakalpojumiem, palīdz tiem, kas viesnīcā ieradušies uz kādu pasākumu vai tikšanos. Jāatbild arī uz telefona zvaniem, naktīs jāpieņem rezervācijas pieteikumi. Pa dienu ar to nodarbojas viesnīcas rezervācijas nodaļa, kurā Ksenija vasarā pastrādāja arī pati, palīdzot kolēģiem tikt galā ar lielo tūristu pieplūdumu un apgūstot to, kā funkcionē viesnīcas sistēma gan attiecībā uz individuāliem viesiem, gan grupām un korporatīvajiem klientiem, kas hotelī ierodas ar ceļojumu firmu starpniecību.
Patlaban Ksenija ir vecākā administratore, kam jātiek galā arī ar ārkārtas situācijām, ja viesis, piemēram, kaut ko sajaucis un ieradies nelaikā vai kaut kas noticis numuriņā. «Mans uzdevums ir palīdzēt administratoriem, arī apmācīt viņus. Atbildu uz visiem e-pastiem, kas pienāk reģistrācijā, organizēju viesiem transfēru no lidostas un uz to,» Ksenija uzskaita. Tagad viņas darbalaiks ir no 8.00 līdz 17.30, taču sasniedzamai pa telefonu jābūt visu laiku un sezonā jāstrādā arī brīvdienās. Jautāta par tālāko karjeru, Ksenija teic, ka nākamā pakāpe ir viesu uzņemšanas daļas vadītājs, kas pārrauga gan reģistrācijas, gan saimnieciskās daļas - istabeņu, apkopēju u. c. - darbu, bet ar laiku var izaugt arī līdz viesnīcas direktora amatam - viss atkarīgs no cilvēka paša, viņa motivācijas un zināšanām.
Zināšanas un zvaigznes
Lai gan var likties, ka viesnīcas darba specifiku var apgūt, vienkārši pastrādājot viesnīcā, Ksenija uzskata - ja vēlas profesionāli augt, vajadzīga arī izglītība šajā jomā. «Viesnīca jau nav tikai recepcija, bārs un numuriņi, bet arī mārketings, grāmatvedība utt. Tāpēc tūrisma un viesnīcu menedžmenta studijas lieti noder.» Reģistrācijā labprāt strādā tie, kuri vēl studē, jo šo darbu ir ērti savienot ar mācībām.
Viesnīcas administratoram jābūt emocionāli ļoti stabilam jebkurā situācijā, kas mēdz būt ļoti dažādas, jo arī cilvēki ir dažādi, stāsta Ksenija. Zelta likums ir sakopts izskats, smaids un laipnība. «Viesis ir ieradies atpūsties, tāpēc reģistrācijas darbiniekam vienmēr jābūt labā omā un savas problēmas jāaizmirst. No pirmā kontakta ļoti atkarīgs viesa garastāvoklis, vēlme izmantot citus viesnīcas pakalpojumus - spa, bāru, boulingu.»
Šajā profesijā jābūt ļoti precīzam, godīgam un atbildīgam, jo tas ir darbs arī ar naudu. No svara ir arī pēc iespējas vairāku valodu prasmes. «Es pati pārvaldu trīs primārās - latviešu, krievu un angļu valodu, bet man ir kolēģi, kas prot arī vācu, franču, poļu, igauņu valodu. Jūs nevarat iedomāties, kā priecājas, piemēram, polis, kas ienāk mūsu viesnīcā un tiek uzrunāts poliski. Ar laiku uz standartjautājumiem jau iemanies atbildēt automātiski, sāc saprast arī dažādu valodu slengu, akcentu.» Viesnīcu servisa speciālistam jābūt veiklam datora lietotājam - jāpārzina Word, Excel, kā arī viesnīcas specifiskā profesionālā datorprogramma, kuras apguve prasa laiku un kura ikvienā hotelī var atšķirties. Vai prasības pret personālu atšķiras arī atkarībā no viesnīcas zvaigžņu skaita? Ksenija teic - jā. Jo augstākas kategorijas viesnīca, jo dziļākām un jau pamatīgi apgūtām jābūt visām minētajām prasmēm.
Nomierina piktos
Ksenija ir sabiedriska, tāpēc iespēju darbā kontaktēties ar daudziem dažādu tautību cilvēkiem viņa uzskata par savas profesijas plusu. Sarunas ar viesiem nereti aizvirzoties pat līdz iemīļotākajiem restorāniem dažādās pasaules malās. Viesnīcas administratoram jābūt gatavam viesiem gan izstāstīt ceļu līdz pilsētas centram, gan ieteikt, ko tajā apskatīt. Darba ikdiena sanāk visai raiba. «Gadās viesi, kas par skaļu priecājas, gadās tādi, kas ir pārāk mierīgi - neiziet no numuriņa piecas dienas. Tad ejam skatīties, vai viss kārtībā,» Ksenija smaida un piebilst, ka iemanījusies tikt galā arī ar piktiem viesiem, kas savu nīgrumu grib izlikt uz viesnīcas personālu. Galvenais - saglabāt mieru, maksimāli palīdzēt un parūpēties, lai par braucienu viesim tomēr paliktu tikai pozitīvs iespaids.
Ja profesija patīk, tās ēnas puses centies nemanīt, teic Ksenija, bet kā mīnusu min to pašu faktoru, ko visi viesmīlības un tūrisma jomā strādājošie, - kad citiem ir atpūta, šajā nozarē ir aktīvākā sezona un karstākais darbalaiks. Gadumijas un citos svētkos, arī vasarās jārēķinās ar intensīvu darbu.