Izstudējis Oksfordas Universitātē un pastrādājis prestižā biznesa konsultāciju firmā Londonā, Mārtiņš pieņēmis Infogr.am piedāvājumu kļūt par uzņēmuma finanšu direktoru un atgriezies Latvijā. Turpmāk viņa ziņā būs sekošana līdzi, cik gudri kompānija tērē savu naudu, tajā skaitā arī nesen no investoriem saņemtos 1,3 miljonus eiro. Kāda būs tuvākā nākotne? «Mēs ar Infogr.am iekarosim pasauli!»
Oksforda un debates
Mārtiņš ir Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas absolvents, un pēc tās visai automātiski iestājies Rīgas Ekonomikas augstskolā (REA). Tā gan palika nepabeigta, jo sāka gribēties kaut ko zinātniskāku par praktiskajām biznesa vadības case-studies, turklāt Mārtiņš aktīvi sāka darboties REA Debašu klubā, piedalīties un uzvarēt debašu turnīros. «Un tajos bieži satiku cilvēkus, kas studējuši vienā kursā Oksfordā - Filosofija, politika un ekonomika. Viņi man likās ļoti interesanti, sagribējās mācīties šajā kursā pašam.»
Izturējis atlasi, Mārtiņš sāka studēt Oksfordā, kur ir sava pieeja izglītībai. Mācības balstās uz individuālām konsultācijām pie pasniedzējiem. Uz katru tikšanos jāizlasa tekstu kaudze un esejā, kas tiekoties tiek kritizēta un analizēta, jāformulē sava atbilde uz doto jautājumu. «Ja gribi, vari neko nedarīt, ja vien nav neērti, ka pasniedzēji šķībi skatās. Bet, ja tiešām gribi sasniegt labus rezultātus, vari naktīm sēdēt un mācīties un tik un tā neiziet cauri visam, jo tekstu apjoms un sarežģītība - tas ir pasmagi. Bet man patika.»
Studijas bija tuvas debatēšanai, kas joprojām ir visbūtiskākais Mārtiņa hobijs. No debatētāja viņš pakāpeniski izaudzis par debašu turnīru tiesnesi, tagad arī par debašu mākslas pasniedzēju. Mārtiņš regulāri mācījis debatēt REA, LU, RTU, Banku augstskolas studentus, pēc Starptautiskās Debašu izglītības asociācijas uzaicinājuma vadījis nodarbības arī divās vasaras nometnēs žurnālistiem. Patlaban Mārtiņš kopā ar draugiem nodibinājis Latvijas Debašu asociāciju, kas zem zīmola Quo tu domā? cenšas izkopt debatēšanas, argumentācijas un kritiskās domāšanas kultūru Latvijā.
Biznesu apguva praksē
Pie pirmās darba pieredzes Mārtiņš tika uzreiz pēc vidusskolas - kā vasaras praktikants Parex Asset Management. Vēlāk vienu vasaru pastrādāja kā jaunākais referents Ekonomikas ministrijā. Pēc studijām Oksfordā Mārtiņš pieteicās un tika paņemts praksē vienā no Top3 šīs jomas kompānijām Lielbritānijā L.E.K.Consulting. Vēlāk viņam šeit piedāvāja arī pastāvīgu darbu. «Sākumā, protams, biju barības ķēdes pašā apakšā, veicu biznesa aprēķinus, pētīju lietas, gan lasot tekstus, gan intervējot cilvēkus. Apkārt bija gudri kolēģi, no kā mācīties, klienti no pasaules vadošajām korporācijām un investoriem. Bija reizes, kad strādāju pie kāda projekta un pēc nedēļas par to lasīju The Economist,» Mārtiņš stāsta.
Londonā šādās starptautiskās kompānijās ir ļoti smagas strādāšanas kultūra, liela darbinieku rotācija, hierarhiskas un profesionālas attiecības. Mārtiņš šo vidi uztvēra kā izglītošanās iespēju. Sākumā viņu motivēja arī firmas piedāvājums pēc divu gadu darba apmaksāt darbiniekiem MBA studijas, lai pēc tām viņi atkal turpinātu strādāt uzņēmumā. «Taču vēlāk sapratu, ka MBA grāds nav vajadzīgs - to visu var apgūt patstāvīgi. Esmu skeptisks pret biznesa izglītību. Tāpat biznesā, protams, ir cilvēki, kas pieņem lēmumus, balstoties uz pamatīgu izpēti, bet kopumā ap biznesa pasauli šobrīd ir arī milzīgs burbulis ar vārdiem, kas neko nenozīmē, kas vairāk ir sevis prezentēšana, nevis patiesa iedziļināšanās. Tas mani atgrūž,» Mārtiņš saka.
Pārspīlēti pesimisti
Mārtiņš atklāj, ka ir Latvijas patriots un vienmēr gribējis te arī strādāt. «Bija sajūta, ka Londona ir pagaidām,» viņš saka, taču norāda - Latvijā gribējis darīt kaut ko tiešām interesantu, arī atalgojums nebija mazsvarīgs. Ar Uldi Leitertu, Infogr.am dibinātāju, Mārtiņš jau bija ticies un pamatīgāk parunājies par uzņēmuma nākotnes vīziju. Sekoja darba piedāvājums. «Tā ir iespēja Latvijā darīt pasaulei nepieciešamas pasaules līmeņa lietas. Manuprāt, tas ir iespējams - mums ir apķērīgi cilvēki, spēcīgas dizaina un fizikas tradīcijas. Reizēm pietrūkst ambīciju un starptautiskā skatījuma.» Mārtiņš novērojis, ka ārzemēs strādājošie latvieši vēlas atgriezties, taču viņiem nereti ir pārspīlēti pesimistisks uzskats par iespējām Latvijā, daudzi nezina par veiksmīgajiem uzņēmumiem, par atalgojumu. Arī uzņēmumi, pēc Mārtiņa domām, nerīkojas agresīvi, lai šos izglītotos un starptautiskajā vidē pieredzējušos tautiešus piesaistītu. Infogr.am izvēlējies viņus uzrunāt, jo uzņēmums strauji attīstās globālā tirgus virzienā, bet Latvijā profesionāļu ar starptautisku pieredzi trūkst. «Esam strauji augoša kompānija, ar ambizioziem starptautiskiem plāniem, te ir labas karjeras attīstības iespējas. Tie ir argumenti, ar ko varam pārliecināt. Darbiniekus meklējam caur pazīšanos un rekomendācijām, esam izmantojuši arī LinkedIn. Infogr.am komandā šobrīd strādā vairāk nekā 20 darbinieku, tai skaitā tādi, kas atgriezušies no Īrijas un Lielbritānijas,» teic uzņēmuma dibinātājs U. Leiterts.