Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Pirmais gads kā atspēriens turpmākajam

Prieks, ka Kristiāna nezaudē ticību savam darbam, ka patīk tas, ko dara, un ka dara to, kas patīk! Kā jau esmu minējis iepriekš, neesmu eksperts konkrētajā nišā/jomā, līdz ar to varu komentēt vairāk par attīstību kopumā, mazāk - par pašu ideju. DJ skola kā ideja - lieliski! Tomēr šeit redzu vienu ierobežojošo faktoru, un tā ir atrašanās vieta, reģionālais ierobežojums.

Ja bizness būtu bāzēts, piemēram, Londonā, tam būtu cits vēriens un arī atdeve. Pašreiz, idejas sākumposmā, cilvēkiem ir interese, jo tas ir kaut kas jauns un trendīgs, bet paliek jautājums - kā piesaistīt interesentus un mācīties gribētājus katru gadu? Kristiāna un Kaspars atraduši apsveicamu nišu savam biznesam un šīgada laikā uzrādījuši arī ļoti labu biznesa izaugsmi. Bija prieks redzēt, ka viņi sākuši sadarbību ar DJ aparatūras izplatītājiem, kas ļauj paplašināt biznesu. Tāpat vienlaikus viņi ļoti skaidri apzinās savu biznesa attīstības virzienu, kas ir «viss par un ap dīdžejošanu». Šobrīd viņi ir vienīgie Latvijā, kuri mērķtiecīgi būvē DJ vidi un komūnu, kas nozīmē, ka viņi var ļoti stingri nostiprināt savas pozīcijas ilgtermiņā. Protams, Latvijas auditorija ir relatīvi maza šādas uzņēmējdarbības uzturēšanai, kas arī, manuprāt, ir būtisks ilgtermiņa izaicinājums. Jāpadomā, kā biznesu padarīt mērogojamu lielākai auditorijai, pretējā gadījumā vienā brīdī Latvija kļūs par mazu un sāksies stagnācija. Iespējams, risinājums būtu franšīze... Prieks par jauniešu panākumiem un nezūdošo entuziasmu! Redzams, ka šis gads viņiem ir bijis tāds tirgus pētīšanas periods, jo līdz šim šajā kategorijā īsti nav bijis atskaites punktu, pēc kā vadīties - spriežot, kas strādā un kas ne -, bet vienlaikus ir arī palielinājusies konkurence. Ir labi, ka Rīgas DJ skola paplašina savu pakalpojumu spektru. Ja arī finansiāli bizness ir bijis veiksmīgs un ir izkāpis no hobija līmeņa - tad ir labi pastrādāts! Mans novēlējums - izdarīt secinājumus no empīriskās tirgus izpētes un nākamajā gadā plānot mērķtiecīgas aktivitātes. Joprojām uzskatu, ka Edgars ir potenciāli visperspektīvākais uzņēmējs, jo šeit ir inovācijas, eksports un stāsts/pievienotā vērtība. Mīnuss pašreiz - joprojām nav definēts mērķa tirgus vai reģions, uz kuru fokusēties vismaz tuvākā nākotnē. Bez tā var sanākt samērā liela mētāšanās, kas patērē resursus un enerģiju. To saku arī no personiskās pieredzes. Ir liela vēlme būt visur un uzreiz, bet noteikti jāsaprot, uz kādiem tirgiem strādāt būtu efektīvāk un kur varētu būt lielāks pieprasījums, atdeve. Fokuss, protams, mainās atkarībā no daudziem iemesliem, kurus ne vienmēr var ietekmēt vai paredzēt, bet prioritāšu apzināšana palīdz strukturēt ikdienas darbu un ātrāk ved pie rezultāta. Pati biznesa ideja ir ļoti laba, svarīgi to realizēt darījumos. Daudzos unikālos pārdošanas punktus - vienīgie pasaulē, inovācijas, tehnoloģijas, emocionāls produkts utt. - jāmāk labi iepakot un nomārketēt. Edgars parādījis vislielākās ambīcijas, un Ambline ir vislielākais biznesa potenciāls, salīdzinot ar pārējiem pieciem dalībniekiem. Ņemot vērā potenciālo partneru piesaisti, eksporta tirgu mērķtiecīgu apguvi, Ambline ir arī vislielākā izaugsme. Edgara stiprā puse - skaidra vīzija, mērķtiecība un «biznesa oža». Tiesa, viņš pozicionē savu produkciju kā augstas kvalitātes luksusa preci, bet norāda, ka vēlas sākt industriālu ražošanu, lai varētu samazināt cenu, kas padarītu produktu plašāk pieejamu. Manuprāt, arī cena veido produkta tēlu, tāpēc samazināt to šādam produktam būtu solis atpakaļ. Drīzāk es ieteiktu uz samazinātu izmaksu rēķina palielināt eksporta tirgu apgūšanas intensitāti vai produkta kvalitāti. Un vēl: ja redzi, ka Ķīnā tev ir konkurents, kas piedāvā mazāk kvalitatīvu, bet līdzīgu preci, izmanto to savā labā. Izpēti viņa pārdošanas kanālus, klientus un mērķtiecīgi ej iekšā, uzrunā viņa klientus. Šādu uzņēmumu var arī pārpirkt un piedāvāt savu produkciju ar tā palīdzību. Ļoti labi, ka Edgara uzņēmums fokusējas uz savu inovāciju, atšķirību un attīsta produktu piedāvājumu, tomēr jūtams, ka viņi nepievērš pietiekamu uzmanību komunikācijai un zīmola sakārtošanai - interneta mājaslapā joprojām nav skaidras prioritātes, ir pārāk liels akcents uz veikalu un nav līdz galam saprotams produkta stāsts. Tāpat klibo komunikācija angļu valodā. Pagaidām izskatās, ka savu stāstu tā pa īstam viņi var izstāstīt tikai klātienē, tiekoties ar klientiem. Līdz ar to uzņēmuma attīstība prasa daudz cilvēkresursu. Biznesa, kas balstīts uz servisu, lielākā vērtība vienmēr ir darbinieki - ar izcilu servisu un labu komandu var tālu tikt. Jau tagad Ozoliņu piedāvātais pakalpojums atšķiras no sāncenšiem ar savu elastīgo pieeju, noteikti jādomā, kā to izmantot par savu unikālo akcentu starp konkurentiem un attīstīt tālāk. Autonomai interneta mārketings ir viens no galvenajiem komunikācijas kanāliem (izņemot apmierinātu klientu mutvārdu reklāmu par labu servisu), tāpēc noteikti jādomā par to, lai ceļotājiem būtu ērti sazināties ar nomu, izmantojot mājaslapu. Mūsdienās internets un vizuālā identitāte kopumā ir ļoti nozīmīgs instruments, jo klients ir izglītots šajos jautājumos, meklē, salīdzina. Daudziem uzņēmumiem tas ir pirmais, pie kā tie ķeras, līdz ar to šis varētu būt mīnuss jau pastāvošam biznesam. Diānai un Uldim tas būtu jāsakārto un jāpilnveido. Autonomas biznesa izaugsmē ir grūti redzēt būtiskas izmaiņas no sākotnējā stāvokļa, bet uz priekšu viņi ir virzījušies vienā nelielā jautājumā - definējuši precīzu auditoriju, (ģimenes, minivenu iznomātājas), atmetot mašīnas, kas tai nav piemērotas. Bet, no otras puses, autonoma ar tik maz mašīnām arī ir tāds darbietilpīgs un lēni augošs bizness, kas vairāk notiek lēcienveidīgi ar aizdevumiem vai investīcijām, nevis pakāpeniskā izaugsmē. Atkārtotās problēmas ar auto remontdarbiem ir norma, bet, manuprāt, Ozoliņi ar šo izaicinājumu tiek galā smagnēji, tā ir arī viņu vājā puse. Tik klasiskā biznesā kā autonoma šādiem riskiem kā «remontdarbi» vajadzētu tikt atstrādātiem un ierēķinātiem cenā pašā saknē - tā, lai, riskam iestājoties, tas metodiski tiek atrisināts, neieguldot nozīmīgu laiku. Ozoliņiem ir izdevies saprast savu klientu un apzināties, kādi klienti viņiem ir būtiskākie. Iesaku mērķtiecīgi meklēt veidus, kā piesaistīt finansējumu, un pacelt nomu nopietna autoparka līmenī, jo pieredzes par šo biznesu Ozoliņiem pietiek. Ļoti labi, ka Ozoliņu ģimenes uzņēmums domā par jauniem autonomas pakalpojuma izplatīšanas kanāliem (Wizz Air) un ir atradis atšķirību no konkurentiem (miniveni un individuālā pieeja). Tomēr tas prasa lielus cilvēku resursus, un, kā paši īpašnieki atzīst, tieši to viņiem pietrūkst. Nākamajā gadā uzņēmumam būs jāizvērtē sava attīstības stratēģija un ambīcijas. Apsveicu Elīnu un arī rīdziniekus ar veiksmīgu šī biznesa attīstību, jo tas ir arī ieguvums ne tikai pašai Elīnai, bet sabiedrībai kopumā. Kā pozitīvo varu minēt, ka šeit noteikti bija nozīme tam, ka darbs ir arī sirdslieta un Elīna bija 100% nodevusies idejai un tās īstenošanai. Protams, te sakrita arī aktualitāte un augstais tirgus pieprasījums pēc bērnudārza. Pašreiz lielākie pūliņi tiek ieguldīti ikdienas darbā, kur ir augsta atbildība un liels risks, ko nes līdzi darbs ar bērniem. Lielākais izaicinājums būs noturēt kvalitātes latiņu un neapstāties attīstībā, jo darbs ar bērniem - tas ir arī radošums, iztēle un paša izaugsme. Vispirms ļoti augstu vērtēju tieši Elīnas mērķtiecību un neatlaidību, ka viņa bija spējīga noturēties pretī pirmajiem biznesa izaicinājumiem ar birokrātiju un, protams, telpu remontdarbiem, - tā nepārprotami ir viņas stiprā puse. Raugoties no cita skatpunkta, viņai patiesībā nebija citas opcijas - aizdevums ir paņemts, telpas noīrētas, tāpēc jāiet vai nu uz visu, vai neko. Domāju, ka patiesībā šis pozitīvais spiediens viņai arī ir palīdzējis tikt galā ar visiem pārbaudījumiem. Ņemot vērā visu šo pieredzi pāris mēnešos, uzskatu, ka Elīna kā uzņēmēja, saskaroties ar šīm grūtībām, ir izaugusi visvairāk no visiem Dienas starta dalībniekiem. Attiecībā tieši uz viņas biznesa izaugsmi, to, protams, šajā brīdī ir grūti vērtēt, jo ir tikai sākums, bet, ņemot vērā pieprasījumu un bērnudārzu deficītu, izaugsmei vajadzētu būt ļoti labai. Elīnas bērnudārzs, manuprāt, ir visnozīmīgākais sasniegums no visiem projekta Dienas starts dalībnieku veikumiem. Gada laikā realizēt projektu no telpu remonta līdz sertifikācijām, komandas nokomplektēšanai un darbības sākšanai tik birokrātiskā sfērā kā izglītība ir apbrīnojami! Tagad priekšā nesalīdzināmi vieglākais darbs klientu lojalitātes nodrošināšanā un attīstības plānošanā. Indulis savu darbību vērtē pozitīvi, un tas ir labi, jo ir pasūtījumi un darbs, tomēr šī stiprā puse var izrādīties arī vājā puse. Pielāgošanās un spēja izpildīt jebkuru tirgus pieprasījumu noteikti būs ļoti veiksmīga īstermiņā - būs daudz pasūtījumu, kurus var izpildīt un tādējādi arī veicināt biznesa attīstību. Tomēr tad pazūd uzņēmuma sākotnējā iecere par ekskluzīvu galdniecību un darbu ar seniem kokmateriāliem. Šos divus aspektus, kurus sākotnēji Indulis pozicionēja kā sava biznesa ideju, uzskatīju par uzņēmuma unikālo pievienoto vērtību. Domāju, ka šeit jāsaprot, kādi ir nākotnes izaugsmes plāni, ko Indulis vēlas sasniegt ilgtermiņā, kāda ir galvenā uzņēmuma vīzija un misija. Liels prieks, ka Indulis ir atradis, kā bez naudas izveidot uzņēmumu, izmantojot Lauku atbalsta dienesta un Altum atbalstu. Situācija, ka naudas sākumam nav, ir klasiska jauno uzņēmēju vidū. Prieks arī redzēt, ka cilvēks ir izvēlējies tādu uzņēmējdarbību, kas ir tuva sirdij un ko viņš labi prot. Manuprāt, Indulim ir labi izdevies pielāgoties apstākļiem - ja trūkst pieprasījuma pamatdarbībai, ņemt papildu darbus. Tomēr uzskatu, ka pašlaik Indulis vēl nav atradis skaidru auditoriju, kas pasūta mēbeles no veciem kokiem, tāpēc arī pieprasījuma trūkst un notiek «akls» meklēšanās process. Pirms eksporta, mājaslapas un visa pārējā veidošanas tieši senā koka mēbeļu virzienā būtu «jāsajūt» šī auditorija. Iesaku Indulim līdz saknei to izprast, līdz sīkumiem izrunājoties ar saviem pirmajiem seno mēbeļu klientiem par viņu izvēles motivāciju, mērķiem, viņu dzīvesveidu u. tml. Iesaku arī atrast uzņēmumus, kas veic līdzīgus pasūtījumus Latvijā vai ārzemēs, zvanīt tiem un izpētīt tos visos iespējamos veidos, lai mācītos, kas ir viņu klienti un kā viņi tos atrod. Induļa uzņēmumu raksturo mērķtiecīga attīstība. Indulis ir labi pastrādājis pie zīmola un mājaslapas izveides, tagad jāveido tās saturs. Uzņēmums paplašina klientu loku jaunās kategorijās, gatavojot uzskates materiālus. Lai viss izdodas! Linden&Oak ir interesanta ideja un koncepts, tas patlaban ir ļoti trendīgi. Bet, balstot biznesu tikai uz pasaules modes vēsmām, jārēķinās ar iespējamiem riskiem - kas notiek ar pašu ideju un tās realizāciju brīdī, kad mode pāriet un vietā nāk jaunas idejas. Kā iespējamu risku redzu arī augsto produkta cenu, ņemot vērā augsto izejmateriālu pašizmaksu. Līdz ar to ekokrekli var būt nepieejami lielai daļai potenciālo pircēju, sevišķi arī ņemot vērā, ka bērni izaug ļoti ātri. Jautājums, uz ko jāatbild pašām meitenēm: kāda īsti būs viņu mērķauditorija, un vai pietiks ideju ilgtermiņa attīstībai? Šķiet, Linden&Oak komanda savu biznesu virza vairāk kā hobiju, ne kā biznesu. Bet vēlos uzsvērt to fundamentālo īpašību, kas, manuprāt, piemīt patiesam uzņēmējam: Zane ar komandu ir pieķērusies šai biznesa idejai nevis tāpēc, ka viņu primārais mērķis ir nopelnīt, bet tāpēc, ka viņām ir vīzija un ticība par to, ka bērniem jāstaigā ekoloģiskā un ērtā apģērbā, par kopienu, kas harmoniskā veidā audzina savus bērnus, vīzija par darbiniekiem, kas strādā kā ģimene ar vienu mērķi. To es viņās ļoti augstu vērtēju. Tomēr, ja Zane vēlas realizēt šo vīziju, to ir iespējams izdarīt, tikai metoties visā iekšā par 100%. Arī par eksportu nav vērts domāt brīdī, kad pašam vēl nav skaidrības par to, kas ir produkts, kas ir tirgus un ko vēlies ar to izdarīt. Tāpēc es ieteiktu vispirms «izjust» savu biznesu un savu pamata klientu. Tāpat novēlu: izlemiet, vai bizness paliks kā hobijs vai arī tiešām būs bizness. Ja hobijs - viss kārtībā. Ja bizness, iesaku atrast investoru, kas arī notic šai idejai. Tas ļautu jums pamest pamatdarbu un pilnībā nodoties šai vīzijai. Diemžēl gada laikā neredzēju būtisku attīstību. Mūsdienu dinamiskajā tirgū, kad tekstilrūpniecībā un modes preču kategorijā kolekcijas mainās jau astoņas reizes gadā, šādi jaunu produktu izstrādes tempi nespēs nodrošināt uzņēmuma konkurenci. Īpaši, ja Linden&Oak izdosies sākt sadarbību ar kādu no lielajiem tirdzniecības tīkliem, kuriem ir ļoti stingras prasības par piegādātās produkcijas apjomiem un piegādes laikiem. Tāpat uzņēmumam joprojām nav skaidras zīmola koncepcijas un identitātes. Meitenes, fokusējamies!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?