Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Mūžība starp klusumu un forte fortissimo

Kančeli mūzikai piemīt īpaša dimensija un iedarbības spēks, kas jau pirmajās minūtēs spēj pacelt pāri ikdienai, pārcelt pilnīgi citā pasaulē. Tā paņem savā varā uzreiz. Un tas notiek neatkarīgi no tā, kāds cilvēkam pirms tam bijis stress vai gandarījums darbā vai ģimenē, cik pilna galva ar izdzīvošanas aritmētiku vai - gluži otrādi - veiksmīgi augošas labklājības skaitļiem un kādas vēl uzmācīgas, neatvairāmas domas vēl nupat šaudījušās galvā.

Šīs mūzikas nošu partitūrā iekodēto suģestiju un tās iemeslu īsti nevar aprakstīt vārdos: nu kāpēc tik dziļi sirdī un sajūtās iekrīt tieši šīs sīkās notiņas un šīs majestātiski ilgās pauzes - kā Kaukāza kalnu aizas starp dinamikā un blīvumā galēji kontrastējošas mūzikas epizodēm, starp nepanesamu troksni un klusumu, iznīcību un trauslo dzīvību? Diemžēl realitātē lika atgriezties Doma laukuma āra kafejnīcas mūzika, kura cauri katedrāles mūriem raupji ielauzās īpašajā klusumā.

Klusums, skumjas, lēnināts laiks

Manuprāt, te noteicošā ir Kančeli mūzikas īpašā, izteikti lēninātā laika izjūta un klusuma (paužu) godāšana. Kančeli mūzikas laiktecei nav daļas gar dzīves steigu. Tā paceļas pāri visam, ko vajadzētu paspēt un ko, pasarg dies, mēs varētu šajā dzīvē nokavēt. To apliecina arī Kančeli 75. jubilejas autorkoncertā Garīgās mūzikas festivālā Rīgā dzirdētās pašas pirmās rindas «Klusums, tu esi/ labāks par visu, /ko esmu dzirdējis» (B. Pasternaks). Un tālāk: «Dzīve un nāve - tās pamatā ir vienotas, vienotas...» -, tā caur R. M. Rilkes dzejas motīvu koncerta Eiropas pirmatskaņojumā opusā Neskumstiet (Don't Grieve) dziedāja mūsu basbaritons Egils Siliņš. Izcilais garīgās mūzikas interprets, diriģents Māris Sirmais, Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris un solists E. Siliņš, kura mākslinieka briedums, balss plašums un krāsas likās tieši kā radītas Kančeli partitūrai, ir pasaulē otrie šī darba izpildītāji. Pirmatskaņojumā 2002. gadā ar Sanfrancisko simfonisko orķestri diriģenta Maikla Tilsona Tomasa vadībā dziedāja pasaulslavenais baritons Dmitrijs Hvorostovskis. Man gribētos, lai šis traģisma un vienlaikus cilvēcības un mūzikas skaistuma pilnais darbs pasaulē skanētu biežāk un tieši E. Siliņa izpildījumā. Ne tāpēc, ka mūsējais, bet gan tāpēc, ka dziedātājs tik dziļi un saviļņojoši patiesi atklāja skaņdarba būtību - te maigi un silti kā sapnī, te maksimālā vokālajā un personības spēkā. Turklāt viņš lieliski tika galā arī ar īpašajiem uzdevumiem, ar kuriem noteikti nav saskāries klasiskajā operu repertuārā, - piemēram, izdziedot lielos ārpustonālos lēcienos veidotus klusa falseta posmus. Bet par to, cik šis skaņdarbs ir būtisks pašam tā autoram, liecināja arī tas, cik pazemīgi komponists klausījās atskaņojumu: nevis sēžot goda vietā, bet stāvot kājās pašā Doma baznīcas aizmugurē: «Bet Dievs ir liecinieks: pāri mums ir mūzika» (O. Mandelštams). Un visu šo mērogu pēkšņi tik vienkārši «atrisina» divu akordu kadencīte - tā, kuru iemāca mūzikas pamatskolā. Autentiska divu īsu akordu (dominante - tonika) kadence kā rotaļājoties pieliek punktu visam vērienīgajā skaņdarbā izsāpētajam, ar maigumu, bijību un stihijas vērienu atklātajam. Šādi klausītājam tiek noraidīts komponista padoms sev un citiem - Don't grieve! Neskumstiet! Citiem vārdiem: ar skumjām pret skumjām.

Ekstrēmi kontrasti un robežas

Kančeli mūzikas varu pirmoreiz tik tieši dzīvā koncertā izjutu kādā no PSRS komponistu kongresiem, kad Maskavas P. Čaikovska konservatorijas zālē atskaņoja 1977. gadā komponēto 5. simfoniju - komponista veltījumu viņa mirušajiem vecākiem. Mūzikas profesionāļi, eksperti, klausoties mūziku, parasti neraud. Bet, šķiet, zālē toreiz raudāja visi. Un tā bija pilna ar mūzikas profesionāļiem... Jau 70. gados Kančeli simfoniskajā mūzikā izkristalizējās tā īpašā drāmas metode, kuras sāls ir vistrauslākā, vissiltākā, sirsnīgākā, nostalģijas pilna mūzikas skaistuma liktenīgs pretnostatījums blīvam pārspēkam, nežēlīgai orķestra (vai kora) masai, kas nāk tik fatāli kā cunami vilnis pāri mazam ciematiņam.

Cilvēks un nāve, šķiet, vienmēr bijusi Gijas Kančeli jaunrades fokusā, ja vien nerunājam par viņa nacionāli kolorīto, melodiski vitālo kinomūziku, kas lielākoties komponēta viņa tautieša un drauga Georgija Danelijas filmām. Bet kinomūzika ir pavisam cita Kančeli daiļrades lappuse, kuru, starp citu, savā skatījumā tikko CD ierakstījuši brāļi Raimonds un Oskars Petrauski (klavieres, saksofons) kopā ar sitaminstrumentālistu Rihardu Zaļupi. Jāgaida tik, kad nāks klajā.

Atgriežoties pie Kančeli mūzikas lielās dzīves un nāves dimensijas, tai visatbilstošākie ir lielie vokāli simfoniskie garīgie opusi. Un, lai cik tie būtu skumju piesātināti, tiem arvien piemīt dvēseli atverošs un atsārņojošs, dziedējošs spēks. Kančeli mūzika runā par būtisko un atgādina, ka aiz dzīves un apziņas fragmentētības un ikdienas putekļiem, aiz pseidovērtībām, meliem un izlikšanās ir kaut kas cits - visbūtiskākais. Cilvēks šajā mūzikā viņam ir nevis starp konkurentiem, intrigām, ambīcijām, dižošanos, veiksmēm un neveiksmēm, bet starp dzīvi un nāvi. Man šķiet, metamūzika, metadzeja, metasemantika varētu būt atslēgas vārdi, kas attiecas uz abiem Kančeli jubilejas autorkoncertā Rīgā dzirdētajiem lieldarbiem - gan Don't Grieve, gan Latvijā jau atkārtoti atskaņotajam rekviēmam Stiksa, kurā komponists sarunājas ar saviem mūžībā aizgājušajiem draugiem. Citiem vārdiem - summa. Metavaloda, kurā iespējams pateikt vairāk un dziļāk nekā loģiskā poēmas virzībā. Vienotā, taču tikai asociatīvi tveramā veselumā klausītāju skaņdarbā Neskumstiet uzrunā krievu, angļu, vācu, gruzīnu valodā ar dažnedažādu laikmetu pasaules dzejnieku dzejas rindām - bet tikai pa vienai, divām, tā visu šo kopumu veidojot jaunā dzejā. Tajā Pasternakam, Baironam, Mandelštamam, Tomasam, Rilkem, Šekspīram, Tjutčevam, Odenam, Brodskim, Gētem, Tabidzem pa rindiņai piebalsojis/atsaucies arī pats Kančeli. Izrādās, viņi visi runā par vienu un to pašu. Tikai katrs savā gadsimtā, valodā, manierē... Ir kaut kas globāls pāri visam, un tieši to G. Kančeli sajūt un tver. Brīžiem šķiet, ka šī mūzika sevī nes visu nenovēršamo pasaules smagumu. Vienlaikus - skaistumu, trauslumu, mūsu gaišākos sapņus un ilgas. Tik ļoti koncentrētā pakāpē, ka brīžiem grūti izturēt. Tā, ka kļūst baisi. Un reizē - svētlaime! Ar tik bagātu izteiksmes krāsu paleti un sevi nesaudzējot altists Maksims Risanovs, Valsts akadēmiskais koris Latvija ar paša kora solistēm un LNSO Māra Sirmā vadībā atskaņoja rekviēmu Stiksa, ko iepriekš šeit M. Sirmā vadībā un kopā ar M. Risanovu atskaņojis un ierakstījis koris Kamēr... un Liepājas simfoniskais orķestris.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?