Projekta iecere radās pirms pusotra gada, mūsu uzņēmumam viesojoties pie kolēģiem Portugālē, kur zīmolu vēstneši ir ļoti izplatīti. Pēc būtības tas ir mutvārdu mārketings, kas pašlaik pasaulē ir viena no straujāk augošajām nozarēm. Tās ir preces vai pakalpojumu lietotāju atsauksmes, ar kurām tie dalās ar saviem draugiem un paziņām. Latvija ir pirmā valsts Baltijas un Skandināvijas reģionā, kurā arī darbojas zīmolu vēstneši. Wormstar.lv ir portāls, ar kura starpniecību kādas preces ražotāji savu produktu var nodot cilvēkiem - zīmolu vēstnešiem - testēšanai. Savukārt vēstnešiem ir iespējas pirmajiem bez maksas izmēģināt kādu produktu un dalīties par to atsauksmēs ar draugiem, radiem un paziņām. Šis mutvārdu mārketings īpaši piemērots jauniem produktiem, kuru reklamēšanai uzņēmumam nav pieejams liels finansējums, lai tos reklamētu televīzijā vai presē.
Kā var kļūt par zīmola vēstnesi?
Tie ir brīvprātīgie. Sākotnēji domājām, ka visaktīvākie būs jaunieši, bet nē, mums ir pārstāvētas visas vecumu grupas un ir cilvēki ne tikai no Rīgas, bet arī reģioniem. Būtisks priekšnoteikums, lai kļūtu par vēstnesi, ir interneta un sociālo tīklu lietošana, jo tie ir galvenais atsauksmju izplatīšanas kanāls. Visapzinīgākās vēstneses bija dāmas vecumā no 40 līdz 50 gadiem, kuras bija iesaistītas kaķu barības testēšanā, dodot to saviem mīluļiem. Jāteic, ka pievienotā vērtība bija arī tā, ka šīs dāmas apguva prasmes lietot sociālos tīklus, lai varētu šajā projektā piedalīties. Pašlaik mūsu datubāzē ir ap 5000 zīmolu vēstnešiem.
Kas jūs saveda kopā ar šīm kundzēm?
Mēs caur Draugiem.lv, Twitter un Facebook izziņojam, ka ir iespēja pieteikties jauna produkta testēšanai portālā Wormstar.lv. Tiek aizpildīta reģistrācijas anketa, kurā cilvēks arī norāda savas intereses. Tas nepieciešams tādēļ, lai mēs viņam nepiedāvātu viņu neinteresējošus produktus. Piemēram, jauniešiem, kuri vēlas testēt alkoholiskos kokteiļus, nav jēgas piedāvāt izmēģināt kaķu barību. Pēc produkta testēšanas dalīšanās iespaidos notiek katra vēstneša privātajos sociālajos kontos. Turklāt tās ir gan pozitīvas, gan negatīvas atsauksmes. Piemēram, kad tika testēti Hennesy kokteiļi, vēstnešiem tika iedotas gan receptes, gan kokteiļu sastāvdaļas, viņi varēja mājās rīkot ballīti, jaukt šos kokteiļus, pamēģināt un pēc tam dalīties atsauksmēs. Jāuzsver, jo aktīvāk kāds vēstnesis dalās ar savām atsauksmēm, jo augstāk viņš tiek novērtēts un aicināts piedalīties arī citās kampaņās.
Ar ko zīmola vēstnesis atšķiras no uzņēmuma produkcijas lobista vai reklāmista?
Zīmolu vēstnešiem ir savs ētikas kodekss. Ar katru jauno vēstnesi mēs šīs lietas arī pārrunājam. Pirmais un galvenais likums - vēstnesis nav pārdošanas aģents. Nevienam nebūs interesanti klausīties neobjektīvus slavinājumus. Vēstnesim jāprot interesanti pastāstīt par produktu, gan to, kas patika, gan to, kas nepatika.
Cik zīmolu vēstnešu jūs piesaistāt vienam produktam?
Ļoti dažādi. Var būt nelielas testa grupas līdz 20 cilvēkiem, bet vidēji ir 50-60 vēstnešu.
Cik lielu auditoriju ir spējīgi uzrunāt šie zīmolu vēstneši?
Ja piedalās 50 vēstneši un kopā vidēji sasniedz 17-30 000 lielu auditoriju, tad tas ir augsts rādītājs. Uzņēmēja atdeves koeficients no investīcijas ir virs astoņi, kas arī ir augsts.
Kādu produktu ražotāji vislabprātāk izmanto šos zīmolu vēstnešus?
Tā ir visa veida pārtika un dzērieni. Pasaulē tā ir arī kosmētika un kafijas automāti. Lielbritānijā zīmolu vēstneši testēja gan sieviešu apakšveļu, gan vīriešu skuvekļus. Viens no interesantākajiem potenciālajiem projektiem ir krāsaino kontaktlēcu testēšana. Mums bija arī mūzikas mikrofonu testēšana, kur katrs no mikrofoniem bija vairāk nekā 1000 eiro vērts. Jāteic, ka mūziķi, kuri šos mikrofonus izmēģināja, pēc tam tos arī nopirka. Mums zīmolu vēstneši labprātīgi, bez maksas ir radījuši arī videoklipus, saistītus ar testētajiem produktiem. Tā faktiski ir nenovērtējama atdeve.
Kā jūs raugāties, vai arī, piemēram, drukātā prese varētu izmantot šādus zīmola vēstnešus?
Jā, noteikti, tikai jāpiemeklē attiecīgā auditorija, un tas varētu būt efektīvi. Pasaulē ir bijuši šādi precedenti ar jauniem žurnāliem.
Bet vai uzņēmumam šāda zīmolu vēstnešu piesaiste nav arī zināms risks, jo nevar izslēgt, ka produkts cilvēkiem neiepatīkas un ir negatīvas atsauksmes?
Jāteic, ka visus produktus mēs pirms došanas vēstnešiem testējam paši uzņēmumā. Pašlaik mūsu klienti ir desmit uzņēmumi, kuri izmanto zīmolu vēstnešus.