Iracionālais radošais spēks, kas ir šajā mūzikā, nav ļāvis atteikties no šīs domas, un 2012. gadā viņas iestudējums piedzīvoja pirmizrādi Slovēnijas Nacionālajā teātrī Mariborā un ir kļuvis par slavenāko darbu horeogrāfes līdzšinējā daiļradē. «Mums ir jāatgriež kaisle uz skatuves!» uzskatīja Valentīna Turku, kura skaistajā un mazliet atsvešinātajā baleta pasaulē ievedusi reālus cilvēkus ar reālām attiecībām un emocijām. «Mīlestība ir pāri visam,» ir pārliecināta horeogrāfe.
Šī iestudējuma pirmizrāde Latvijā notiks piektdien, 24. oktobrī.
Šķīstuma pretstats
Šis būs jau ceturtais Sergeja Prokofjeva baleta Romeo un Džuljeta uzvedums Latvijas Nacionālajā operā - iepriekš tas iestudēts 1999., 1982. un tālajā 1953. gadā, kad abu mīlētāju likteņus uz skatuves izdejoja leģendārie mākslinieki Anna Priede un Haralds Ritenbergs. «Šis balets ar katru iestudējumu horeogrāfiski aug,» akcentē Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis. 2014. gada uzvedumā abās galvenajās lomās iejutīsies vairāki mākslinieki. «Es gaidu [to] brīdi, kad ieraudzīšu savu Romeo uz skatuves un varēšu [viņā] iemīlēties,» saka baletdejotāja Evelīna Godunova, kurai šī būs pirmā lielā klasiskā baleta loma. Viņa atklāj, ka savā iekšējā būtībā līdzinās Džuljetai. Lai izceltu šīs varones šķīstumu, Valentīna Turku viņai pretstata kurtizāni, kas ir «dedzīga un seksīga».
Horeogrāfe stāsta, ka iestudējuma scenogrāfijā un tērpos ir nolasāma atsauce uz renesanses estētiku, bet tajā pašā laikā šie vizuālie elementi ir funkcionāli un vienkārši. «Tie atstāj skatuvi atvērtu lieliskai dejai,» skaidro Valentīna Turku. Uzveduma scenogrāfs ir Marko Japels, kostīmu mākslinieks - Leo Kulašs. Kāpēc jūs «izgriezāt» Merkucio nāvi, kas ir tik populāra aina un ko tik ļoti patīk spēlēt orķestrim? - viņai jautājuši skatītāji. «Neviens nemirst četras ar pusi minūtes šova vidū, apstādinot visu notikumu gaitu,» par upuri uz tempa altāra teic horeogrāfe, kuras koncepciju realizēt dzīvē ir palīdzējis viņas amata brālis Leo Mujics. Šīs internacionālās komandas veidotās izrādes mākslinieciskais vadītājs un diriģents ir Mārtiņš Ozoliņš, kurš atzīmē, ka tajā piedalās arī «jaunais un ļoti tuvu Romeo vecumam» esošais diriģents Jānis Liepiņš.
Tuvākās Romeo un Džuljetas izrādes - 25. oktobrī, 6. un 19. novembrī, 17. decembrī.
Mīlētāji Amerikā
Dažas dienas vēlāk, 26. oktobrī, notiks Romeo un Džuljetas iestudējuma pirmizrāde Valmieras Drāmas teātra LMT Mansardā. Šis būs jau trešais Viljama Šekspīra traģēdijas uzvedums šajā teātrī. Abi iepriekšējie bijuši visnotaļ izaicinoši savam laikam - 1966. gada versijā režisors Oļģerts Kroders šokējis pieņemšanas komisiju ar Romeo, kas bija novilcis kreklu, savukārt Valentīna Maculēviča 1989. gada iestudējumā divas naidīgās dzimtas bijušas latvieši un krievi. Jaunākās izrādes režisors ir Mārtiņš Eihe, kurš angļu dramaturga lugas darbību pārnesis tuvāk mūsdienām uz «sapņu un brīvības zemi» Ameriku un teātra interneta vietnē var redzēt, kā aktieri apgūst līnijdeju soļus. «Man patīk ironizēt,» paskaidro režisors, kuram šīs vietas izvēle palīdz labāk izstāstīt stāstu par vecāku un bērnu sarežģītajām attiecībām.
Mārtiņa Eihes izrādē Džuljetai vairs nav 14 gadu, varoņi ir tādi, kādi ir aktieri - jauni, bet pieauguši cilvēki, kas saprot, ka mīlestība ir vienīgā izeja abu ģimeņu radītajā bezizejā. «Katram no viņiem ir sava dzīves pieredze, kuru ir diezgan grūti noslēpt un kuru mūsu gadījumā mēs varam izmantot savā labā,» akcentē režisors. Galvenajās lomās būs redzama Rūta Dišlere un Rihards Jakovels. «Viņam ir jāpiemīt tām īpašībām, kuras es augstu vērtēju cilvēkos,» par savu ideālo Romeo stāsta aktrise un uzskaita vēlamās īpašības, «inteliģence, godīgums un laba humora izjūta». Mārtiņš Eihe ir arī telpas koncepcijas autors. «Ja scenogrāfi nodarbojas ar režiju, tad mums ir jāsāk nodarboties ar scenogrāfiju,» viņš smejoties atbild, atgādinot par neseno vārda brāļa Mārtiņa Vilkārša debiju Valmieras teātrī ar uzvedumu Vienādas asinis.
Tuvākās Romeo un Džuljetas izrādes - 29. oktobrī (pārdots!), 1., 2., 28. un 30. novembrī.