Māku arī remontēt
«Man šķiet, ka es visu māku,» saka Kristiāna Kalniņa, uzņēmuma Rīgas DJ skola īpašniece. Uzņēmēja atzīst, ka dīdžeju skola nav pirmais bizness, ko viņa sākusi, tāpēc īpašu pārsteigumu nav bijis. «Kā man pietrūkst - tās ir zināšanas mārketingā. Šķiet jau, ka visu zini, ka pieredze ir, tomēr dzīve piespēlē arvien jaunus pārbaudījumus. Kā smejies - jo vairāk uzzini, jo mazāk, izrādās, zini. Mūsu gadījumā viss ir tapis saviem spēkiem, arī remontu taisījām paši. Jā, to es arī māku,» smaidot stāsta Kristiāna. Viņa atzīst - ja naudas būtu vairāk, mārketinga lietas uzticētu profesionāļiem: «Katram ir jādara tas, ko viņš māk vislabāk. Tomēr patlaban mēs profesionāļu pakalpojumus nevaram atļauties, tāpēc jālāpās saviem spēkiem un jālasa mārketinga grāmatas.»
Laikam dzīves pieredze
Elīna Pļaveniece atzīst, ka viņa gan remontēt nemāk. «Es nezinu, iespējams, ja man piemistu šīs prasmes, bērnudārza remontu viena pati pabeigtu ātrāk, nekā čammājās mani celtnieki,» smejas uzņēmēja. Remonts bērnudārzā solīto divu mēnešu vietā ievilkās teju uz pusgadu. «Es jau savam draugam teicu, ka mājas būvēšanas procesā es nepiedalīšos, man tas viss ir līdz kaklam un neko par vadiem vai rīģipšiem es dzirdēt negribu, arī redzēt tos negribu,» smejas Elīna. Viņa stāsta, ka Dūdiņdārza tapšanas laikā ir apguvusi neskaitāmas jaunas lietas: «Es varētu konsultēt jaunos uzņēmējus dažādu birokrātisku šķēršļu pārvarēšanā, atļauju kārtošanā, saskaņošanā, pārrunu vadīšanā, celtnieku un brigadieru tvarstīšanā, uzraudzīšanā un piespiešanā strādāt. Es gan nezinu, kā šīs zināšanas vienā vārdā varētu nosaukt un vai tās ietilpst kādā akadēmiskā klasifikācijā vai rāmjos. Jā, es esmu iemācījusies visu ko, bet nezinu, kā to nosaukt. Laikam dzīves pieredze.»
Buras cauri tīmeklim
Uldis un Diāna Ozoliņi šobrīd mācās interneta gudrības. Minivenu nomas klienti uzņēmumu parasti atrod tiešsaistē - nomai ir pat veselas divas mājaslapas, kā arī konti Draugiem.lv un Facebook.com: «Minivenunoma.lv ir paredzēta vietējai publikai, Rigacarrental.lv pozicionēta ārzemnieku apkalpošanai. Ar pirmo lapu esam tikuši galā, bet ar otro vēl daudz jāstrādā,» stāsta Uldis. Uzņēmēju pāris ieguldījis naudu arī interneta reklāmā, tomēr apdedzinājies: «Samaksājām vairāk nekā 600 eiro firmai, kas solījās uzlabot mūsu rezultātus Google meklētājā, tomēr jūtama labuma nebija. Turklāt patiesībā pašiem nav sarežģīti konfigurēt Google Adwords iestatījumus, vienkārši jāizburas tai sistēmai cauri un jāsaprot,» atzīst Diāna.
Pietrūkst angļu valodas
«Galvenais, ko esmu apguvis, - tas ir viss, kas saistīts ar klientu meklēšanu, sarunām un savu pakalpojumu pārdošanu,» stāsta galdniecības darbnīcas Imelh īpašnieks Indulis Uškāns. Jaunums ir arī interneta pasaules atklāšana - šobrīd jau ir palaista un joprojām tiek papildināta uzņēmuma mājaslapa Sensen.lv: «Arī šādas pieredzes man nav bijis, tāpēc viss notiek grūti un lēnām. Mums ir jāpapildina pakalpojumu sadaļas, jāsaliek mūsu ražojumu bildes, un tas viss ir jauns, kas tagad jāapgūst.» Indulis atzīst, ka visvairāk pietrūkst angļu valodas zināšanu. «Tās ir ļoti vajadzīgas, lai sarunātu eksporta iespējas. Un tas sagādā daudzas neērtības.» Iemācīties angļu valodu Jelgavas apkārtnē gan galīgi nav problēma - tieši šajā pilsētā atrodama aizpērnā gada Dienas starta dalībnieces Ingas Mundas svešvalodu skola. «Problēma varētu būt laikā, lai šo stundu dienā izbrīvētu, turklāt vēl jāpierēķina transports turp un atpakaļ,» spriež Indulis. «Nu, jāskatās.»
Laiku plānot vēl jāmācās
«Esmu iemācījusies strādāt 20 stundu diennaktī, kā arī iemigt jebkur, kur ir kaut nedaudz piemēroti apstākļi,» par savām jauniegūtajām zināšanām stāsta viena no bērnu ekoapģērbu zīmola Linden&Oak attīstītājām Zane Ruģēna-Bojāre. «Patiesībā tas, kā man pietrūkst, ir kvalitatīva laika plānošanas sistēma. Strādājot ar vairākiem projektiem vienlaikus, veidojot biznesu un paralēli rīkojot apjomīgus pasākumus, cilvēks tiek raustīts uz visām pusēm un šausmīgi daudz laika tiek pavadīts neproduktīvi. Ja nepārtraukti izsit no sliedēm, ir grūti atkal un atkal turpināt iesākto,» stāsta uzņēmēja un atzīst, ka pašdisciplīnu un dzelžainu laika plānošanu, iespējams, var iemācīties tikai ar pieredzējuša mentora vai kāda profesionāla laifkouča jeb personības trenera palīdzību.
Jūt, ka jāstudē
«Projektu vadība, pašizmaksas aprēķini, mārketinga menedžments... Apgūto zināšanu klāsts ir ļoti plašs. Kā dibināt kontaktus, vest sarunas, pārdot - to visu esmu apguvis šā pusotra gada laikā - un nevis teorijā, bet kaujas laukā, praksē,» savus garīgos ieguvumus komentē dzintara tekstila uzņēmuma Ambline pārdošanas vadītājs Edgars Dzalbe. «Kādu zināšanu man joprojām pietrūkst? To jau nekad nezini, kamēr neesi ar to saskāries!» atzīst uzņēmējs. Viņš stāsta, ka vēlētos apgūt biznesa vadību universitātē: «Nu, lūk, šogad nesanāca pieteikties, bet es jūtu, ka man tas ir vajadzīgs un ka šādai izglītībai būtu ļoti vērtīgi atrast laiku.»