Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Krējumu nosmeļ dažas ģimenes

Lai arī oficiāli gandrīz visi pasaules lielākie automašīnu ražotāji ir publiskas kompānijas, kuru akcijas tiek brīvi tirgotas biržās, reālā situācija daļā no tām savā ziņā ir salīdzināma ar, piemēram, lielākajiem Ķīnas autoražotājiem, kuri pilnībā (Dongfeng) vai daļēji (Chang'an, FAW) atrodas valsts īpašumā un par kuriem netiek slēpts, ka pārskatāmā nākotnē šis stāvoklis nemainīsies. Būtiskā atšķirība meklējama tur, ka daļā kompāniju nosacīto «Ķīnas valsts» lomu pilda dažas ģimenes - visbiežāk uzņēmumu dibinātāju mantinieki.

Pasaules vadošo autoražotāju vidū šādas kompānijas ir vismaz septiņas (formāli varētu būt pat astoņas, jo Fiat vieglo un kravas auto ražotāji oficiāli ir divi atsevišķi uzņēmumi) - Toyota, Volkswagen (VW), Hyundai, Ford, PSA Peugeot Citroᅢᆱn, Fiat, kā arī BMW. Zināmākās, protams, ir Fordu un Agnelli (Fiat) ģimenes, kuras ne tikai ir kompāniju lielākās īpašnieces, bet arī ieņem virkni amatu uzņēmumu vadībā un valdēs. Savukārt Volkswagen balsstiesīgo akciju kontrolpakete pieder Ferdinanda Poršes mantiniekiem, kuri gan tieši nepiedalās kompānijas pārvaldē, bet BMW tikai nedaudz mazāk par pusi akciju atrodas tāpat uzņēmuma darbā aktīvu dalību neņemošās Kvandtu ģimenes īpašumā. Interesanti, ka Poršēm ar VW dibināšanu nav nekāda sakara, ģimene par nesalīdzināmi lielākā VW īpašnieci kļuva, pateicoties finanšu operācijām, kuru gaitā krīzes dēļ iedzīvojās 10 miljardu eiro lielos parādos, tāpēc VW jau ir pārņēmis 49,9% Porsche holdingkompānijas akciju un meklē pieņemamāko veidu pilnīgai Porsche pārņemšanai. Atliek vienīgi minēt, kā juristiem izdosies izkulties cauri šī visai sirreālā darījuma līkločiem.

Otras daļas vadošo kompāniju (Honda, Nissan, Daimler, Mazda) īpašnieku struktūra šķiet samērā neskaidra, jo daļu turētāju ne tikai ir daudz, bet tā ir arī visai raiba publika - sākot ar Persijas līča valstu un publiskiem vai privātiem investīciju fondiem, beidzot ar dažādiem pensiju fondiem un finanšu institūtiem. Vienlaikus jāuzsver, ka visos gadījumos lielākā daļa kompāniju īpašnieku nāk no to mītnes valstīm - Japānas auto ražotāju gadījumos tie galvenokārt ir šīs valsts finanšu institūti (piemēram, Mazda lielākais akcionārs ir Sumitomo Mitsui Banking Corporation, kurš pārpirka grūtībās nonākušā Ford daļas), tāpat arī lielākajai daļai Daimler īpašnieku ir Vācijas vai vismaz Eiropas izcelsme. Tāpēc, ja arī, no malas raugoties, šo uzņēmumu īpašnieku struktūra izskatās grūti saprotama, faktiski uzņēmumi atrodas nacionālo biznesu kontrolē.

Izņēmums, jādomā - tikai uz laiku, ir GM, kur vadošo lomu uzņēmusies ASV un Kanādas valdība (pēc GM bankrota, pirms tam uzņēmums neoficiāli tika saistīts ar Rokfelleru un Morganu ģimeni), bet kaut kur pa vidu atrodas Renault ar jūtamu Francijas valdības ietekmi (līdz privatizācijai 1996. gadā Renault piederēja Francijas valstij, un tās rokās joprojām atrodas 15% kompānijas akciju).

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Vadošie īpašnieki

GM (ASV un Kanādas valdība) - Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Opel, Vauxhall, Holden un Daewo (tikai Dienvidkorejā un Vjetnamā, pārējā pasaulē aizstāts ar Chevrolet)
Volkswagen (Poršu un Piehu ģimene kā Porsche - 50,73% VW balsstiesīgo akciju pārvaldītāja - īpašnieces) - Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, SEAT, Giugiaro un Škoda (abās pa 49,9%)
Toyota (liels skaits nelielu akcionāru, faktiskā kontrole pār uzņēmumu pieder Tojodu ģimenei) - Toyota, Lexus, Scion, Daihatsu, Hino
Hyundai (faktiskā kontrole pār uzņēmumu pieder Čangu ģimenei) - Hyndai, Kia (49,2%)
PSA Peugeot Citroᅢᆱn (Pežo ģimene, 7% pieder GM) - Peugeot, Citroᅢᆱn
Ford (Fordu ģimene) - Ford, Lincoln, nelielas daļas Mazda un Aston Martin
Tata Motors (Tatu ģimene) - Tata, Jaguar, Land Rover
Fiat (Agnelli ģimene) - Fiat, Chrysler (58,5%), Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia
BMW (Kvandtu ģimene) - BMW, Mini, Rolls-Royce
Renault (pa 15% Francijas valdībai un Nissan) - Renault, Renault Samsung Motors (80,1%), Dacia (99,43%)

Avoti: WSJ, Wikipedia

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?