Kā stāsta neoficiālie vēstītāji Burtniekos, jaunieši iepriekšējā vakarā papriecājušies kādā pirtī, izklaidējušies, dejojuši, iedzēruši. Meitenes pamodušās, citi gulējuši. Jaunkundzes attapušās, ka jābrauc taču uz skolu. Astoņpadsmitgadīgā «uz laiku paņēmusi» aizmigušā kompānijas biedra mašīnas AUDI A4 atslēgas un abas aizbraukušas. Tālāk viss kā ļaunā murgā - jo vairāk darījušas, jo lielākas nepatikšanas.
«Par notikušo policijā sākts kriminālprocess un notiek izmeklēšana,» par notikušo ceļu satiksmes negadījumu vēsta oficiālā policijas sniegtā informācija. Ballīte jaunkundzei, kas rīkojusies tikai spontāni, priecīgi, bez ļauna nolūka, «kā visi jaunie, kuriem jūra līdz ceļiem», ir trīs noziegumu vērta: par automašīnas zādzību, ko klasificē kā svešas kustamas mantas slepenu vai atklātu zādzību, par transporta līdzekļa vadīšanu, ja nav transporta līdzekļa vadītāja apliecības un ja vadītājs atrodas alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē. Meitene noliedz, ka automašīnu būtu zagusi. Automašīnas īpašnieks bijis viens no kompānijas, ar kuru kopā meitenes atpūtušās, izklaidējoties pirtī.
Tikai mazu gabaliņu
Gadījumi, kad jaunieši, kas tikko nokārtojuši tiesības, vada automašīnu alkohola reibumā, tiek reģistrēti reti, Dienu informē Dace Jukāma, Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Prevencijas grupas vecākā inspektore. Kā biežākais iemesls šādos gadījumos tiek minēts plaši izplatītais arguments, ka «es tikai mazu gabaliņu līdz kaimiņu mājai» vai «draugs lūdza aizvest». Savu pārkāpumu pret likumu jaunieši apjauš tikai pēc notikušā, kad ierodas policijā uz materiāla izskatīšanu. Otra tipiska situācija, kad ceļu policijas inspektori jauniešiem ar divu gadu braukšanas stāžu izelpā konstatē nedaudz vairāk par 0,5 promilēm alkohola. Par konstatēto faktu vadītājs ir pārsteigts, zvēr, ka izdzēris vienu pudeli alus aizvakar. Inspektori to skaidro, ka gados jauni vadītāji nespēj aprēķināt organisma spējas pārstrādāt alkoholu, nerēķinās, ka arī vienas kokteiļa vai alus glāze pirms sēšanās pie stūres var izrādīties liktenīga.
Kā min policijas inspektori, daudz biežāk, īpaši laukos, reģistrēti gadījumi, kad jaunieši brauc reibumā un bez tiesībām, kas nekad nav iegūtas, - kā Burtnieku gadījumā. Kā laukos bieži notiek, iemācījušies braukt pašmācības ceļā un, lai pārvietotos, izmanto vairākus desmitus gadu vecu automašīnu, kas reģistrēta uz vecāku vārda. Bieži šīs izklaides pēc vietēja mēroga ballītēm iet roku rokā ar iedzeršanu. «Dienas laikā konstatēto gadījumu skaits Vidzemes reģiona teritorijā konsekventi turas septiņu un vairāk gadījumu robežās, nedēļas nogalēs pieaugot līdz 10-15 gadījumiem diennaktī,» norāda Jukāma.
Dzīvo ātri, mirst jauni
«Sabiedrības apzinīgākā... skaistākā daļa - sievietes - spēlē lielu lomu dzērušo nelaišanai pie braukšanas, kaut vai noslēpjot atslēgas,» atzīst Alberts Krūmiņš, CSDD Rīgas nodaļas priekšnieka vietnieks. Viņš norāda, ka citās valstīs pieņemts sodīt arī blakussēdētāju, ja vadītājs ir acīmredzamā reibuma pakāpē un uzskata, ka sociālās kampaņas ilgtermiņā tomēr pasaudzē Latvijas iedzīvotājus. «Ja pirms sociālo kampaņu sākuma gadā uz autoceļiem, braucot dzērumā, gāja bojā 500 cilvēku, pērn 200,» secina Krūmiņš. Jaunieši ir mazāk psiholoģiski noturīgi, viņi vairāk aizraujas, rīkojas kaislīgāk. Kad jaunie cilvēki mācās braukt, viņi ir ļoti centīgi, uzmanīgi, saprātīgi, ātrāk uztver, mazāk strīdas pretī, kad jaunietis tiek pie stūres, nedod Dievs, ja vēl ir kompānija, tad jauniešu grupa ir mazāk noturīgi pret ārējiem apstākļiem un kairinājumiem - ievērojis Krūmiņš.
Aprēķinot apdrošināšanas prēmiju, vecumam ir būtiska nozīme, atzīst Andris Grīnbergs, SIA Mūsu Domīnija apdrošināšanas brokeris: «Ja ir jauni braucēji ar lielas jaudas automašīnām, maksājums varbūt būs pat trīs reizes lielāks.» Zināms, ka ir kompānijas, kuras piemēro dubultu pašrisku, ja vadītāja braukšanas stāžs nav divi gadi. Daudzas apdrošināšanas kompānijas noteikumos ir arī atrunājušas, ka nesegs zaudējums, ja ievērojami pārsniegts atļautais braukšanas ātrums vai vadītājs būs braucis agresīvi, ko bieži dara tieši jauni vīrieši.
Centīsies respektēt
Krūmiņš ir pārliecināts, ka jaunajiem autovadītājiem jāiemāca uzņemties atbildība ātrākā stadijā. Viņš uzskata, ka jauniešiem jāļauj iegūt vadītāja tiesības jau no 16 gadu vecuma: «Ir daudz mīnusu, bet, ja jaunieša automašīnā sēž ne vairāk nekā viens nepilngadīgais un notiek kādi pārkāpumi, vadītāja apliecība tiek atņemta līdz 18 gadu vecumam. Pieredze pasaulē rāda, ka tādējādi jaunieši pirmos gadus pat censtos braukt ļoti apzinīgi un prātīgi, veidojot braukšanas stilu visai dzīvei.»
Kolīdz uz ceļa notiek nestandarta situācija, tā nepieredzējušus jauniešus izsit no līdzsvara. «Tie, kuri brauc dzērumā, nav padomājuši, ka viņus kāds grib sagaidīt mājās,» atzīst Guntars Skalbe, topošo vadītāju eksaminācijas inspektors, uzskatot, ka sabiedrībā jaunajiem vadītājiem jārada etalons, ka reibumā braukt ir stulbi, bet braukt skaidrā stilīgi.