Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Policista kungs, es tikai mazliet pakasīju ausi

Braukt un reizē runāt pa telefonu ir aizliegts. Izņēmums ir telefoniska saruna brīvroku režīmā. Tomēr, tehnoloģijām kļūstot pieejamākām, daudzi nebīstas braucot rakstīt īsziņas vai vēl trakāk - lasīt ziņas planšetdatorā. Policijā atzīst - cīņa ar šo paradumu īsti nevedas, ir grūti pierādīt, ka autovadītājs tiešām braucot ir lietojis telefonu.

Sods, ko policija piemēro šoferiem, kas pie stūres runā pa telefonu, ir vai nu brīdinājums, vai 15 eiro. Pērn policija konstatējusi 2830 šādu pārkāpumu, gadu iepriekš - 3007. Diez vai no šīs statistikas būtu pareizi izdarīt secinājumus. Daudz kas atkarīgs no tā, cik intensīvi kārtībsargi pievēršas šī pārkāpuma apkarošanai.

Muļķīgās atrunas

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis atklāj, ka pa telefonu runājošu autovadītāju sodīt ir visai sarežģīti: «Policistiem tas ir jāredz. Diennakts tumšajā laikā to pamanīt ir grūti. Pat tad, kad mēs šādu faktu redzam, bieži vien cilvēki nepiekrīt, ka viņiem šis pārkāpums tiek inkriminēts. Sūdzībās tiek minēts, ka tajā brīdī cilvēks vienkārši ir kasījis ausi, daži raksta, ka viņi tikai atstutējuši galvu pret roku. Atrunas ir visdažādākās, un lielākā daļa no tām ir diezgan muļķīgas.» N. Krapsis pieļauj, ka autovadītāji līdz galam neapzinās, ka šāds paradums varētu ietekmēt ceļu satiksmes drošību.

«Šoferi ir pašpārliecināti un domā, ka, lietojot telefonu vai pat planšetes, viņi situāciju uz ceļa pārvalda, bet tā vis nav. «Sēžot telefonā», autovadītājs pie luksofora lēnāk uzsāk braukt. Bieži vien viņš brauc ar samazinātu ātrumu, nerāda virzienrādītājus. Šis cilvēks satiksmi padara nervozu. Savukārt tie, kas ievēro noteikumus, nesaprot, kāpēc priekšā braucošā automašīna pēkšņi tik ļoti samazinājusi ātrumu vai veic nedrošus manevrus,» tipiskākās ainas uz ceļa iezīmē policijas pārstāvis.

Vēl grūtāk par šoferu sodīšanu ir pierādīt, ka tieši telefona lietošana bijusi pie vainas, ka noticis ceļu satiksmes negadījums. N. Krapsis nezina nevienu gadījumu, kad kāds atzītu, ka avārijā vainojams fakts, ka šoferis lietojis telefonu. Policists uzskata, ka nākotnē vajadzētu domāt par to, kā sodu padarīt bargāku, kā arī ieviest tehniskās iekārtas, kas, līdzīgi kā radari, fiksē ātruma pārkāpējus un reģistrētu arī tos, kas lieto telefonus. Ir pat runāts par to, ka šāda pārkāpuma veicējiem varētu piemērot vienu soda punktu. Tomēr arī šis risinājums nav visai pārliecinošs, jo telefonsarunas ir mazākā problēma - arvien vairāk šoferu izmanto brīvroku režīmu. Diez vai radari spētu pierādīt, ka cilvēks stūrējot izmantojis sociālos tīklus vai rakstījis īsziņas. Kā vēl vienu risinājumu policijas pārstāvis min informatīvās kampaņas, ko varētu organizēt kopā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD).

Veiks pētījumu

CSDD pārstāve Ieva Bērziņa Dienai norāda, ka par izglītojošām kampaņām šajā sakarā ir domāts. Tomēr, pirms sāk īstenot kampaņu, direkcijai vēl ir jāveic pētījums. «Šis pētījums varētu izpausties vai nu kā aptauja, vai arī novērojums - vienkārši stāvēt ceļa malā un skaitīt, cik cilvēku konkrētā vietā un konkrētā dienā, pie stūres sēžot, runā pa telefonu vai sērfo internetā,» skaidro I. Bērziņa un piebilst, ka tā varētu būt vienīgā metode, kas daudzmaz precīzi ļautu apzināt reālo situāciju. Policijas darbu varētu atvieglot mobilo sakaru operatori, piemēram, ļaujot noskaidrot, vai viņu klients avārijas brīdī runājis pa telefonu, bet operatori uzsver - šāda informācija nav publiskojama. Tāpēc arī CSDD uzskata, ka vieglāk apzināt situāciju būs pašu spēkiem. Pētījums tikšot veikts šī gada pirmajā pusē.

Autožurnālists Pauls Timrots uzsver, ka šī problēma ir aktuāla visā pasaulē. Viņš neliek cerības uz to, ka autovadītāji mainīs savus ieradumus: «Ļoti grūti ar cilvēka dabu ir kaut ko izdarīt. Tu sēdi mašīnā, ir sastrēgums, tu jūti, ka īsti neko izdarīt nevari, bet lietas ir jākārto. Ko citu varu darīt - piezvanu kādam, aizsūtu kādu īsziņu. Varbūt pat tādā sastrēgumā stundas laikā var novadīt darba sapulci. Drīzāk šo šoferu vajadzībām tiks pielāgotas automašīnas. Es nupat izmēģināju pilnīgi jaunu auto, tur vadītāja displejā ir iestatīts gan facebook, gan twitter ar visu internetu.» P. Timrots saka - būtībā uzmest aci telefonam nav katastrofa, bet šoferim ir jāsaprot, kurā brīdī viņš to var atļauties. Raidījums Zebra kopā ar apdrošināšanas kompāniju Balta šajā sakarā jau ir veicis pētījumu. «Mēs skatījāmies, cik sekunžu cilvēks novēršas no braukšanas - kaut vai skatoties uz savu sviestmaizi vai regulējot radioaparātu. Protams, viss atkarīgs no attāluma, bet mums sanāca, ka cilvēks pat puskilometru mēdz pavadīt, neskatoties uz ceļu,» atklāj P. Timrots.

Uz policijas aizbildinājumu, ka telefonlietotājus ir grūti izkontrolēt, viņš izsaucas: «Tā nu gan ir ķēmošanās. Policisti paši sev netic, viņi visu grib pierādīt ar tehnikas palīdzību. Ja man vajadzētu nofilmēt, vai cilvēks runā pa telefonu, es nostātos krustojumā brīdī, kad šoferiem saule spīd pretī. Tas ir elementārs veids.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?