Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Seko man!

Arvien biežāk viedokļu paudēji dažādās jomās sastopami ne tikai drukātajā presē un oficiālajos medijos, bet arī internetā – pašu izveidotos blogos jeb emuāros. Tādā veidā par autoru var kļūt ikviens, turklāt – vēl arī labi nopelnīt, ja vien emuāra saturs ir pietiekami kvalitatīvs un sekotāju skaits liels

Konkurence draudzīga

Kaut emuāru tagad jau arī Latvijā netrūkst, Happy Whispers autore Līga Andžāne ar vairākām citām blogerēm kļuvušas par draudzenēm un cita citu drīzāk atbalsta, nevis konkurē. Katram blogerim vairāk vai mazāk ir izkristalizējusies sava niša un specifika – īsti neesot ko dalīt. Tāpat Andžāne uzskata – tirgus ir mazs, tāpēc daudz produktīvāk ir uzturēt draudzīgas attiecības, nevis konkurēt.

"Latvijā par profesionālām blogerēm uzskatu Lindu Tellgrenu no Lindas virtuves un Lauru Grēviņu no Viens + viens – abas strādā ļoti mērķtiecīgi un var noderēt par paraugu jaunajiem blogeriem. Atzīšos, ka neesmu īpaši naska uz citu blogu lasīšanu. Mani vairāk iedvesmo dažādi labsajūtas un fitnesa festivāli, semināri un tikšanās, ko regulāri apmeklēju Londonā. Esmu vaigā tikusies un pārmijusi kādu vārdu ar vairākiem saviem favorītiem, piemēram, ar Dāvidu un Luīsi no populārā skandināvu bloga Green Kitchen Stories (Zaļās virtuves stāsti), kuri izdevuši arī vairākas recepšu grāmatas un savu aplikāciju, britu zvaigzni Deliciously Ella (Kārdinoši Ella), kura pēdējo pāris gadu laikā no blogeres kļuvusi par vairāku bestselleru autori, kafejnīcu tīkla īpašnieci un savu produktu ražotāju, kā arī satikusies un piedalījusies mācībās pie jogas personības Taras Stailsas, kuras gaitām sociālajos tīklos un blogā cītīgi sekoju jau vairākus gadus," par saviem favorītiem un citu autoru veiksmīgajiem piemēriem stāsta Andžāne. Pieminētajai Laurai Grēviņai ideja par blogu Viens + viens radās, esot bērna kopšanas atvaļinājumā ar pirmo bērnu. Lielākais apmeklētāju skaits blogam ir bijis 40 000 unikālo lietotāju mēnesī.

"Sapratu, ka ir daudz lietu, kuras jaunie vecāki noklusē, par kurām izliekas, ka tās neeksistē, bet patiesībā visi ar tām saskaras. Gribēju atklāti rakstīt par to, kā tas ir – būt vecākiem. Otrs iemesls, kāpēc radīju blogu, – vēlējos dalīties ar ēdienu receptēm, ko gatavoju mazajam. Bloga izveidi man uzdāvināja vīrs 2014. gada Ziemassvētkos! Lasītājiem tas ir pieejams kopš 2015. gada pavasara," stāsta Laura.

Grēviņa uzsver, ka neveido blogu peļņas nolūkos. Gluži vienkārši citi sociālie tīkli bija kļuvuši par šauru, lai izteiktos, un pārāk neērti, lai diskutētu ar citiem jaunajiem vecākiem. Pirms bloga tādas kā diskusijas par dažādām tēmām bieži izvērtušās viņas Instagram bilžu komentāros. "Nezinu, kā klājas citiem blogeriem, bet es ar blogošanu iztikai nopelnīt nevaru, jo nevēlos reklamēt apšaubāmas izcelsmes un kvalitātes preces. Ja vēlies pieturēties pie saviem principiem, tas ir grūti. Klientu, kuru prece vai pakalpojums atbilst manām vērtībām un kuri ir gatavi maksāt par sadarbību, ir ļoti maz," viņa atzīst un piebilst, ka Latvijā joprojām daudzi emuārus vēlas izmantot kā bezmaksas reklāmu. "Šajā ziņā ar baltu skaudību raugos uz skandināvu blogerēm, kurām, pat ja ir niecīgs sekotāju skaits, maksā pieklājīgas summas par kāda produkta pieminēšanu blogā."

Dažkārt sadarbības partneri uzmeklē Grēviņu, dažkārt pie uzņēmumiem ar idejām vēršas viņa pati. "Ja raksts ir tapis sadarbībā ar kādu uzņēmumu, to arī vienmēr godīgi norādu! Tomēr ir būtiski atcerēties, ka arī tad viedoklis nav nopirkts, tas ir mans un nav sagrozīts," uzsver autore. Arī viņa konkurenci neizjūt – seko līdzi citu blogeru aktivitātēm un nebaidās viņus ieteikt arī saviem sadarbības partneriem. "Man pat patīk, ka parādās līdzīgi blogi, ir ko palasīt, ir ar ko salīdzināt. Pēc piedāvājumiem, ko saņemu, jūtu, ka blogeru popularitāte tikai augs un pieprasījums pēc reklāmas blogos būs arvien lielāks. Daudzi tikai pamazām sāk saprast, kas tas blogs tāds vispār ir," novērojusi autore.

Grēviņas emuārā "vecākošanās" tēmas esot visvairāk lasītās. It sevišķi raksti, kuros autore atklāti stāsta par savām grūtākajām dienām. "Rakstu pēc sajūtām. Un tad arī par statistiku nav jādomā. Lasītājs jūt, ja rakstu pa īstam!" ir pārliecināta blogere.

 

Ar smukām bildēm nepietiek

Agnijas Grigules Instagram kontam ir vairāk nekā 54 tūkstoši sekotāju – tas ir viens no populārākajiem latviešu Instagram profiliem, kuram sekotāji ir no 140 pasaules valstīm. Līdzās aktīvai darbībai sociālajos tīklos viņa konsultē uzņēmumus par komunikāciju šajos medijos, strādā par modeli un aizraujas arī ar fotografēšanu. Instagram ar Griguli sadarbojas ap 350 dažādu uzņēmumu – gan vietējie, Latvijas, gan ārzemju, kuru produkti parādās viņas bildēs. Pārsvarā tās ir modes preces: apģērbs, apavi, aksesuāri. Autore atklāj – lielākoties sadarbība notiek bartera veidā, bet daži arī samaksā par publikācijām: "Paņemu produktu, izdomāju interesantu veidu, kā nofotografēties, lai auditorijai patīk. Uzņēmumam nav jātērē liela nauda reklāmai, to izdara blogeris pats par dažiem desmitiem vai simtiem eiro, kā lielākoties tiek maksāts vidusmēra blogerim par publikāciju. Manuprāt, mūsdienās cilvēki vairāk piedomā, kā viņi izskatās, nekā tas bija pirms 10 gadiem. Viņi pēta blogerus, interesējas, ko sociālo mediju zvaigznes un slavenības valkā. Es pie bildēm ietagoju tos zīmolus, kuru apģērbi man ir mugurā attiecīgajā foto. Taču nekad nerakstu, ka esmu apģērbu saņēmusi par brīvu no kāda zīmola, tas var radīt cilvēkos nepatiku."

"Man jau sen ir konti sociālajos medijos, bet nopietni sevi par modes blogeri es uzskatu tikai kādu gadu," vēl piebilst Grigule. Viņa uzskata, ka Latvijā modes blogeru ir daudz un ne vienmēr tie ir godīgi pret saviem sekotājiem, jo, vēloties piesaistīt reklāmdevējus, mākslīgi rada lielu sekotāju skaitu, nopērkot kontus, kuri pieder nevis īstiem cilvēkiem, bet gan ir datorprogrammas radīti "roboti". Uzņēmums, sadarbojoties ar šādu blogeri, naudu vienkārši izšķiež, nesasniedzot nekādu auditoriju.

Grigule ar fotografēšanu un pārdomātu ģērbšanās stilu aizraujas jau no 11 gadu vecuma (šobrīd viņai ir 21 gads). Sākumā likusi bildes Draugiem.lv, pētījusi, kas cilvēkiem vislabāk patīk. "Mani interesē arī krāsu psiholoģija, lai saprastu, kā kombinēt apģērbu salikumus un vidi tā, lai iegūtais vizuālais efekts uzrunātu. Man gribas cilvēkus iedvesmot būt radošiem, pieņemt sevi, nebaidīties izpaust savu individualitāti. Daudzi mēdz pārmest, ka sociālajos tīklos attēlotā dzīve izskatās pārāk perfekta, bet es nedrīkstu propagandēt negatīvismu savā ", ja gribu ar to pelnīt. Jādomā par pozitīvo arī no karmas viedokļa!» uzskata blogere.

Konkrētus honorāra skaitļus Grigule izvairās nosaukt, taču apgalvo, ka tie esot vieni no zemākajiem, kādus prasa Latvijas blogeri. Ārzemju uzņēmumi pārsvarā atsūta apģērbu, ko vēlas, lai viņa reklamē Instagram, un esot neērti paprasīt vēl arī naudu, ja faktiski uzdāvināta, piemēram, kleita, kas maksā 500 eiro.

Visu rakstu lasiet šīs nedēļas žurnālā SestDiena! 

 

Top komentāri

Blogeris
B
Izlasīju visu rakstu. Jāsaka, ka blogošana ir apskatīta ļoti virspusēji. Gan Happy Whispers, gan Viens+viens ir projekti, kuriem vismaz viens no mērķiem ir komerciālu interešu apmierināšana. Tas ir ārkārtīgi acīmredzami un tieši šī iemesla dēļ viņi būtībā ir autsaideri no visas pārējās latviski rakstošās blogu kopienas. Tāpēc no viņiem vien izdarīt secinājumus par blogošanu kā tādu un visu Latvijas blogosfēru, ir nekorekti, lai neteiktu vairāk. Tas ir tāpat kā intervēt Donu un Lauri Reiniku, bet secinājumus izdarīt par pilnīgi visu Latvijas mūziku. Jo tādu komerciālu projektu ir ļoti maz. Ja nezinātājam tiešām ir gribēšana blogosfēru pētīt, tad jāvēršas pie cilvēkiem, kuri tai reāli seko. Teiksim baltaisruncis.lv vai stacija.org.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Nestāsti man pasakas

Kā parasti, tuvojoties gada izskaņai, SestDienā piedāvājam kinodarbus, kas nedaudz lauž Ziemassvētku kanonu, ierastos žanrus, tematiku un, iespējams, arī labas gaumes žodziņus.

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata