Nordea bankas Mazo uzņēmumu piesaistes daļas vadītāja
Idejas radīšana ir tikai 10% no visa veicamo darbu apjoma. Uzskatu, ka idejas vērtība nereti sabiedrībā tiek ļoti pārvērtēta.
Vadot Nordea Biznesa skolu un saņemot atsauksmes pēc regulāri rīkotajiem semināriem par investoru piesaisti, esmu secinājusi, ka topošajiem uzņēmējiem pats sarežģītākais ir radīt dzīvotspējīgu biznesa modeli, respektīvi, plānu, kā ar konkrētu ideju pelnīt naudu. Savas jomas un nišas profesionāļiem ne vienmēr ir zināšanas tieši par uzņēmējdarbības vadīšanu - tajā skaitā mārketingu, grāmatvedību, personāla vadīšanu. Tas bija arī iemesls Nordea Biznesa skolai, kur sastapāmies ar neplānoti lielu interesi - uz 60 vietām saņēmām 800 biznesa ideju pieteikumu.
Otrs aspekts, kas ļoti bieži iztrūkst - pieredze nozarē. Protams, varētu jautāt, kur gan jaunais uzņēmējs, kurš tikai sāk savu uzņēmējdarbību, varētu rast pieredzi. Šeit nenovērtējama ir komanda, kuras biedri ir ar dažādām iepriekšējām pieredzēm un specializācijām. Tehniskie cilvēki, pārdošanas un mārketinga speciālisti, uzņēmumu vadītāji un ražošanas vadītāji vienā komandā veido veiksmes formulu. Diemžēl parasti šādu profesionālu un sabalansētu komandu izveide ir viens no galvenajiem klupšanas akmeņiem.
Trešais aspekts - finansējuma trūkums. Ja ar pirmajiem diviem aspektiem viss ir kārtībā, tad parasti arī finansējuma piesaiste problēmas nesagādā. Tomēr varu minēt divas tipiskākās kļūdas. Pirmā no tām ir pieredzes trūkums vai nepietiekamas prezentācijas prasmes, jo ar nepārliecinošu prezentāciju pat izcilu produktu ir grūti pārdot. Otra biežāk sastopamā kļūda finansējuma piesaistē ir jauno uzņēmēju vēlme sākt darbību uzreiz ar maksimāliem apgriezieniem. To varētu dēvēt par «rozā briļļu» efektu, kad liekas, ka projekts ir tik perfekts, ka izgāšanās nav iespējama. Tomēr prakse liecina - ja vien tas ir iespējams, ideju vienmēr vajag pārbaudīt ar iespējami maziem ieguldījumiem.