Šā gada pirmajā pusgadā ar minibusiem Rīgā pārvadāti 5 069 733 pasažieri, liecina RD dati. Reformu mikroautobusu lauciņā Rīgas dome uzsāka, no janvāra nododot šos pārvadājumus SIA Rīgas satiksme (RS) pārziņā. Realitātē gan nekas nemainījās - pa Rīgas ielām brauc to pašu firmu mikroautobusi, kas līdz šim. RS gan nekad nav grasījusies pati nodrošināt visus mikroautobusu reisus, bet izsludināja iepirkuma konkursu, kura rezultātus atcēla pēc Igaunijas firmas Riga Transport sūdzības. Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu RS pārsūdzēja, taču šobrīd uzņēmums strādā pie jauna konkursa nolikuma, pastāstīja RS pārstāve Baiba Bartaševiča. Tikmēr ar līdzšinējiem pārvadātājiem spēkā ir pagaidu līgumi, taču firmām nav pienākuma iepirkt jaunus mikroautobusus, kas būtu jādara, ja konkurss būtu noticis - bija noteikts, ka vidējais autobusu vecums nedrīkst pārsniegt trīs gadus, bet neviens autobuss nedrīkst būt vecāks par pieciem gadiem.
Vienīgās izmaiņas, ko izjuta pasažieri pēc mikroautobusu nonākšanas RS pārziņā, bija vairāku maršrutu galapunktu maiņa pilsētas centrā. Ir arī tādi maršruti, piemēram, nr. 216., kam centra galapunkts kopš janvāra mainīts jau divreiz. RS šobrīd nerunā arī par pērn vēl pieļauto iespēju organizēt mikriņu nakts reisus.
Vaicāts, kā nākas, ka mikroautobusu vadītāji joprojām regulāri pārkāpj Rīgas domes saistošos noteikumus un transportlīdzeklī ļauj stāvēt kājās daudziem pasažieriem, RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (SC) saka, ka pārmetumi daļēji esot pamatoti, bet Satiksmes departamentā neesot daudz kontrolieru, tikai deviņi. Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola gan apgalvo, ka kontroles notiekot katru dienu un pirmajā pusgadā pārbaudīti 2022 mikroautobusi un piemēroti līgumsodi 195 gadījumos, bet administratīvi sodīti 377 mikroautobusu vadītāji. Šīs atbildes gan neizskaidro faktu, ka ikviens rīdzinieks ikdienā var novērot noteikumu ignorēšanu. «Ceļu policija arī soda autovadītājus, bet pārkāpumi ir tik un tā,» paralēles saskata U. Ahuna-Ozola. Ja sūdzību par mikroautobusiem saņem RS, tā izsaka aizrādījumus vainīgajām firmām, skaidro B. Bartaševiča. To, kāpēc mikroautobusus nekontrolē RS, ja reiz tā šos pārvadājumus koordinē, nespēja izskaidrot arī V. Baraņņiks.
Pašlaik 35 maršrutus apkalpo tās pašas astoņas firmas, kas līdz šim. «Būtiski nav nekas mainījies ne pozitīvā, ne negatīvā virzienā,» saka a/s Rīgas taksometru parks valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks. Viņš gan atzīst, ka pagaidu līguma dēļ neizdodas mainīt maršrutus un paaugstināt cenu par braucienu no 45 uz 50 santīmiem, kā uzņēmums vēlētos. «Rīgas dome gaida vēlēšanas un negrib taisīt troksni ap šo lietu,» viņš saka. Pēc jaunā konkursa būšot gan ērtāki autobusi, gan tajos lietos e-talonus, sola U. Ahuna-Ozola. Savukārt V. Baraņņiks uzskata, ka RS iepirkuma rezultātā vajadzētu ieviest tādus minibusus, kuros drīkst stāvēt.