Zemo cenu noslēpums
Diānas un Ulda Ozoliņu autonomas uzņēmums Minivenunoma.lv darbojas tirgus zemo cenu segmentā. «Jā, šķiet, esam vieni no lētākajiem autonomas uzņēmumiem,» Ozoliņi apstiprina. Tomēr Uldis uzsver, ka tas nav vien tukšs dempings, - cenas ir izsvērtas, un uzņēmums darbojas ar peļņu. «Viss noslēpums ir automašīnu amortizācijas aprēķinos. Mēs nepērkam jaunas mašīnas, tādēļ varam tās lēti iznomāt. Tāpat arī mūsu cenas ir atkarīgas no nomnieka nobrauktās kilometrāžas, jo tieši nobrauktie kilometri nosaka, cik bieži automašīnai ir jāviesojas autoservisā,» Uldis skaidro.
Uzņēmumā valda, varētu pat teikt, sava veida tradīcija - pagalmā mašīnām nav jābūt. Tām jābūt vai nu iznomātām, vai nu tehniskajā apkopē autoservisā. Nekādu dīkstāvju! «Ja automašīna stāv, līzings par to vienalga ir jāmaksā. Līdz ar to izdevīgi automašīnu ir iznomāt, pat par samērā lētām naudām,» stāsta ģimenes uzņēmēji.
Nomas cena par minivenu sākas ar 17 eiro diennaktī, ja nobraukts tiks mazāk par 100 kilometriem. Ja automašīna tiek nomāta braucieniem ārpus Baltijas valstīm, nomas cena būs 35 eiro par diennakti - aug riski un arī automašīnas nolietojums. Brauciens divām dienām uz Liepāju maksātu 50 eiro, vēl jāierēķina kādi 30 eiro par gāzi.
Liels, sarežģīts ekselis
«Ambline dzintara pavediena tekstilizstrādājumu cenu veido ražošanas izmaksas plus peļņa, plus nodokļi,» par piegājienu savas ģimenes uzņēmuma produkcijas cenām stāsta ventspilnieks Edgars Dzalbe. «Savukārt ražošanas izmaksas sastāv no sešpadsmit pozīcijām - tā ir velku uzmešana, auduma iekārtošana, aušana, pēcapstrāde, pavediena izmaksas, bārkstīs iesienamo dzintara gabalu izmaksas, šūšana ar palīgmateriāliem, ja izstrādājums ir jāsašuj, krāsošana, ja jākrāso, palīgmateriāli šiem darbiem, iepakošana, kaste, zīdpapīrs, lentīte, birkas, transports un administratīvās izmaksas - menedžments un mārketings. Man ir liels, sarežģīts «ekselis», kurā šis viss ir sarēķināts,» izmaksu pozīcijas uzskaita Edgars.
Tiesa gan, augot pasūtītās produkcijas apjomam, daudzas no izmaksu pozīcijām samazinās. «Ja pasūta desmit šaļļu, būs viena cena, savukārt, pasūtot 1000 vienību, vienas šalles cena var samazināties pat par 30 līdz 40 procentiem,» Edgars atklāj. Uzņēmējs stāsta, ka pašu peļņas procents gan ir zems: «Es varu to atļauties, rūpīgi sastādot ražošanas izmaksu tāmi, kurā ir iekļautas visas pozīcijas.»
Peļņas uzcenojums firmas interneta veikalā, mazumtirdzniecības partneriem, prezentreklāmas uzņēmumiem un korporatīvajiem klientiem arī ir atšķirīgs. «Vislielāko uzcenojumu liekam produkcijai, kas tiek tirgota interneta veikalā, jo pretējā gadījumā to nebūs interesanti tirgot citiem mazumtirgotājiem. Cenšamies, lai cenas nebūtu zemākas par 5-10%, citādi mazumtirgotājiem nebūs intereses un mēs zaudēsim apgrozījumu,» Edgars visu ir diezgan pamatīgi izrēķinājis.
Rūpīgi aprēķināta ir arī Induļa Uškāna mēbeļu ražošanas uzņēmuma Imelh cenu politika. Viņa galdniecība šobrīd darbus pilda pēc pasūtījuma, un cena par paveikto tiek aprēķināta, ņemot vērā gan patērētās darba stundas, gan materiālu sagatavošanu un darbgaldu amortizāciju. «Savulaik, strādājot Katē, es esmu guvis labu pieredzi, un tāmēšana man problēmas nesagādā,» Indulis norāda, ka dzīvē noder viss, kas reiz darīts.
Kompromisi un nelielas neskaidrības
Kristiāna Kalniņa kopā ar Kasparu Dabru savas dīdžeju skolas cenu politiku veido, skatoties, ko dara konkurenti. «Man ir pašizmaksas aprēķini, tāpat arī skatos, kāds ir vispārējais interešu pulciņu cenu līmenis. Izvēlos kompromisu starp visiem šiem faktoriem,» Kristiāna stāsta. Mācības Rīgas DJ skolā maksā atkarībā no mācību plāna - tie ir vai nu 85 eiro mēnesī par nodarbībām reizi nedēļā, vai 170 eiro mēnesī par nodarbībām divas reizes nedēļā. Tāpat iespējams iegūt atlaidi - ISIC kartes lietotājiem cena būs par 10% zemāka.
Savukārt uzņēmēja Zane Ruģēna-Bojāre, kura kopā ar kompanjonēm Lieni Brizgu-Kalniņu un Jeļenu Žimaļinu grasās tirgot ekokokvilnas bērnu apģērbus, par galīgo Linden&Oak izstrādājumu cenu vēl nav droša. «Mums ir skaidrs, cik maksā saražotie krekliņi, tomēr klāt nāks arī flomāsteri un iepakojums, turklāt prece tiks tirgota pie lielveikalu kasēm, kas nozīmē papildu izmaksas. Līdz ar to man šobrīd grūti pateikt, kas precīzi būs rakstīts uz cenu zīmes,» atzīstas Zane.
Topošā bērnudārza Dūdiņdārzs īpašniece Elīna Pļaveniece ir izpētījusi tirgu un secinājusi, ka maksa par bērnudārza apmeklējumu būs 350 eiro mēnesī. «Daļu no šīs naudas vecākiem finansēs pašvaldība, daļu finansēs valsts. Kopā maksimālais līdzfinansējums ir pieejams līdz 228 eiro mēnesī, tas nozīmē, ka vecākiem būs jāpiemaksā 122 eiro par bērnudārzu un trīs eiro dienā par trīsreizēju ēdināšanu,» uzņēmēja skaita.