Vairāk vai mazāk
Biļešu cenas būtiskais pieaugums līdz 84 santīmiem jeb 1,20 EUR no 1. janvāra skars visus tos pasažierus, kuri nav deklarējušies Rīgā. Taču, uzstājoties brīfingā, N. Ušakovs un viņa vietnieks Andris Ameriks (GKR) vairāk klāstīja, cik izdevīgi braucieni būs rīdziniekiem, kuriem būs jāmaksā mazāk. Īpaši tas attieksies uz mēnešbiļetēm, jo līdzšinējā cena vienam transporta veidam Ls 29,10 attieksies uz visiem transporta veidiem, izņemot mikroautobusus. Savukārt pārējiem iedzīvotājiem mēnešbiļete visos transporta veidos maksās Ls 49,90. Jauno karšu izsniegšana varētu sākties novembra vidū, oktobrī par to jābalso domei. Studentiem, kuri saņem atlaides, tās saglabāsies neatkarīgi no deklarēšanās. Mikroautobusiem cena rīdziniekiem saglabāsies līdzšinējā - Ls 0,50, bet citiem tā būs tāda pati kā pārējos transporta veidos - 84 santīmi. Par maksu vilcienos vēl nav informācijas, jo jāgaida konsultācijas ar a/s Pasažieru vilciens.
Rīgā deklarētajiem būs jāizņem jauna rīdzinieka karte, bet tiem, kuriem jau ir personalizētais e-talons, tas būs jāmaina pret jauno karti. SIA Rīgas satiksme (RS) pārstāvis Viktors Zaķis pieļāva, ka visiem pensionāriem, kuri šobrīd brauc bez maksas, līdz 1. janvārim karti mainīt neliks, tas varētu notikt pakāpeniski. Neskaidri tika pateikts arī par jauno karšu cenu - līdz 1. janvārim un kādu laiku pēc tam tās būs bezmaksas, taču var secināt, ka ar laiku par tām noteiks maksu. Šobrīd RS arī nenosauc summu, cik jauno karšu izgatavošana izmaksās, tā vietā tiek vēstīts, ka samazināsies dzelteno talonu izgatavošanas izmaksas, jo to vajadzēs mazāk. Rīgas vadība arī nesaskata apdraudējumu stāvparku (park&ride) attīstībai, jo galvenā sabiedriskā transporta priekšrocība esot pārvietošanās ātrums, nestāvot sastrēgumos. Cik noprotams, analīze, vai biļešu maksas diferenciācija nepalielinās vieglo automašīnu skaitu uz ielām, nav veikta - N. Ušakovs izteicās, ka to redzēšot pēc nākamās ziemas.
Nākotnē šādu pašu diferencētu maksu, izmantojot rīdzinieka kartes, plānots ieviest arī maksas autostāvvietās. Tiek pieļauts, ka ar laiku karšu īpašniekiem varētu piešķirt arī atlaides muzejos vai kādiem medicīnas pakalpojumiem. Par pozitīvo piemēru tiek minēta Tallina, kur ir bezmaksas transports pilsētniekiem - pēc šīs sistēmas ieviešanas trijos mēnešos esot deklarējušies 8000 cilvēku.
Pirmais nosodījums
N. Ušakovs domā, ka sākotnējais efekts būs ap 10 000 pārdeklarējušos cilvēku, attiecīgi citas pašvaldības zaudēs ievērojamas summas, ko saņem no Iedzīvotāju ienākuma nodokļa. Mērs arī uzskata, ka pašvaldības, kas grib saviem Rīgā strādājošajiem iedzīvotājiem nodrošināt atlaides, var vienoties ar Rīgas domi un iemaksāt Rīgas budžetā attiecīgu summu pēc vienošanās. Vēl viena problēma - daudziem īrniekiem dzīvokļu īpašnieki neļauj deklarēties dzīvokļos, tādējādi pastāv risks, ka šie cilvēki vai nu nevarēs izmantot priekšrocības, vai arī deklarēsies kaut kur fiktīvi. Domes vadītāji iesaka ziņot klientu apkalpošanas centros, ja dzīvokļu īpašnieki liek šķēršļus deklarēšanai reālajā dzīvesvietā.
Rīgas domes jauno ieceri kritizē tiesībsargs Juris Jansons. Viņa paziņojumā teikts, ka «nav pieļaujams nostādīt personas nevienlīdzīgā situācijā, nosakot ārvalstniekiem un reģionos dzīvojošām personām augstāku samaksu par pakalpojumu kā pakalpojuma faktiskās izmaksas». Par pamatu šādam argumentam J. Jansons ņēmis A. Amerika publisko izteikumu, ka viena brauciena pašizmaksa ir 70 santīmu. Preses brīfingā, kas notika jau pēc tiesībsarga paziņojuma izplatīšanas, abi Rīgas domes vadītāji pašizmaksas jēdzienu bija koriģējuši, stāstot, ka šiem 70 santīmiem jāpieskaita PVN un amortizācijas izmaksas, un tad sanākot 84 santīmi. Siguldas domes priekšsēdētājs Uģis Mitrevics portālam TVNET izteicies, ka pareizāk būtu samazināt sabiedriskā transporta biļešu cenas tiem, kuri ir deklarējušies pilsētā, bet nepalielināt tiem, kuri dzīvo citās pašvaldībās. Kā zināms, Sigulda veiksmīgi ieviesusi savu iedzīvotāju karti, kas dod iespēju ne vien izmantot bezmaksas transportu, bet arī dažādas atlaides veikalos u. c. vietās.
Daļa Pierīgas reģionā dzīvojošo cilvēku dārgākā sabiedriskā transporta dēļ varētu izvēlēties turpmāk braukt strādāt nevis uz Rīgu, bet gan meklēt jaunas darba vietas turpat Pierīgā, citās pilsētās vai arī ārzemēs, TVNET sacījis Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis Māris Pūķis. Viņaprāt, šī lēmuma rezultātā Rīgas uzņēmējiem radīsies problēmas ar darbaspēku, kā arī galvaspilsētā samazināsies ekonomiskā aktivitāte. Tā kā pilsētu apmeklēs mazāk cilvēku, ar mazāku apgrozījumu jārēķinās veikaliem, kafejnīcām, teātriem. Šo aspektu kā iemeslu šaubām min arī opozīcijas deputāts Olafs Pulks (Vienotība). Viņš atzīst, ka Vienotības frakcijai nav bijusi iespēja iepazīties ar domes vadības aprēķiniem, jautājums nav izskatīts arī Satiksmes un transporta komitejā.