Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Kur mikserī ir vienādojums?

Kas īpašs inženierzinātnēs? Konkrētība. Nozares profesionāļi saka - tajās nevar «braukt pa virsu un apmēram». Lai kļūtu par laba līmeņa speciālistu šajā jomā, jāpadara daudz melnā darba, tajā skaitā jāuzkrāj paliela zināšanu bagāža matemātikā, fizikā, ķīmijā.

Reflektantu nepietiekamā sagatavotība šajos priekšmetos augstskolās ir viena no lielākajām problēmām, tāpēc inženierzinātņu studijām atvēlētās daudzās budžeta vietas līdz šim aizpildītas gandrīz bez konkursa, lai gan pēdējos gados šīs jomas studentu kļūst vairāk. Nozares eksperti cer, ka līdz ar obligātā centralizētā matemātikas eksāmena ieviešanu situācija uzlabosies. Inženieri Latvijā strauji noveco, un pieprasījums pēc «jaunām asinīm» šajā jomā ir liels - arī par spīti pašreizējai ekonomikas buksēšanai.

Trūkst mērķtiecības

Lielais budžeta vietu skaits kārdina, un daudzi inženierzinātņu studiju programmās iestājas, to vilināti, nevis vēloties apgūt jomu, kas saista, norāda Roberts Dlohi, nestandarta mašīnbūves uzņēmuma SIA Peruza valdes loceklis. Liela daļa arī atbirst jau 1.kursā, jo pat daudzi no tiem, kurus saista eksaktā pasaule, bieži vien nav gatavi smagajām studijām. Kvalitatīvi speciālisti tomēr var iznākt gan no tiem, kas apzinās izvēlētās jomas grūtumus, gan no tiem, kas neapjauš, uz ko iet. Kā daudzviet, arī šeit izšķiroša ir paša topošā inženiera attieksme. «Neko nevar iemācīt, var tikai iemācīties,» saka R.Dlohi.

Jaunie speciālisti ir darbīgi, zinātkāri, gatavi uzdrīkstēties, tomēr viņiem pietrūkst mērķtiecības, jo nav skaidras vīzijas par savu profesionālo nākotni, novērojusi būvkompānijas LEC Personāldaļas vadītāja Iveta Krastiņa. Par to būtu jādomā gan pašiem jauniešiem, gan valsts līmenī, jo labākas perspektīvas jaunie speciālisti var saskatīt arī citās valstīs. «Salīdzinot ar ārzemju studentiem, kuri studijas vairāk uztver kā pilnveidošanos, mūsējiem dzīve diktē noteikumus - iespējami ātrāk jāsāk pelnīt. Iespējams, tāpēc pirms kāda laika vairāk bija būvmateriālu pārdevēju nekā būvdarbu vadītāju,» saka I.Krastiņa.

Latvijā inženierzinātņu studiju piedāvājums ir visai plašs (īpaši RTU un LLU), tomēr lielākoties speciālisti daudzām nozarēm tiek gatavoti tikai vienā vai pāris augstskolās. Ir arī nozares, kurās izglītību mūsu valstī iegūt nevar. Tā, piemēram, Latvijā nekļūsi par mobilo telekomunikāciju speciālistu, un jaunajiem telekomunikāciju inženieriem pirms darba sākšanas nepieciešama īpaša apmācība uzņēmumā, norāda LMT personāla vadības direktore Žozita Beresņeva. Trūkst arī augstākā līmeņa dzelzceļa inženieru un iespēju par tādiem kļūt, tāpēc daudzi dodas studēt, piemēram, uz Krieviju, stāsta Latvijas dzelzceļa personāla direktora pienākumu izpildītājs Edgars Elksnis. Viņaprāt, labākie šīs jomas inženieri gan izveidojas no dzelzceļa transporta vidējo profesionālo skolu beidzējiem, kas diezgan agri nonāk saskarē ar nozares praktisko pusi.

Tehnika plus pasniedzēji

Inženieru darba devēji atzīst, ka, vērtējot jaunos speciālistus, nav daudz iespēju salīdzināt dažādu augstskolu sniegto izglītību, tāpēc galvenais kritērijs ir potenciālā darbinieka praktiskās iemaņas un motivācija. Jaunie ir labi sagatavoti teorijā, taču ar robiem prasmēs izmantot jaunākās tehnoloģijas, jo tās nav pieejamas augstskolās. Inženierzinātnēs augstskolu tehniskais aprīkojums ir viens no galvenajiem stūrakmeņiem, taču, par spīti pēdējo gadu uzlabojumiem, tas joprojām nav pirmā svaiguma, savukārt sagādāto jauno iekārtu izmantošana nav pietiekami efektīva, jo augstskolas ir sadrumstalotas institūtos bez vienotas stratēģijas, uzskata R.Dlohi, šī iemesla dēļ iesakot izmantot iespējas pastudēt ārzemēs.

Eksperti atzīst, ka augstskolām studentos vajadzētu attīstīt arī plašāku izpratni par ekonomiskajiem jautājumiem. Piemēram, kokrūpniecībā, ko Latvijā lielākoties pārstāv mazi un vidēji uzņēmumi, šādas prasmes atvieglo darbu gan darba devējam, gan pašam inženierim, uzsver Jolanta Medne, a/s Latvijas finieris preses sekretāre. Topošajiem inženieriem jāiemāca, kā ekonomiski pamatot atklājuma, inovatīva produkta vai tehnoloģijas dzīvotspēju, ir pārliecināta arī Latvijas Darba devēju konfederācijas izglītības un nodarbinātības eksperte Ilona Kiukucāne. E.Elksnis no Latvijas dzelzceļa uzskata, ka vairāk uzmanības augstskolās jāpievērš inženieru datorprogrammu apguvei un studentu pētījumu kvalitātei, savukārt I.Krastiņa no LEC iesaka izvērtēt, cik lietderīgas inženierzinātņu jomā ir akadēmiskās studijas.

Praktisko nodarbību un prakšu īpatsvars līdz ar tehniskā aprīkojuma kvalitāti ir galvenie kritēriji, pēc kā izvēlēties skolu, kur studēt inženierzinātnes, taču tikpat svarīgi šajā jomā ir harismātiski pasniedzēji, kas, R.Dlohi vārdiem, «prot parādīt, kur mājas mikserī atrodams teorētiskās mehānikas vienādojums». E.Elksnis mācībspēku augsto kompetenci, entuziasmu, prasīgumu sauc par tehnisko augstskolu plusu, taču norāda, ka arī pasniedzēju kontingentā trūkst jauno. Vairāki citi eksperti atzīst, ka daudziem profesoriem nopietni jāatsvaidzina studentiem sniedzamā informācija. Par labu nāktu arī intensīvāka uzņēmumu profesionāļu piesaistīšana augstskolām, kā arī pašu mācībspēku aktīvāka sadarbība ar ražotājiem t.s. pielietojamajā pētniecībā, uzsver Mašīnbūves un metālapstrādes asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

> Latvijas Jūras akadēmija: Studijas ar jūrniecību saistītās inženierzinātnēs - kuģu mehāniķi, stūrmaņi, elektroautomātikas speciālisti. Apjomīga prakse jūrā, specifisko iekārtu laboratorijas un trenažieri, bet tehnisko bāzi gribētos plašāku, ir telpu problēma. Pasniedzēji - arī praktiķi, no ārzemēm un pašu absolventi. Pēdējā kursā lekcijas un valsts eksāmens - angļu val. Studenti: Laba izgl., plašas prakses, liels uzsvars uz prof.priekšmetiem. Trenažieru un simulatoru gribētos vairāk un modernākus. Pasniedzēji pieejami un zinoši, bet par maz jauno. Jānoslīpē priekšmetu proporcijas mācību plānos.

> LLU: Pilna cikla studijas (no bakalauriem līdz doktoriem) daudzās unikālās inženierzinātņu programmās ar ilgstošām tradīcijām un t.s. 4+1 pieeju studiju ilgumā. Moderna tehniskā bāze, laba sadarbība ar darba devējiem (aprīkojums, progr. pilnveide, prakses vietas), daudz jauno pasniedzēju - LLU absolventu. Labas iestrādes zinātnē, savs biznesa un tehnoloģiju inkubators. Studenti: Augsta līmeņa pasniedzēji. Plaša tehniskā bāze, jaunas laboratorijas. Ir dažādu firmu stipendijas, bet jāpiesaista vairāk prakses devēju Latvijā un ārzemēs.
Prof. priekšmetos labs līdzsvars starp teorētisko un praktisko, vispārizgl. kursos gribētos praktiskāku ievirzi.

> Rēzeknes Augstskola: Vides inženierzinātņu pilna cikla studijas (no bakalauriem līdz doktoriem), būvdarbu vadītāju koledžas progr. un mehatronikas studijas, kurās RA sadarbojas ar Vāciju un plāno piedāvāt duālos diplomus. Eiropas Atzinības zīme diplomu pielikumiem, moderns aprīkojums, bet problēma ar telpām. Liela daļa pasniedzēju - pašu absolventi, viesdocētāji praktiķi - specifiskos kursos. Studenti: Kvalitatīvas studijas un pētniecības iespējas, pietiekama praktiskā daļa. Moderns aprīkojums, uzlabots arī sadarbībā ar Vāciju, iespējama prakse ārzemēs. Atsaucīgi pasniedzēji, lai gan ne visi. Atliek laiks sabiedriskajai dzīvei. Gribētos sabalansētāku studentu noslogojumu.

> Rīgas Aeronavigācijas institūts: Ar starpt. transportu un aviāciju saistītas inženierzinātņu studijas un starpt. standartiem atbilstošas nozares speciālistu apmācības. Prakses reālā darba vidē. Augsta līmeņa pasniedzēji, arī aviācijas profesionāļi, bet jāpiesaista vairāk jauno. Moderna tehniskā bāze, simulatori, Computer Based Training sistēma. Laba sadarbība ar aviācijas uzņēmumiem un izgl. iestādēm pasaulē, daudz ārzemju studentu. Studenti: Pārsvarā studē ārzemnieki. Labs aprīkojums, bet gribētos vēl vairāk praktisko nodarbību, intensīvāku simulatoru izmantošanu un prof.angļu val. apguvi. Pasniedzēji - zinoši un prasīgi.

> RTU: Plašs programmu klāsts, sabalansēta fundamentālo zināšanu un praktisko iemaņu apguve, spēcīga pētniecības joma. Cieša sadarbība ar uzņēmumiem (arī aprīkojuma, progr. izveides ziņā), kura jāpilnveido pētniecībā un jauno tehnoloģiju ieviešanā praksē. Laba līmeņa tehniskā bāze, attīstās modernu studiju līdzekļu izmantošana. Aug jauno mācībspēku skaits. Gribētos vairāk ārzemju studentu un stud.programmu angļu val. Studenti: Laba izgl.kvalitāte, ļoti kompetenti pasniedzēji, bet ar izņēmumiem. Daļa aprīkojuma novecojusi, daļa - moderna, taču tā jāpadara pieejamāka studentiem. Gribētos vēl lielāku uzsvaru uz praktisko un attīstītāku sadarbību ar ražotājiem, iesaistot studentus reālu problēmu risināšanā.

> Transporta un sakaru institūts: Starpt.standartiem atbilstošas prof.studijas ar praktisku orientāciju uz augstajām tehnoloģijām transporta un sakaru jomā. Pasniedzēji - nozares eksperti, moderns aprīkojums un mācību līdzekļi (videotelekonferences u.c.). Jāpiesaista vairāk ārzemju studentu, jāizvērš multilingvālās un tālmācības studijas. Plaša sadarbība ar uzņēmumiem. Studenti: Mācīties grūti, bet interesanti. Teorija un prakse studijās - 50:50. Zinoši, atsaucīgi, pieejami pasniedzēji, lielisks aprīkojums.

> Ventspils Augstskola: Sadarbībā ar ražotājiem un Vācijas un Zviedrijas augstskolām īstenotas elektronikas akad.studijas ar fakultatīvu praksi un uzsvaru uz augstākās matemātikas un fizikas pamatu, modernās elektronikas kursu, angļu val. un uzņēmējdarbības pamatu apguvi. Jauna programma, nelielas grupas. Jāattīsta sadarbība ar darba devējiem. Teicama tehniskā bāze, plašas iespējas pētniecībā, jaunie un pieredzējušie pasniedzēji - līdzsvarā. Studenti: Jauns un moderns aprīkojums, interesanta praktiskās puses apguve. Labi, atsaucīgi pasniedzēji. Jūtama interese no darba devēju puses. Labākajiem - Ventspils Augsto tehnoloģiju parka stipendijas.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?